افزایش جهشی قیمت سفر حج برای مسلمانان/ تاجیک ها اولین قربانیان این گرانی

بحران جهانی و کاهش نرخ سامانی، سفر حج را برای اکثر شهروندان تاجیکستان دست‌نیافتنی کرده است. ولی مشکل تنها این نیست، زیرا قیمت سفر حج در آینده نه‌ تنها در تاجیکستان که در دیگر کشورهای مسلمان‌نشین هم گران‌تر خواهد شد.

افزایش جهشی قیمت سفر حج برای مسلمانان/ تاجیک ها اولین قربانیان این گرانی

یکی از مهم‌ترین رکن اسلام که «حج» است، برای اکثر شهروندان تاجیکستان دست‌نیافتنی می‌شود. تعداد مسافران حج از تاجیکستان امسال کمتر شده است. چنانچه، شهرداری خجند تاکنون کمتر از صد درخواست برای سفر حج دریافت کرده است. دلیل اصلی کاهش تعداد مسافران حج در تاجیکستان مشکلات مالی در کشور است. بحران جهانی و کاهش نرخ سامانی، سفر حج را برای اکثر شهروندان تاجیکستان دست‌نیافتنی کرده است. ولی مشکل تنها این نیست، زیرا قیمت سفر حج در آینده نه‌ تنها در تاجیکستان که در دیگر کشورهای مسلمان‌نشین هم گران‌تر خواهد شد.

دمیر محی‌الدین‌اف معاون اول رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه می‌گوید: امسال قیمت سفر حج کمتر از 10 درصد افزایش خواهد یافت: من فکر می‌کنم که این مسأله در تاجیکستان زودتر از روسیه بروز کرد. همین یک‌دو روز قبل یکی از معاونان رئیس شورای مفتیان روسیه رویل عین‌الدین که مسائل سفر حج را با عربستان سعودی بررسی می‌کند، از آن کشور برگشت. وی از وزیر سعودی شنیده که امسال نرخ خدمات حج جداً بازنگری خواهند شد. قیمت سفر حج کمتر از 10 درصد گران خواهد شد».

به گفته وی، عربستان در نظر دارد مسجدالحرام را تعمیر و نوسازی کند که اجرای این طرح بر قیمت سفر حج تأثیر خواهد داشت. دلیل تصمیم‌گیری یک‌جانبه عربستان سعودی برای افزایش قیمت سفر حج این است که طرح تعمیر و نوسازی مسجدالحرام با بحران مالی روبرو شده است. مسئولین عربستان می‌گویند که بودجه کشور برای اجرای این «طرح قرن» پول‌ ندارند.

وی افزود: اگرچه حرفی از پول نداشتن از سعودی‌ها شگفت‌آور است، ولی موضع‌گیری رسمی سعودی‌ها همین است که می‌خواهند هر یک حاجی را در اجرای طرح بازسازی مسجدالحرام سهیم و شریک کنند. از این‌ رو، قیمت سفر حج را افزایش می‌دهند.

این در حالی است که وزیر امور حج عربستان سعودی محمد صالح بنتن ماه فوریه گفته بود که در سال 2017 این کشور شرایط بهداشت در مکان زیست، تجهیزات ارتباطات مهمانخانه‌ها و زیر ساختار حمل‌ و نقل را بهینه‌سازی خواهد کرد؛ اما اکنون سعودی‌ها آماده نیستند کل هزینه‌های این بهینه‌سازی را خودپرداخت کنند، بلکه می‌خواهند آن را با حاجیان تقسیم کنند.

دمیر محی‌الدین‌اف می‌گوید: کشورهایی که بسیاری از شهروندانشان حج می‌روند، نیز افزایش جهشی قیمت سفر حج را احساس خواهند کرد. قیمت‌های قبلی را در صورتی می‌توان نگه داشت که اگر حاجیان را با راه‌هایی دیگر، جز از راه هوایی به مکه برند و یا اینکه اقامت در مهمانخانه را ارزان‌تر کنند.

اما چنین چاره‌ها بیشتر کشورهایی را به کار می‌آیند که با عربستان سعودی همسایه هستند و یا در فاصله‌ای نزدیک به آن جای دارند؛ اما تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی با عربستان بیش از 4 هزار کیلومتر فاصله‌دارند. ازاین‌رو، هزینه رفت‌ و برگشت از راه زمینی بسی گران‌تر از هواپیما خواهد شد که اکنون هم چندان ارزان هم نیست. در ضمن، بسیاری از حاجیان از نتایج بازسازی مسجدالحرام گله‌دارند. چنانچه، می‌گویند، ساخت‌وساز گسترده و تجمع سازمان‌یافته از حاجیان باعث می‌شود که نمازگزاران قبله را نمی‌بینند و رو به دیگر سو سجده می‌کنند. همچنین حاجیان مقامات سودی را متهم به تجاری‌سازی این مکان مقدس می‌کنند.

در 10-15 سال اخیر ساخت‌وساز منزل در مکه افزایش‌یافته و هتل‌های پنج ستاره و فروشگاه‌های بزرگ ‌سال به سال به کعبه نزدیک‌تر ساخته می‌شوند. قیمت پایه یک مترمربع منزل در ساختمان‌های نوساز از 200 هزار دلار شروع می‌شود. بنا بر داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی، پارسال بیش از 8 میلیون مسلمان برای ادای حج به این کشور سفر کرده بودند که این تعداد کمترین رقم در 10 سال اخیر است.

منبع: فارس

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها