رشد ۸۲ درصدی متوسط قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها /«شکر و نان» رکورددار گرانی در اردیبهشت

آمار متوسط قیمت کالاها و خدمات در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد شیب تند افزایش قیمت در این ماه به نسبت ۷ ماه گذشته کمی کُندتر شده ولی قیمت‌ها به نسبت اردیبهشت ۹۷، همچنان رو به بالا می‌تازد؛ در این میان «شکر» و «نان و غلات» بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند.

رشد ۸۲ درصدی متوسط قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها /«شکر و نان» رکورددار گرانی در اردیبهشت

بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار، در اردیبهشت ماه امسال نرخ رشد قیمت «شکر» و «نان و غلات» بیشترین رشد قیمتی را نسبت به فروردین ماه داشته است و در مقابل، نرخ رشد متوسط قیمت «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» و «مسکن» نسبت به نخستین ماه سال کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن قیمت‌های سال 95 به عنوان 100 در شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه به نسبت فروردین امسال، 1.5 درصد افزایش داشته و این شاخص به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل، رشدی 52 درصدی را نشان می‌دهد.

سرعت رشد شاخص بهای مصرف کننده در اردیبهشت امسال تا اندازه‌ای کاسته شده و متوسط قیمت‌ها در دومین ماه سال، از تندی ملایم‌تری نسبت به 7 ماه گذشته، برخوردار بوده است؛ این یعنی در اردیبهشت ماه، گرچه متوسط قیمت‌ها به نسبت فروردین، افزایش یافته ولی میزان افزایش قیمت‌ها کمتر از رشد قیمتی ماهانه ثبت شده در 7 ماه گذشته است.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی، آشامیدنی در اردیبهشت 98 منفی بوده و این رشد منفی تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مهم‏ترین عامل افت سرعت افزایش شاخص بهای مصرف ‏کننده در دومین ماه سال است.

علاوه بر این موارد، از عوامل موثر دیگری که باعث افت سرعت افزایش شاخص بهای مصرف کننده در اردیبهشت ماه شده، کاهش نرخ رشد متوسط قیمت مسکن (اجاره و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی) در اردیبهشت امسال به نسبت فروردین ماه است؛ این درحالی است که قیمت مسکن شامل اجاره، خدمات نگهداری و تعمیر واحدمسکونی، سهم 31.1 درصدی در محاسبه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی دارد.

در میان کالاها و خدمات مصرفی طی اردیبهشت 1398، متوسط قیمت نان و غلات با رشد 8.3 درصدی و گروه شکر با رشد 13.8 درصدی نسبت به ماه قبل، بالاترین افزایش را داشته‏ اند.

بر اساس این آمار، اگرچه سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت 1398 نسبتاً کاهش یافته، اما مطابق نمودار 2، در مقایسه با مدت مشابه سال 1397، متوسط قیمت‌ها همچنان با شیب تندی در حال افزایش است و متوسط قیمت خوراکی و آشامیدنی‏ ها در اردیبهشت 1398، حدود 82 درصد نسبت به اردیبهشت 1397 رشد داشته است.

منبع: تسنیم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها