رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

سگ گردانی در منظرعمومی جرم است اما این روزها افراد، حیوانات خانگی را وارد حریم خصوصی زندگی خویش کرده‌اند و گشت و گذار با این حیوانات را برای خود یک وجه تمایز و فخر شمار می‌آورند

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

چشمان بیرون زده دارند و به رطوبت زیاد حساس هستند، سگ‌های گلدن رتریور هم که دوست دارند همیشه کنار صاحب خود باشند اما نژادهای شیتزو هم که برای خودش عروسکی است شاید از این اسامی عجیب و غریب با خصوصیات خاص کمی سردرگم شوید اما هر چه که هست انتخاب افرادی است که در زیر پوست این شهر زندگی می‌کنند.

به امتحان کردنش می‌ارزد، فقط کافی است سری به کوچه و خیابان‌هایی بزنید که در بالا شهرها هستند همواره عادت کرده‌ام همه با جنسی از خودشان هم‌پا شوند نه اینکه خودشان جلو حرکت کنند و سگ پشت سر آنان بیاید، آن هم با لباس و گردنبند مخصوص، یا پیاده‌اند و یا سواره، سواره هم که باشند باید در صندلی جلوی ماشین نظاره گر باشند حال، این حکایت امروز و فردای ماست.

نگهداری از حیوانات خانگی پدیده‌ای است که این روزها به خصوص در بین جوانان مد شده است. دنیای فعلی، بعضی از انسان را به گونه‌ای منزوی ساخته که افراد برای پر کردن خلأ ارتباطی خویش به حیوانات پناه آورده‌اند ودوستی با حیوانات را جایگزین روابط اجتماعی خود ساخته‌اند.

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

سگ گردانی به عنوان یک ناهنجاری در مرعی و منظر عمومی و در خیابان‌ها صرف نظر از نجاست شرعی آن بعضاً باعث ترس مردم و سلب آسایش و جریحه دار کردن عفت عمومی می‌شود.

افزایش تجردگرایی و بی کسی

یک جامعه شناس با اشاره بر افزایش تنهایی، بی کسی و تجردگرایی افراد در گفتگو با می‌گوید: به این دلیل که افراد در شهرهای بزرگ، بی کس شده‌اند و ارتباطات فامیلی و خانوادگی به خصوص در شهرهای بزرگ به دلیل بعد مسافت، امکان دور هم جمع شدن و دید و بازدید را کمتر ساخته، پناه بردن افراد به حیواناتی نظیر سگ و گربه نیز افزایش یافته است.

خودگرا شدن و الگوبرداری از رسانه‌های بیگانه

امان الله قرایی مقدم با تأکید بر این نکته که روابط معنوی در درون جامعه کمتر شده ادامه می‌دهد: یک بعد گرایش افراد به حیوانات، بی‌تفاوت گشتن با یکدیگر، خودگرا و خودمدار شدن است که در این صورت به حیوانات پناه می‌برند که روز به روز هم بیشتر خواهد شد و یک بعد آن هم به دلیل الگوبرداری از رسانه‌های بیگانه، فیلم‌ها و سریال‌ها غربی می‌باشد و به اصطلاح نوعی هم نشان دادن خودشان و متفاوت جلوه دادن در جامعه می‌باشند.

شاخص طبقاتی یا قشر افراد

وی با اشاره به اینکه نگهداری مردم از حیوانات خانگی، طبقاتی است تصریح می‌کند: اقشار پایین جامعه نمی‌توانند سگی را که چند میلیون هزینه نگهداری دارد را بر عهده بگیرند با توجه به اینکه هر طبقه از چند قشر تشکیل می‌شود امتیازات طبقاتی از جمله: ماشین، خانه، النگو، گوشواره و لاکچری کردن است که یک نوع آن نیز نگهداری از حیوانات است. فردی که با سگ خود به خیابان می‌آید مردم با دیدن آن خود به خود القا می‌شوند که این از ما بهتران است بنابراین یک نوع نشانی از این است که فرد از طبقه‌ی برتر است و دلیل عمده آن تنهایی است که به حیوانات پناه برده‌اند و همانطور که گفته شد نشان از این است که از اقشار مرفه جامعه هستند که این نوعی فخرفروشی و خودنمایی و خود را به دیگران نشان دادن است که واقعاً این‌طور نیست و اینها دچار توهم شده‌اند.

آسیب شناس حوزه اجتماعی با تأکید بر این مطلب که در نظام فرهنگی ما، حیوان آزاری بد می‌باشد ادامه می‌دهد: ما مخالف حیوانات نیستیم اصولاً نگهداری از حیوانات کار خوبی است ما باید دید خود را تغییر دهیم حیوانات جزئی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و انسان‌ها از ابتدای تاریخ با حیوانات بزرگ شده‌اند. اینکه از حیوانات نگهداری کنیم بسیار بهتر از این است که یک حیوان را بکشند. برخی از افراد حیوان کش در دوران زندگی خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند و در محیطی خشن تربیت شده‌اند.

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

تشکیل نوعی فرهنگ، آرامش روحی و امنیت فکری

قرایی مقدم در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌سازد: افرادی که از حیوانات نگهداری می‌کنند می‌خواهند به مردم پیام بدهند که با حیوانات رفتار خوبی داشته باشید و حیوانات را دوست بدارید که یک نوع فرهنگ آموزی به خصوص برای نسل جوان می‌باشد که به تدریج منجر به تشکیل نوعی فرهنگ می‌گردد که فرهنگ حیوان آزاری را از جامعه دور می‌کند و آرامش روحی، امنیت فکری و نوعی تأثیرات روحی و فرهنگی و آموزشی را به همراه دارد.

سگ گردانی در انظار عمومی جرم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در گفتگو با با اشاره بر اینکه سگ گردانی در انظار عمومی جرم است بیان می‌کند: سگ گردانی به عنوان یک ناهنجاری در مرعی و منظر عمومی و در خیابان‌ها صرف نظر از نجاست شرعی آن بعضاً باعث ترس مردم و سلب آسایش و جریحه دار کردن عفت عمومی می‌شود.

سرهنگ هاشم شعفی ادامه می‌دهد: این موضوع به صراحت در مواد ۶۳۸ و ۶۳۹ ق. م. ا. تعزیرات و در قالب تظاهر به ارتکاب فعل حرام در انظار، اماکن عمومی و جریحه دار کردن عفت عمومی

جرم انگا ری شده است پلیس با هماهنگی مقام قضائی در صورت مشاهده چنین مواردی در قبال تذکر لسانی و عدم اعتنا به تذکرات صورت گرفته و اصرار به این امر وفق قواعد حاکم بر جرایم مشهود نسبت به تشکیل پرونده قضائی اقدام خواهد کرد.

شکل گیری فرهنگ نوظهور و پدیده اجتماعی

این موضوع وقتی با یک روانشناس مطرح گردید شکل گیری فرهنگ نوظهور و پدیده اجتماعی را در گفتگو با مطرح و بیان می‌کند: این پدیده یعنی نگهداری حیوانات خانگی از دیرباز در فرهنگ اقوام و ملیت‌های مختلف ایران وجود داشته اما ماهیت و شکل قضیه فرق کرده مثلاً نگهداری سگ به عنوان یک نگهبان در روستاها امری است که امروزه نیز وجود دارد ولی نگهداری آن در جوامع شهری نشأت گرفته از فرهنگ نوظهور و پدیده اجتماعی شکل گرفته در جوامع ایرانی می‌باشد.

جواد آقازاده ادامه می‌دهد: در حالت کلی می‌توان گفت که کفه‌ی مد و مدگرایی سنگین‌تر از سایر علل موجود می‌باشد البته افرادی هستند که به دلایل حیوان دوستی سعی می‌کنند تا از این حیوانات پرستاری و حمایت کنند و این کار به نوبه خود ارزشمند و قابل تقدیر می‌باشد اما بیش‌تر کسانی که در سطح شهر و در ماشین‌ها یک حیوان خانگی مانند سگ را به همراه دارند معمولاً دنبال دفاع از حقوق حیوانات و پرستاری از حیوانات نیستند بلکه این حیوانات ابزاری برای متمایز کردن خود از دیگران می‌باشد.

رژه دوبرمن‌ها در شهر تبریز/ فخر فروشی تو خالی در خیابان ها

کمبود مهارت‌های ارتباطی و مشکلات روانشناختی

وی می‌گوید: ببینید اینکه حیوانات ناقل بیماری به انسان می‌توانند باشند این یک امر طبیعی می‌باشد و ممکن است این امر اتفاق بیفتد و یا نه. ولی امروزه با استفاده از تکنولوژی و پیشرفت علمی باعث کاهش انتقال این بیماری‌ها شده است ولی همیشه احتیاط شرط عقل می‌باشد و باید دقت بیش‌تری در این خصوص به خرج بدهند تا مانع انتقال این بیماری‌ها شوند.

آقازاده در پایان ادامه می‌دهد: به جز بحث حیوان دوستی و مد گرایی که در بالا شرح داده شد دلایل دیگری مانند علاقه به حیوانات مختلف، کمبود مهارت‌های ارتباطی، احساس تنهایی، افسردگی، و سایر مشکلات روانشناختی نیز می‌تواند باعث جذب انسان‌ها به سمت نگهداری از حیوانات خانگی شوند ولی بازهم تاکید می‌کنم که نمی‌توان فقط یک دلیل بر این امر شمرد بلکه مجموعه علل‌های مختلف دست به دست هم داده اند تا فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در جامعه به وجود بیاید.

رعایت حقوق حیوانات و مراقبت از آنها کار بسیار خوبی است اما بیشتر پدیده‌ای مقلدانه از غرب می‌باشد که اکثراً هم علت گرایش افراد به سمت حیوانات به دلیل خودنمایی می‌باشد که تنها با هدایت این پدیده در مسیر درست می‌توان آن‌را سر و سامان بخشید. بدین گونه که هرگاه در جامعه امری رواج می‌یابد و افراد نیز پیرو آن می‌کردند لازم است در ابتدا مسیر مناسب آن را پیدا کنیم تا تبعات منفی آن گریبان گیر جامعه نشود و سلامت و بهداشت کل جامعه را به مخاطره نیندازد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها