تناقض وعده‌ها با واقعیت بازار روغن‌نباتی/ کارخانه‌های روغن، فاکتور فروش نمی‌دهند!

اگرچه مسئولان اظهار می‌کنند که روغن نباتی آنطور که باید و شاید افزایش قیمت نداشته، اما شواهد حاکی از آن است که این کالا نیز مانند سایر محصولات با افزایش چند برابری قیمت همراه بوده است.

تناقض وعده‌ها با واقعیت بازار روغن‌نباتی/ کارخانه‌های روغن، فاکتور فروش نمی‌دهند!

چندی پیش خبر رسید که تعزیرات در بازار روغن، گرانفروشان را شناسایی و روغن‌هایی که خلاف قیمت مصوب، می‌فروشند را جمع کرده و به قیمت مصوب به مردم فروخته‌ است.

اما گره کار نه مغازه‌داران انبار نفت بود و نه بازار دلالی شکل گرفته. به گفته بازاریان مشکل اینجا است که کارخانه‌های روغن، قیمت مصوب را به ضرر خود دانسته و این محصول را با قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند.

در این راستا، بیشتر فعالان بازار روغن اظهار کرده‌اند که حتی برخی از کارخانه‌ها فاکتور قیمت به آن‌ها نمی‌دهند، اما قیمت فروششان بیش از قیمت تعیین شده است و آن‌ها نیز مجبور به تخلف هستند.

یکی از بازاریان گفت: بیشتر کارخانه‌ها نه تنها با قیمت مصوب به ما روغن نمی‌دهند، بلکه حتی وقتی تعزیرات در خصوص قیمت‌ها ما را جریمه کرد نیز این تخلف را برعهده نگرفتند.

وی ادامه داد: قیمت مصوب روغن حلب 17کیلویی 90هزار و 300تومان است درحالیکه کارخانه بدون ارائه فاکتور این روغن را 136هزار تومان می‌فروشد و ما نیز روی آن تا 1500تومان سود می‌کنیم.

به گفته این فعال بازار، قیمت مصوب روغن حلب 5کیلویی نیز 36600تومان است اما کارخانه آن را با قیمت 44هزار تومان عرضه می‌کند.

در همین رابطه رییس سازمان حمایت روز گذشته اعلام کرد که اگر بنگاه و یا صنفی در قبال خرید خود فاکتور قیمت و یا سندی دریافت نکند، متخلف او است.

تابش با اشاره به عدم ارائه فاکتور از سوی کارخانه‌های روغن اظهار کرد: تا زمانی که بازاریان این صنف سندی مبنی بر گرانفروشی کارخانه‌های روغن به ما ارائه ندهند، متخلف هستند؛ اگر کارخانه‌ای بیش از قیمت مصوب روغن می‌فروشد، نخرید.

اما دبیر انجمن صنایع روغن‌ نباتی در رابطه با افزایش قیمت روغن نباتی اظهار کرده که تا کنون بخشنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن صادر نشده و رشد قیمتی در مورد این کالا اتفاق نیفتاده است.

امیر بیرشک به مشکل تامین مواد اولیه در صنعت روغن نباتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روغن خام با استفاده از ارز دولتی خریداری می‌شود و برای تامین مواد افزودنی تولید روغن نیز از ارز نیما استفاده می‌کنیم، اما با توجه به افزایش حقوق کارگران و هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده تولید روغن نباتی نیز افزایش پیدا کرده که در حال بررسی این مساله هستیم.

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی در پایان تاکید کرد: برآوردهای ما در مورد افزایش قیمت تمام شده تولید هنوز کامل نشده، اما باید قیمت تمام شده تولید را اصلاح کنیم که البته این اقدام با روش‌های مختلف قابل انجام است و فقط نباید به رشد قیمت محصول فکر کنیم.

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد منطق سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی این است که گرانفروشی جرم نیست بلکه گران خریدن جرم است؛ از این رو انتظار نمی‌رود معضل سفته‌بازی و دلالی در کشور با شرایط فعلی برچیده شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها