پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرفوری:

خبر اعدام زیر ۱۸ساله‌ها از گوشه و کنار به گوش می‌رسد/ به دنبال اصلاح قانون هستیم/ به نظر فقها امید بسته‌ایم

یک نماینده مجلس از تلاش‌ها برای توقف اعدام کودکان خبر داد.

خبر اعدام زیر ۱۸ساله‌ها از گوشه و کنار به گوش می‌رسد/ به دنبال اصلاح قانون هستیم/ به نظر فقها امید بسته‌ایم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، زیر 18 ساله ها را نباید اعدام کرد این موضوع در قانون صراحت دارد اما برداشت ها درباره آن متفاوت است. ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، ماده ای است که سالها پیش جزییاتش تغییر پیدا کرد و طبق‌ آن دیگر نباید اعدام زیر ۱۸ ساله‌ای رخ می‌داد اما اینگونه نشد.
این ماده می‌گوید: در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها به مجازاتهای پیشبینی شده در این فصل محکوم می شوند.
از طرف دیگر با پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک به طور کلی باید اعدام کودکان متوقف می‌شد، اتفاقی که سال گذشته با ۵ مورد اعدام زیر ۱۸ سال مانند اعدام قاتل ستایش نقض شد. اما برای اصلاح قانون چه باید کرد؟

اصلاح قانون شدنی است؟

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اینباره و در گفت‌وگو با خبر فوری می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم اعدام زیر ۱۸ سال رخ نمی‌دهد، زیرا اخبار آن از گوشه و کنار به گوشمان می‌رسد.
وی تاکید می‌کند: مدتی است که ما تعدادی نمایندگان در مجلس به دنبال تغییر این ماده هستیم، به دنبال توقف کامل اعدام زیر ۱۸ ساله‌ها.
سلحشوری تاکید می‌کند: این روزها پرونده‌های اعدام زیر ۱۸ سال به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می‌شود و این شخص قاضی است که درباره حکم شخص تصمیم می‌گیرد.
این نماینده مجلس درباره اقدامات مجلس درخصوص کم کردن آمار اعدام تاکید می‌کند: من و تعدادی دیگر از نمایندگان مدتی است که به دنبال اصلاح این ماده و متوقف کردن کامل اعدام کودکان هستیم.

تلاش‌ها برای اصلاح
وی درباره اینکه باقی نمایندگان با این تغییر موافقند یا مخالف ادامه می‌دهد: متاسفانه چندان امیدی نیست، اعضای کمیسیون حقوقی که به طور کلی معتقدند اعدام کودک رخ نمی‌دهد و اغلب همکاران نیز می‌گویند شورای نگهبان با این اصلاخ قانون موافقت نخواهد کرد.
این نماینده مجلس درباره نظر فقها در اینباره اما می‌گوید: فقها در دین ما یکسان نظر نمی دهند، من امیدوارم بتوان ورود کرد و همانگونه بسیاری از مسایلمانند ازدواج کودک یا دوچرخه سواری زنان که فقها ورود کردند، این مساله هم متوقف شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کرتیر
    0

    زیر 18 ساله ها مطابق قانون در صورتی که به رشد عقلی نرسیده باشند نباید اعدام شوند. در اعدام قاتل ستایش، قاتل رشد عقلی داشت. خدا ما را از دست این نماینده های ضد اسلام نجات دهد.

  • محبی
    0

    ایکاش حکم اعدام سالوس ها نان به نرخ روز خورها صادر شود / هرچند نمایندگانی که بدنبال خبر سازی وموج سواری هستند نزد ملت مرده و معدوم هستند

  • روشن
    0

    از گرانی و تورم چه خبر؟ خوب فرار به جلو و حاشیه پردازی و جنگ روانی رو دارید هدایت می کنید. کی برای این سوژه باید با آمریکا و اروپا مذاکره کنید؟

  • م
    0

    خبر بی عرضگی اکثریت نمایندگان به گوشت نخورده ؟ گوشت نیاز به چکاپ دارد نمی فهمی؟

  • محسن شجاع
    0

    امیدوارم افرادی مثل این خانم که فقط به خاطر پز روشنفکری میاد و از قاتل یک بچه دفاع میکنه ، دقیقا همین بلا سرش بیاد تا در شرایط برابر اظهار نظر کنه ، نه اینکه بچه های خودشو با ماشین ضدگلوله و 10 تا محافظ ببرن مهدکودک ، بعد بیاد کل نظام کشورشو بخاطر اعدام کسی که یه کودک رو سلاخی کرده و بقایاش رو با اسید منهدم کرده زیر سوال ببره. از صمیم قلب امیدوارم خدای عادل تمام بلاهایی رو که مسئولین مملکت بر سر مردم میارن رو به زودی بر سر عزیزانشون بیاره ، امثال همین خانم به ظاهر نماینده ، اگر نقش خودشون رو در اتفاقات تلخی مثل قتل ستایش به گردن می گرفتن ، به خودشون اجازه اینطور اظهار نظر نمیدادن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها