گزارش خبرفوری از حواشی آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم؛

داماد علیه برادر زن/ چه کسی پروژه حذف علی مطهری را کلید زد؟

انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حواشی بسیاری از جمله حذف علی مطهری از ترکیب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و شکست مجدد عارف از علی لاریجانی همراه بود.

داماد علیه برادر زن/ چه کسی پروژه حذف علی مطهری را کلید زد؟

فاطمه علی‌‎اصغری- چهارمین دوره انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و با وجود حضور مجدد محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس برای کسب کرسی مجلس بازهم طبق پیش‌‏بینی‎ها صورت گرفته علی لاریجانی با کسب 155 رای از مجموع 274 آرای ماخوذه توانست برای دوازدهمین سال پیایی برکرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

در این دوره از انتخابات مجلس به صراحت می‎‏توان گفت که فراکسیون امید یا همان اصلاح‌طلبان بازنده اصلی این میدان بودند و با شکست عارف از لاریجانی برای کسب کرسی ریاست عملا حذف علی مطهری از جایگاه نائب رئیسی نیز سبب شد تا وضعیت برای فراکسیون امید که به اذعان برخی اکثریت مجلس را برعهده دادند به گونه دیگری رقم بخورد اما در این بین به صراحت می‎توان گفت که شاید باخت عارف از لاریجانی برای تصدی کرسی ریاست خیلی هم برای امیدی‎ها ناراحت‎کننده نبود که حذف علی مطهری شکست آنها را در این انتخابات سنگین‏‎تر کرد.

اینکه چه جریانی و چه کسانی پروژه حذف علی مطهری از ترکیب هیئت رئیسه را کلید زدند بدون شک موضوع مهمی است که نمی‏‎توان از آن گذر کرد چرا که یک‎طرف این ماجرا به علی لاریجانی داماد خانواده مطهری گره می‎خورد و برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که وی برای حفط منفعت شخصی خود و جایگاه ریاست مجلس حتی حاضر شده است از علی مطهری گذر کند و با فراکسیون ولایی پای میز مذاکره بنشیند.

مواضع این روزهای علی لاریجانی از دید برخی از چهره‎های سیاسی تعبیر کننده این است که این مرد محافظه‎کار عالم سیاست شاید نیم نگاهی به انتخابات ریاست‎جمهوری 1400 دارد که سعی می‎کند برای حفظ قدرت و جایگاه فعلی خود فرصتی را از دست ندهد چرا که روند و نمودارهایی که از میزان رای وی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس وجود دارد به خوبی روشن‎کننده این است که قدرت کاریزماتیک مرد شماره یک مجلس به دلیل مواضع دوگانه‎ای که داشته است در حال افول است از این رو وی برای حفظ این جایگاه از هیچ فرصتی دریغ نخواهد کرد.

در نمودار زیر به صورت آماری و دقیق شیب آرای علی لاریجانی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به نمایش درآمده است:

کسانی که مطهری را حذف کردند باید جواب مردم را بدهند/ فراکسیون امید تمام تلاش خود را به کار گرفت

بهرام پارسایی عضو فراکسیون امید مجلس در گفت و گو با خبر فوری درباره نحوه تصمیم‎گیری فراکسیون امید پیرامون انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در ابتدا باید بگویم فراکسیون امید دارای اعضا و ترکیب مشخصی است از این رو نحوه رای دادن اعضا این کمیسیون در انتخابات هیئت رئیسه روشن است و ما براین اساس رویکرد تشکیلاتی درستی را اتخاذ کردیم.

وی افزود: ما در انتخابات هیئت رئیسه براساس تصمیمی که در مجمع عمومی فراکسیون امید صورت گرفت وارد عمل شدیم و با توجه به اینکه اعضا فراکسیون 105 نفر بودند در روند انتخابات برای تعیین رئیس مشارکت فراکسیون کاملا منطقی و روشن بود که این روند در انتخاب نواب رئیس نیز صورت گرفت.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه در نشست مجلس چرا علی مطهری نتوانست کرسی نائب رئیسی مجلس کسب کند بدون شک به دلیل اتفاقات دیگری بود که در مجلس رخ داد از این رو بهتر است درباره این موضوع اعضای سایر فراکسیون‎های مجلس اظهارنظر کنند.

پارسایی خاطرنشان کرد: اعضای فراکسیون امید بر حضور مجدد علی مطهری در ترکیب هیئت رئیسه تاکید داشتند و در این راستا رای خود را نیز به صندوق انداختند اما دیگردوستانمان در دو فراکسیون مستقلین و ولایی با هدفی از پیش تعیین شده عملا زمینه حذف علی مطهری را فراهم کرده و به هدف خود نیز رسیدند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر افکارعمومی درباره حذف علی مطهری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نگران هستند بهتر است از فراکسیون مستقلین و ولایی در این راستا سوال کنند چراکه فراکسیون امید در این راستا وظیفه خود را انجام داده است.

جلال میرزایی دیگر عضو فراکسیون امید نیز درباره انتخابات امروز هیئت رئیسه مجلس و حذف علی مطهری به خبر فوری گفت: آقای عارف یکی از چهره‎های و سرمایه‎های جریان اصلاحات است از این رو ما به پشتوانه سیاسی که از وی وجود دارد در مجمع عمومی فراکسیون امید در راستای حضور مجدد وی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس به جمع‎بندی رسیدیم که متاسفانه نتیجه مدنظر ما حاصل نشد.

وی با بیان اینکه فراکسیون امید خود را بازنده انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نمی‎داند افزود: ما تلاش خودمان را انجام دادیم ولی نتیجه نگرفتیم که در این مسیر دلایل بسیاری وجود دارد که بدون شک نمی‎توان همه آن را تفسیر کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به ائتلاف پنهانی فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی برای کسب کرسی‏های مجلس تصریح کرد: درست است که دوستان نماینده در این دو فراکسیون از بیان صریح ائتلاف خود طفره رفتند اما برای همه روشن است که این دو فراکسیون باهم ائتلاف کرده بودند.

لاریجانی باید درباره حذف مطهری شفاف سخن بگوید

میرزایی خاطرنشان کرد: واقعا قابل باور نیست که چرا برخی از آقایان از عدم ائتلاف میان فراکسیون ولایی و مستقلین سخن بگویند در حالی که علی لاریجانی صبح دیروز با نمایندگان ولایی جلسه داشته است.

وی تاکید کرد: علی لاریجانی به طور مکرر چند روزی است که با اعضای فراکسیون ولایی جلساتی را برای پیروزی در انتخابات هیئت رئیسه برگزار می‎کرد از این رو بدون شک این رویه بیان کننده این است که لاریجانی برای منفعت‎طلبی خود و تکیه دوباره بر جایگاه ریاست بر سرعلی مطهری معامله کرد و ترجیح داد تا فرد دیگری جایگزین وی در ترکیب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر کدام از دوستان در فراکسیون ولایی و مستقلین موضوع ائتلاف را انکار کند قطعا قابل باور نیست چرا که مردم به خوبی متوجه هستند که روند حذف علی مطهری از ترکیب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به چه شکلی صورت گرفته است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • AAbi
    0

    کاملا درست است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ای کاش ملکی میشد ریی س مجلس

  • زهرا
    0

    همتون بریدبه درگ

  • یونس
    0

    خیلی خوب شد که علی نامطهر از نائب رئیسی مجلس حذف شد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نظری ندارم

  • فرامرزی
    0

    کاش میشد لاریجانی رئیس نمیموند ببینیم بازم اقا انقلابی باقی میمونه یا...

  • بهزاد
    0

    خدا کنه همه اصلاح طلبان حذف بشن برند هم مطهری هم لاریجانی

  • حمید
    0

    فراکسیون امید بجز ایجاد ناهنجاری در این دوره و همسو بودن با دولت و مماشات با قانون گریزی دولت کاری مثبت نداشته اند و صرفا منافع جناحی و سیاسی خود را بر مشکلات مردم ترجیح میدهند این فراکسیون را باید فراکسیون ناامیدی برای ملت ایران نامید نا امید

  • حسین طاهزی
    0

    کاش محمد حسین نقوی نماینده ورامین میشد رییس مجلس

  • م.ز
    0

    ای مسئولین به راهی که در پیش گرفته اید ادامه دهید.بر سر جایگاه و پست و مقام‌ همدیگر را دور بزنید.برای رسیدن به قدرت از هیچ تلاشی فرو گذار نباشید.به هر حال شما گره گشایان این مردمین.فقط مشکل اینجاست که دستهای پینه نبسته شما توانایی باز کردن گره مشکلات را ندارند که آن هم مهم نیست.ما به زندگی در میان گره ها عادت کرده ایم...

    نظرات شما -
    • ع.محمدی
      0

      گل گفتی رفیق. اونها بفکر رقابت بر سر قدرت و ریاستن و ما مردم بفکر بدبختیهامون و یک لقمه نون. اونها را با ما صنمی نیست .

  • علی
    0

    چه فرقی میکنه به حال مردم کی برنده بشه

  • ایرانی
    0

    با یک مشت جا طلب عقده ای پشت میز نشسته سر کار داریم خدا ب فریادمون برسه

  • مجلس
    0

    وقتی ایناکلاه سرهم دیگه میگذارن وای به حال مامردم چه بلایی سرمون میارن فقط دنبال منفعت خودشون هستن همین

  • مراد تناور
    0

    باید بگویم مردم از حذف مطهری ناراحت که نشدن از خوشحالی سر از پا نمیشناسند همچنین از شکست عارف معروف به شعبان بی مخ ژن خوب

  • کمیشانی
    0

    افکار عمومی نگران حدف مطهری نیستند!!

    نظرات شما -
    • علی
      0

      دقیقا

  • امیر نظری سرشکه
    0

    خطر / خطر / باز لاریجانی به قدرت رسیدو عده ای زیر پایش له شدند .(:

  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا اقای لاریجانی دیگه پوسید از بس نشست رو این صندلی بابا خجالت بکش بسه دیگه خدایی خسته نشدی یعنی آدم خوبه فقط تویی ای خدا ما رو از دست این افراد تکراری نجات بده واقعا صداش آدم رو کلافه میکنه

  • RaaR
    0

    حالا با رفتن مطهری و کم شدن یه دردسرساز از سر ملت چرا بعضی ها اینقدر غصه دار شدن؟؟

  • محسن
    0

    واقعا فکر میکنید دیگه برا مردم فرق میکنه .متاسفانه بی لیاقتی تصمیم گیران مردم رو به این وضع دچار کرده البته گردن تحریم میندازن .ای کاش یه خونه تکونی اساسی میشد و نخبگان جوان روی کار می اومدند.

  • وفایی
    0

    حالا یک بار نماینده ها یک رأی درست دادن ببین چکار می‌کنی شما???

  • محسن
    0

    الحمدلله که به نائب رییسی نرسید.بنده که واقعاشکرگزارم چون لیاقت اون پست رونداشت.

  • بی نام
    0

    چرا باید برای مردم مهم باشه؟ کله شما با هم از صحنه روزگارم حذف بشید برای مردم اندازه یه جو گندم مهم نیست،انشاالله که کلا از صحنه سیاست دسته جمعی تو افق محو بشید

  • ستار
    0

    جریان اصلاح طلب یک جریان خطرناک و تخریبی است تو مملکت و کلا کارشون تصاحب قدرت و ثروت هست و تو این وسط مردم بدبخت هستن که ضرر میکنن...گذشته شاهد و گواه عمل نابودگری اقتصاد و فرهنگ ملت بدست اصلاح طلبان هست..در ضمن وجود و ضرر مطهری برا مجلس و مردم صد چندان سودش میباشد

    نظرات شما -
    • مش سعید
      0

      الان در چپاول و رانت خواری و فساد اقتصادی اصولگرایان گوی سبقت را از مابقی افراد ربودند و در اصل هم فرقی بین چپ و راست نیست

  • حر
    0

    آقای نماینده درتوهم هستید مردم ازخدا می خواهند ریشه شما که موجب این همه بدبختی هستید کنده شود حالا آقا میگویند مردم ناراحت شدن ازکدام مردم جناب پارسایی خان حرف می زنید همین لیست امید مجلس را دلال کرد وکیل الدوله چنین مجلسی درست کرد حضرت عباسی مطهری درقد وقواره نائب رئیسی مجلس نیست فردی دم دمی مزاج حزب باد هرجا منافع شخصی باشد آنجاست

  • محمد
    0

    سلام. تفاوت اصلاح طلبان با اصولگرها در این است که اصولگراها هر وقت در انتخاباتی باختند به راحتی می پذیرند ولی اصلاح طلبان هر وقت باختند ، بقیه خیانتکار می شوند.

  • محمد
    0

    شما هم خودتانو مسخره کردید اخه چه فرقی میکنه کی رییس باشه کی نایب سیصد نفر دور هم جمع شدن جوک میگن و صبحانه و ناهار یه سفره میل میکنن که صرفه جویی بکنن وخدایی بیتالمال را بین خودشان چنان دقیق تقسیم میکنن که نماینده شهرستان دوردست با رییس و معاون و و و یک ریال کم و بیش نشه با این همه عدالت شرافتن شما بگید رییس و نوکر فرقی داره خوب مردم هم خیالش از این بابت راحته وهیچ غصه ای نداره الی برکت الاه

  • rezaxan
    0

    با سلام. لطفا خبرهاتون شفاف باشه داماد کدومه برادر زن کدومه.؟؟ یک تیتر کلی مینویسین همه مثل شما نیستن که از طایفه اینا خبر داشته باشن

  • محمد جواد
    0

    اتفاقا مردم خوشحال هستند علی مطهری همیشه دنبال تنش و حاشیه سازی بود

  • آشنا
    0

    ای کاش بجای آقای لاریجانی جناب آقای حاجی بابائی یا نقوی حسینی ریاست مجلس را عهده دار میشدند و بنده انتخاب جناب آقای مصری را تبریک میگم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها