یک سند سِری از ارتش عراق قبل از آزادسازی خرمشهر / فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق: جنگ به درازا کشیده

همانطور که می‌بینید جنگ به درازا کشیده و آموزش و انضباط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دو امر، یعنی آموزش و انضباط، را جایگزین روحیه دادن (اکتفا به روحیه) نکنید؛ بلکه اینها مکمل یکدیگرند.

یک سند سِری از ارتش عراق قبل از آزادسازی خرمشهر / فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق: جنگ به درازا کشیده

عملیات بیت‌المقدس، چهارمین عملیات بزرگ سال‌های نخست جنگ است که به آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد ۱۳۶۱ منجر شد. سند زیر به رهنمودهای فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق به نیروهای عراقی مستقر در منطقه، در دوره قبل از شروع عملیات بیت‌المقدس مربوط می‌شود.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به برخی از اسناد نیروهای بعثی می‌نویسد: «یکی از موضوعاتی که در عملیات فتح‌المبین باعث رسوایی عراقی‌ها شد و در عرصه تبلیغاتی، موقعیت عراق را تضعیف کرد؛ به کارگیری مزدوران سایر کشورهای عربی در جبهه‌های مقدم جنگ بود که موجب شد تعدادی از آنها به اسارت جمهوری اسلامی ایران درآیند.

اسارت آنها سند گویایی از حمایت و پشتیبانی سایر کشورهای عربی از عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد و در نتیجه ایران می‌توانست ادعاهای خود را به صورت مستند و متقاعد کننده بیان کند. در سند زیر فرماندهی کل نیروهای مسلح [عراق] با صراحت کامل، ارتش عراق را از به کارگیری این نیروها در خط مقدم منع می‌کند. عدم به کارگیری نیروی زرهی کشورهای عربی و واحدهای تازه تأسیس در خطوط مقدم جبهه، تدابیری در خصوص تک و پاتک و عقب‌نشینی، درس گرفتن از عملیات فتح‌المبین، ریسک‌پذیری و باز گذاشتن دست فرماندهان در عملیات از جمله توصیه‌های او است.

«موضوع: رهنمودهای فرماندهی کل نیروهای مسلح
طبقه‌بندی: به‌کلی سری شخصی

فرستنده: فرماندهی کل نیروهای مسلح شماره: ۸۱۱/۳/۵

تاریخ :۱۵/۱/۶۱

رهنمودهای فرماندهی کل نیروهای مسلح که در تاریخ ۱۴/‏۰۱/‏۶۱‬ بیان کردند به شرح زیر است:

- عدم به کارگیری نیروی رزمنده از کشورهای عربی در نزدیک خط مقدم.
گاهی در محاسبات مجبور می‌شویم برای دستیابی به نتیجه خوب، به ریسک دست بزنیم. مثلاً در صورتی که بتوانیم نتیجه سرنوشت‌ساز و خوبی در منطقه دشمن به‌دست آوریم؛ اشکالی ندارد که در منطقه جنوب (در حوزه مسئولیت سپاه) به ریسک دست بزنیم.
- عدم به کارگیری واحدها و یگان‌های تازه تأسیس در نبردهای شدید.
- عدم به کارگیری مداوم تیپ‌هایی که از قابلیت رزم خوبی برخوردارند.

همانطور که می‌بینید جنگ به درازا کشیده و آموزش و انضباط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دو امر، یعنی آموزش و انضباط، را جایگزین روحیه دادن (اکتفا به روحیه) نکنید؛ بلکه اینها مکمل یکدیگرند و باعث می‌شوند که تلفات ما کاهش پیدا بکند. بنابراین، نه تنها بر آموزش واحدهای ضعیف تأکید می‌شود، بلکه بر آموزش واحدهای عالی که آموزش آنها کامل شده نیز تأکید شود.

- تأکید بر واکنش سریع به پاتک، که این امر به دستپاچگی دشمن و از هم پاشیدن آرامش آن منجر خواهد شد.
- تأکید بر چگونگی تمرین پدافندی (دفع تک) از سوی لشکرها، تیپ‌ها، یگان‌ها و رده‌ها. دفع هجوم مقابل، با توجه به هدف‌های عقب‌نشینی و کیفیت اجرا نمودن آن، در روز و شب صورت گیرد. چنانچه شرایط مناسب باشد، برخی گردان‌ها را از منطقه درگیری خارج و به مناطق دیگر انتقال دهید.
- هدف دشمن، که دائماً آن را دنبال می‌کند، مواضع قوسی مانند دژهاست؛ اگر شما فرماندهان می‌خواهید عملیات را اداره کنید، بایستی به هدف اصلی دشمن توجه داشته باشید.
- یکی از ضرورت‌ها، تهیه مواضع یدکی کامل برای پشت لشکر ۶ زرهی است که باعث تقویت حد فاصل منطقه خود از مناطق دیگر و کاهش تلفات می‌گردد. در بقیه سپاه‌ها نیز کارهای ذکر شده فوق انجام شود.
- تأکید بر کنترل شبانه‌روزی راه‌ها و محورها، از سوی فرماندهان پی‌گیری شود.
- طرح دقیق و محاسبه‌شده‌ای (با در نظر گرفتن وضعیت زمین و نیروی دشمن چه در روزها و یا شب)، برای هجوم متقابل به مواضع تصرف شده از سوی دشمن را در تمرین‌هایتان اجرا کنید.
- تصمیم‌گیری یک شرط اساسی است که در رده فرماندهان لشکرها به بالا بر اساس پردازش اخبار و نتیجه‌گیری می‌باشد؛ اما تصمیم‌گیری در رده فرماندهان تیپ به پایین بر اساس اخبار می‌باشد.
- بایستی دست فرماندهان سپاه، لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌ها در تدارک و عملیات باز باشد و از شیوه‌های عملی که نتایج بزرگی از آن عاید می‌شود استفاده گردد و از بخشنامه‌های دائمی استفاده نشود. مواضع یدکی کامل در رده‌های سپاه‌ها و لشکرها احداث شود.
- به طور منظم، تمرین‌هایی برای عقب‌نشینی در مقابل نیروهای تک‌کننده انجام شود.

آجودان فرماندهی کل نیروهای مسلح قدورتی جابر محمد»


منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها