همه‌ اشتباهات رئیس جمهور جنجالی آمریکا در بازار نفت؛

عربستان و آمریکا بر سر نفت دچار اختلاف شده‌اند / جنگ تجاری با چین باعث سقوط قیمت در بازار نفت شده است

درحالیکه انفجار در امارات و آسیب دیدن لوله های نفتی عربستان باعث افزایش شدید قیمت نفت شد، جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش اختلاف این دو در چند روز اخیر باعث کاهش قیمت نفت گردید.

عربستان و آمریکا بر سر نفت دچار اختلاف شده‌اند / جنگ تجاری با چین باعث سقوط قیمت در بازار نفت شده است

به گزارش خبر فوری ، قیمت نفت در چند روز اخیر به علت چند حادثه به شدت بالا و پایین آمده است. درحالیکه انفجار در امارات و آسیب دیدن لوله های نفتی عربستان باعث افزایش شدید قیمت نفت شد، جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش اختلاف این دو در چند روز اخیر باعث کاهش قیمت نفت گردید.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا (تحویل در ماه جولای) دیروز با 64 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 58 دلار و 55 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت هم از ابتدای هفته تاکنون 6.7 درصد کاهش یافته و در مسیر ثبت بزرگترین افت هفتگی از 21 دسامبر تاکنون قرار دارد.

در همین حال، طبق گزارشها، قیمت نفت برنت (تحویل در ماه جولای) دیروز با 78 سنت و معادل 1.2 درصد رشد به 68 دلار و 54 سنت رسید. این درحالی است که دو روز قبل قیمت نفت برنت 4.6 درصد افت کرده بود.

کارشناسان معتقدند که این افزایش و کاهش قیمت باعث ترس خریداران و کاهش درخواست نفت در طولانی مدت شده و این اتفاق می‌تواند علاوه بر رکود وحشتناک بازار نفت، اختلاف آمریکا با اوپک را هم بیش از پیش کند( اینجا بخوانید ).

سیاست اشتباه ترامپ؛ علت طوفان در بازار نفت

اما علت این صعود و سقوط قیمت در ماه اخیر چیست؟ بلومبرگ طی گزارشی بر این امر تاکید دارد که سیاست خارجی ترامپ علت اصلی کاهش قیمت جهانی و بالا و پایین شدنهای اخیر است. هلما کروفت(کارشناس نفت جهانی در نیویورک) تاکید دارد که ترامپ یک بار دیگر ثابت کرد که عامل اصلی تخریب بازار نفت است.

طبق گزارش بلومبرگ، دو عامل باعث بالا و پایین رفتن قیمت نفت در روزهای اخیر شده است که هر دو نیز ناشی از سیاستهای ترامپ هستند. اولی تحریم نفتی ایران و قرار دادن وظیفه تامین کمبود نفت بر عربستان سعودی است که باعث کاهش عرضه نفت شده است. دومی هم جنگ تجاری چین و آمریکا است که در روزهای اخیر باعث کاهش تقاضای نفتی گردیده است.

ابتدا سوال این است که تاثیر ترامپ و سیاست خارجی اش بر عربستان چگونه بوده است؟ در پاسخ باید گفت که بعد از انفجار لوله های نفت در عربستان قیمت نفت به حدود 64 دلار در هر بشکه رسید. بسیاری این جهش را به این دلیل می‌دانند که آمریکا به علت تنش با ایران و تحریم نفت این کشور، نقش عربستان را در تامین نفت مهم‌تر کرده است و با آسیب دیدن نفت عربستان قیمت جهانی هم دچار شوک بسیاری می‌شود.

اما چین چگونه باعث تغییر عرضه و تقاضای جهانی نفت شده است؟ در روزهای اخیر شاهد اختلاف و درگیری تجاری شدیدی بین آمریکا و چین هستیم. قرار گرفتن نام شرکت هوآوی و چند شرکت چینی دیگر در فهرست سیاه تجاری امریکا که نشان دهنده دور جدید تقابل تجاری و تکنولوژیک میان آمریکا و چین است جرقه اصلی این جنگ تجای بوده است. جرقه ای که بعید نیست منجر به انفجار بزرگی شود. در صورت مشاهده این موضوع همچنان باید منتظر افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا و کاهش شدید قیمتها باشیم.

طبق ادعای بلومبرگ، جنگ تجاری چین و آمریکا در طول هفته قبل باعث شد سرمایه گذاران دچار احتیاط شده و برای اجتناب از ورشکستگی و از دست دادن اموالشان از خرید نفت اجتناب کرده و مسکوکات خود تا مشخص شدن دقیق جریان اخیر مربوط به آمریکا و چین حفظ کنند.

هری چلینگوریان( رئیس اتاق استراتژیک کالا و نفت در لندن) تاکید دارد که علت کاهش تقاضای نفت در روزهای اخیر احساس نا امنی خریداران و عدم اطمینان اقتصادی است و این امر می‌تواند بازار را دچار رکود کند.

آیا عربستان و آمریکا بر سر نفت دچار اختلاف می‌شوند؟

طبق گزارش بلومبرگ، در هفته گذشته، آژانس بین المللی انرژی برای اولین بار از اکتبر تاکنون، پیش بینی‌های خود را از رشد تقاضای خرید نفت در سال 2019 منتشر کرد و اعلام کرد که طبق پیش‌بینی‌ها امسال تقاضای نفت طی یک دهه به ضعیف ترین میزان خود خواهد رسید.

این باعث شده است که کشورهای اصلی اوپک و به خصوص عربستان سعودی هم در عرضه نفت خود جانب احتیاط را رعایت کنند. این کاهش تولید نفت چیزی است که وزیر انرژی عربستان(خالد الفلیح) هم در هفته جاری در جلسه ای با حضور اعضای اوپک به آن اشاره کرد. این در حالی است که ترامپ بارها اعلام کرده است که عربستان سعودی قادر است کاهش فروش نفت ایران را که حاصل از تحریمها است جبران کند.

شواهد گویای این مطلب است که بین آمریکا و متحد اول منطقه‌ایش یعنی عربستان در مورد میزان تولید نفت اختلاف افتاده است و بعید نیست به زودی شاهد تاثیر این افزایش اختلافات بر قیمت نفت باشیم.

عربستان سعودی با مشکل دیگری هم مواجه است و آن تامین امنیت اقتصادی و امنیتی نفت کشها و پالایشگاههای خود است. علاوه بر حضور دشمن اصلی این کشور یعنی ایران در خلیج فارس، بحران لیبی و ونزوئلا هم بر ترس سعودی‌ها خواهد افزود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مرتضی
    0

    سلام خودتونو خسته نکنید مرحله به مرحله اتفاقاتی که میبینید مهندسی شده است ترامپ میدونه از چه شریانی به چین فشار بیاره پس خواهشا کارشناسی بی محتوا نکنید یه روز میگید نفت ایران نباشه نفت گرون میشه... بعد نمیشه بعد میگید چین به تحریمها اعتنا نمیکنه و نفت ایران رو میخره بعد چین جرات نمیکنه بخره یه کم چشماتونو باز کنید ببینید مردم چطوری دارن جون میدن

  • محمد
    0

    برای ما فرقی نمیکنه چه گران یا ارزان بشه ما دیگه فروش نفت نداریم یکی مثل زنجانی پیدا کنیم نفت ما را بفروشه شاید ادم خوبی باشه یه چند دلار هم به خزانه بده

  • ف
    0

    زهی خیال باطل .اونا رفیق گرمابه و گلستانن عمرا به مشکل بخورن اونم سرپول .بهشون میگه گاو شیرده میگه هیچی ندارین جزپول ،هیچی نمیگن سر قیمت نفت مشکل پیدا کنن !!!واقعا چه خیالات خامی در سرتونه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها