قبل از غذا آب گریپ فروت بنوشید و لاغر شوید

شهرهای جنوب و شمال ایران هم برای کشت گریپ فروت از شرایط آب و هوایی خوبی برخوردار است، طعم شیرین مایل به تلخ این میوه آن را در میان مرکبات خاص کرده است.

قبل از غذا آب گریپ فروت بنوشید و لاغر شوید
، هرچند زادگاه اصلی گریپ‌فروت، کشورهایی مانند جاماییکا و اندونزی است، اما در حال حاضر، چین، آمریکا و مکزیک جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این میوه در سطح جهان محسوب می‌شوند.
1 . پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا
گریپ‌فروت در خانواده مرکبات قرار می‌گیرد و مانند سایر هم‌خانواده‌های خود، سرشار از یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان‌ها به نام ویتامین C است. ویتامین C موجود در این میوه با تقویت سیستم ایمنی، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود. ازاین‌رو، مصرف روزانه 1 لیوان آب گریپ‌فروت، یا نوشیدن حداقل 3 لیوان آب گریپ‌فروت در هفته، می‌تواند راه ساده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصلی در این روزهای سرد سال باشد.
2. پیشگیری از ابتلا به تصلب‌شرایین (آترواسکلروزیس)
آترواسکلروزیس یا همان تصلب شرایین، شرایطی است که در آن، دیواره داخلی عروق با پلاک‌هایی مانند پلاک‌های چربی یا کلسترول پوشیده می‌شود و به این ترتیب، جریان خون در عروق با دشواری‌هایی همراه می‌شود. سخت شدن عبور خون از عروق، با کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن، افزایش فشار خون و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه خواهد بود. گریپ‌فروت، سرشار از ترکیبی به نام پکتین است و به دلیل وجود همین ترکیب می‌تواند جلوی رسوب چربی در عروق و ابتلا به تصلب شرایین را بگیرد.
پکتین و ویتامین C موجود در آب گریپ‌فروت با کاهش پلاک‌های چربی در عروق، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آنها می‌شوند و جریان خون را در بدن آسان می‌کنند. ازاین‌رو، بهتر است افراد مبتلا به چربی یا کلسترول خون بالا، مصرف حجم متعادلی از آب گریپ‌فروت را هم در برنامه غذایی خود داشته باشند.
3. پیشگیری از برخی سرطان‌ها
همان‌طور که گفته شد، گریپ‌فروت حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است که دریافت منظم این ریزمغذی می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد. از طرف دیگر، گریپ‌فروت‌ها حاوی ترکیبات دیگری به نام لیمونوییدها هستند. این ترکیبات برای پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های کولون، پستان، دهان، پوست، معده و ریه، بسیار مفید و موثرند. گریپ‌فروت، ترکیب دیگری به نام نارنجین هم دارد. این ترکیب با پیشگیری از آسیب دیدن DNA، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. گذشته از اینها، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار فراوانی که در آب گریپ‌فروت وجود دارند، با مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن، احتمال ایجاد تومورهای سرطانی را تاحد قابل‌قبولی کم می‌کنند.
4. پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه
سنگ‌های کلیه که معمولا به دلیل رسوب کلسیم در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند، یا باید از طریق مجاری ادراری دفع یا با روش‌های پزشکی، خرد شوند. افرادی که تجربه این سنگ‌ها را دارند، می‌دانند که دفع آنها با هر روشی، بسیار دردناک است. از این رو، بهتر است بیمارانی که کلیه آنها استعداد تولید سنگ‌های کلسیمی را دارد، روزی 1 لیوان آب گریپ‌فروت مصرف کنند تا جلوی ایجاد سنگ را بگیرند. ترکیبات موجود در آب گریپ‌فروت با افزایش میزان ادرار و دفع کلسیم اضافی از بدن، جلوی رسوب این ماده معدنی در کلیه و ایجاد سنگ‌های دردناک کلیوی را می‌گیرند.
5. پیشگیری از افزایش وزن
مصرف آب گریپ‌فروت به صورت ناشتا می‌تواند باعث شکسته شدن بافت‌های چربی و هضم و دفع سریع‌تر آنها از بدن شود. ازاین‌رو، به افراد مبتلا به اضافه‌وزن یا آنهایی که رژیم لاغری دارند، توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای 3 مرتبه آب گریپ‌فروت را در وعده صبحانه خود بگنجانند. حتی مصرف نصف گریپ‌فروت تازه در وعده صبحانه هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد زیرا گریپ‌فروت جزو آن گروه از خوراکی‌هایی است که باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن می‌شود. محققان سوئدی با بررسی تاثیر مصرف گریپ‌فروت بر کاهش وزن، متوجه شدند که استفاده منظم از این میوه یا آب طبیعی آن در وعده صبحانه برای حدود 12 هفته، می‌تواند باعث کاهش 2 کیلوگرمی وزن و کم شدن حجم چربی شکمی شود.
جالب است بدانید که این تاثیر در افراد ورزشکار، بسیار بیشتر و قابل‌توجه‌تر است، به طوری که ورزش کردن کنار مصرف آب گریپ‌فروت، می‌تواند کاهش وزن 500 گرمی در هر هفته را برای طرفداران این میوه آبدار و خوش‌طعم به دنبال داشته باشد.
6 . پیشگیری از افزایش چربی بد خون (LDL)
نتیجه مطالعات محققان کانادایی نشان می‌دهد که مصرف منظم آب گریپ‌فروت یا گریپ‌فروت تازه می‌تواند تا 15 درصد باعث کاهش میزان چربی بد خون (LDL) شود. نکته جالب دیگر اینکه محققان با گنجاندن آب گریپ‌‌فروت به مدت 1 ماه در برنامه غذایی افراد مستعد ابتلا به تری‌گلیسرید بالا، متوجه شدند احتمال ابتلا به تری‌گلیسرید تا 17 درصد در مصرف‌کنندگان گریپ‌‌فروت، کمتر از سایر افراد است.
چقدر و چه زمانی گریپ‌فروت بخوریم؟
گریپ‌فروت دارای خاصیت چربی‌سوزی است و افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، می‌توانند نصف لیوان از آب طبیعی این میوه را حدود 30 دقیقه قبل از صرف وعده‌های اصلی غذایی‌شان مصرف کنند. از آنجا که نوشیدن آب گریپ‌فروت باعث افزایش شادابی و تمرکز می‌شود، بد نیست که آن را در وعده صبحانه خود بگنجانید. مصرف نصف لیوان آب گریپ‌فروت بعد از غذا هم به هضم بهتر مواد غذایی و پیشگیری از احساس پُری سر دل کمک می‌کند. البته از آنجایی که امکان تداخل دارویی با مصرف گریپ‌فروت وجود دارد، بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری و شیردهی هستید، با مشورت پزشک خود این میوه را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها