خبرفوری بازگشت دولت به نظام اقتصادی کوپنی را بررسی می‎کند؛

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کشور برای تامین کالاهای اساسی مشکلی ندارد/ دولت برنامه اقتصادی ندارد، تحریم را بهانه نکند/ یک روزی آقایان آرزو داشتند نفتی نداشته باشیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصمیم دولت برای احیای نظام کوپنیسم را اشتباه دانست و گفت: اجرای این سیاست به معنای پذیرش شکست در عرصه اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کشور برای تامین کالاهای اساسی مشکلی ندارد/ دولت برنامه اقتصادی ندارد، تحریم را بهانه نکند/ یک روزی آقایان آرزو داشتند نفتی نداشته باشیم

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبرفوی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ۱۴ اردیبهشت سال جاری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران یادآور شد که در دوران جنگ ایران و عراق تقریبا تمام واردات توسط دولت انجام و در سیستم کوپنی توزیع می‌شد.

او افزود: پس از جنگ سیاست اقتصاد آزاد و خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و اکنون گرچه تامین ارز واردات کالاهای اساسی بر عهده دولت است اما واردکنندگان از بخش خصوصی هستند.

جهانگیری سپس با تشریح دو راه حلی که دولت برای کنترل شرایط اقتصادی پیش رو دارد، گفت: «الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت‌های بیشتری داریم پیش می‌رویم، پس احتمالا نقش دولت پر رنگ‌تر می‌شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن پیش برویم.»

معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید ؛این نظریه در دولت و خارج از دولت طرفدارانی دارد و پیش‌نیاز اجرای آن وارد شدن دوباره دستگاه اجرایی به فعالیت‌های اقتصادی است.

او ادامه داد: «عده‌ای از فعالان اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. آن‌ها معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید ما به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش برویم؛ حتی قید و بندهایی که قبلا داشتیم را رفع کنیم. به جای اینکه کالای مورد نظر اقشار ضعیف را با سهمیه‌بندی تامین کنیم اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه ‌های پنهان را به صورت نقد در اختیار مردم بگذاریم.»

این اظهارات جهانگیری درباره بازگشت کوپن یا همان کالابرگ به نظام اقتصادی کشور اظهارنظرهای متقاوتی را از سوی صاحب‎نظران عرصه اقتصاد به دنبال داشت و برخی برپایی نظام " کوپنیسم " را باعث مدیریت فضای اقتصادی کشور دانستند و برخی نیز با انتقاد از تدبیر دولت برای بازگشت کالابرگ به عرصه اقتصادی کشور این روش را غلط دانسته و خواستار این شدند که دولت برای برون رفت از وضعیت اقتصادی امروز کشور به دنبال چاره اساسی باشد چراکه باتوجه به ظرفیت‎های داخلی علی‎رغم وجود تحریم‎های نفتی امکان اتکا به ظرفیت‎های داخلی در کشورمان وجود دارد و ارائه کوپن تنها نظام و ساختار اقتصادی کشور را تضعیف و مردم را فقیرتر خواهد کرد.

با محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق بانک مرکزی درباره فواید و مزایا نظام اقتصادی مبتنی بر کوپن به گفت‌وگو پرداختیم.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره انتشار اخباری مبنی بر بازگشت مجدد کوپن به عرصه اقتصادی کشور اظهارکرد: بدون شک اگر دولت کنترل و نظارتی بر بازار و رسیدن کالا به دست مصرف‎کنندگان واقعی نداشته باشد، افراد ضعیف و قشر آسیب‎پذیر جامعه دچار مشکلات فراوانی می‏شوند از این رو در این وضعیت چاره‎ای جز ارائه کوپن برای دست‎یابی اقشار کم‎درآمد به کالاهای ضروری وجود ندارد.

وی افزود: ما ناچاریم در شرایط اضطراری به مردم کوپن دهیم تا با ایستادن در صف از طریق یک مکانیزیم مشخص حداقل بتوانند کالاهای اساسی مدنظر خود را کسب کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در مجموع ارائه کوپن یا کالا برگ و محور قرار دادن این موضوع در نظام اقتصادی یک کشور به هیچ وجه با توجه به شاخص‌های اقتصادی قابل قبول نیست و فی‎النفسه ثابت کننده وجود مشکلات اقتصادی در کشورمان است و این در حالی است که ایران از نظر تامین مواد غذایی مشکلی ندارد و می‎تواند بسیاری از نیازهای داخلی را تامین کند.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم در عرصه مدیریت اقتصادی با ارائه فکر و راهبردهای قوی وارد عمل شویم بدون شک هیچ نیازی برای ارائه کوپن به منظور ساماندهی بازار کالا نخواهیم داشت.

وی درباره راه‎های دستیابی به یک ثبات اقتصادی با توجه به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تاکید کرد: دولتمردان ما در ادوار مختلف همواره ادعا می‎کردند که کاش ما نفت نداشتیم حالا در این شرایط فکر کنند که نفتی وجود ندارد از این رو براساس شرایط فعلی باید به فکر اداره کشور باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شرایط فعلی به دلیل داشتن نفت باید خدا را شکر کنیم، ولی نباید این ثروت ملی را در هزینه‎های جاری خرج کنیم ، چرا که نفت یک دارایی ملی است و ما باید از آن برای سرمایه‎گذاری در عرصه‎های دیگر استفاده کنیم و نباید از این سرمایه برای تامین خوراک مردم استفاده کنیم.

بهمنی اظهار کرد: تحریم‎های نفتی آمریکا فرصتی است تا ما خودمان را با شرایط فعلی تطبیق دهیم و این می‎تواند یک فرصت باشد.

وی تصریح کرد: بدون شک دوران گذر از تحریم‎های نفتی سختی و مشکلات خاص خود را دارد، ولی به هرصورت ما اگر ناچار نباشیم بازهم نفت می‎فروشیم تا نیازهای روزمره خود را تامین کنیم، سیاستی که از پایه غلط است وادامه آن جز تضعیف پایه‎های اقتصادی کشور دستاورد دیگری ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه در شرایط اقتصادی امروز کشور چقدر امکان ارائه کوپن محتمل است، خاطرنشان کرد: ما باید برحسب شرایط اقتصادی کشور درباره این موضوع اظهارنظر کنیم. اگر دولت از پس مدیریت شرایط اقتصادی کشور در زمان تحریم‎های نفتی بر بیاید و بتواند کالاهای مدنظر مردم را از طریق نیازهای داخلی تامین کند بدون شک ما هیچ نیازی به کوپنیسم کردن نظام اقتصادی کشورمان نخواهیم داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا
    0

    دوران مدیریت جنابعالی را هم در دولت قبلی همه دیدند که یک دفعه نرخ ارز سه برابر شد و پراید از 7 میلیون تومن به 21 میلیون تومن رسید. شماها کی بازنشسته می شوید چه از جان ملت می خواهید انها را به خاک سیاه نشانده اید

  • ملت
    0

    کسی که نتونه زندگی خودش رو بچرخونه چطور میتونه خونواده بزرگی به اسم مملکت وحکومت رو بچرخونه تحریم هیچ نقش نداره متاسفانه ملت ایران بعلت تقلیدو مرجع زمین گیرچهار سلبریتی بی سواد شدن که بخاطررهمونا با خیلی از اقازاده ها واسطه ورابطه هایی داشتن روانه رای دادن شدن نتیجه انتخاب کور خرابی وویرانی بی حدحسابه در همه جوانب ضعف داریم چطورموشک میسازیم خودرو رو نمیتونیم؟مشکل اینه که اقایون به اسم تحریم دارن دلارو ارز صادراتی رو غارت میکنن ومافیا نمیذاره حکومت چرخه اقتصادش بچرخه مختاری میخواهیم که مسلط به همه امور باشه قاطعانه برخورد و خیانت کردن از یک دلار تا هزار دلار حکم اعدام بده متاسفانه نیست همجین کسی وطن فروشی و همراهی با دشمن اختلاس و رانت اصل پایه زمینگیر کردن اقتصاده که حکمش محارب حق الناس لطمه به ارمانهای شهداست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها