سردیس سرباز هخامنشی به ایران بازگشت/محور ساسانی ثبت جهانی شد

مهم‌ترین اتفاقات میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۷ را در این گزارش مرور کنید.

سردیس سرباز هخامنشی به ایران بازگشت/محور ساسانی ثبت جهانی شد

حوزه میراث فرهنگی هم همچون سایر حوزه‌های تعریف شده برای کشور در سال ۱۳۹۷ بستر اتفاقات متعددی بوده است که از آن جمله می‌توان به بازگشتن سر سرباز هخامنشی به کشور اشاره کرد.

در ماه اکتبر اثر تاریخی در یک نمایشگاه هنری در نیویورک فروخته شد و سپس از طرف دفتر دادستان منطقه منهتن نیویورک مصادره شد. این اثر چیزی نبود بجز سردیس یک سرباز هخامنشی که ۸۰ سال قبل از تخت جمشید ربوده شده بود.

به گفته علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بر اساس شواهد موجود نقش‌برجسته سردیس هخامنشی با رایزنی‌های بین‌المللی و نیز پیگیری‌های حقوقی از دادستانی نیویورک تحویل گرفته شد.

میراث فرهنگی در سالی که گذشت(برای نوروز)

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در هفتادوسومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بود پس از بازگشت در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر رهاورد دیگری هم داشتیم.

یک اثر تاریخی مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل در آمریکا بود که از چند سال قبل کار بسیار قوی حقوقی انجام شده بود تا توانستیم این اثر را بازپس بگیریم و آن را به عنوان اثر تاریخی متعلق به ملت ایران همراه خودمان بیاوریم.

میراث فرهنگی در سالی که گذشت(برای نوروز)

ثبت جهانی محور ساسانی در تیر ماه سال گذشته یکی دیگر از رخداد‌هایی بود که در سال ۱۳۹۷ در حوزه میراث فرهنگی رخ داد. این محور تاریخی که در استان فارس قرار گرفته است کاخ ساسان در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده، کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون را دربرمی‌گیرد.

مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون دربرگیرنده شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها