قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «چهل ۵۷»:

دیگر برجامی باقی نمانده است! / در این ۶۰ روز هم اتفاقی نمی‌افتد

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اروپایی‌ها کاره‌ای نیستند و در این ۶۰ روز هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، چون آن‌ها تابع آمریکا هستند.

دیگر برجامی باقی نمانده است! / در این ۶۰ روز هم اتفاقی نمی‌افتد

به گزارش مشهد فوری ، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و عضو هیات رئیسه مجلس ، در برنامه «چهل ۵۷» که شامگاه پنجشنبه دوم خرداد از شبکه «شما» با محوریت استان خراسان رضوی به روی آنتن رفت، به بیان خاطرات خود از دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحصیل خود در دانشگاه پرداخت و در ادامه با اشاره به نسبت فامیلی خود با پسر عمویش سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، اظهار داشت: من موافق دوره دوم وزارت ایشان نبودم و خودش هم با مایل به ادامه کار نبود، اما با اصرار دیگران و با اکراه پذیرفت و در نهایت هم همان چیزی که پیش‌بینی می‌کردیم اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد:، چون حمایت کافی انجام نشد، دکتر هاشمی احساس کرد که برنامه‌هایش را نمی‌تواند اجرا کند و اگر نباشد، بهتر است.
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که در خانواده شما وضع مالی کدامیک بهتر است، گفت: آقای دکتر هاشمی (وزیر سابق بهداشت) کاملا متفاوت است و خدا به ایشان لطف کرده است. ما هم جزء طبقه متوسط رو به بهتر هستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس درادامه در خصوص طرح شفافیت آراء نمایندگان اظهار داشت: من جزء موافقین این طرح بودم، اما نمایندگان در نهایت مصلحت ندیدند که البته من هم به آن‌ها حق می‌دهم، چون الان ساختار سیاسی کشور اجازه نمی‌دهد، چراکه عمده همکاران ما نمایندگان شهر‌های کوچک هستند و ارتباطات مستقیمی بین آن‌ها و دولت شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این نمایندگان مجبورند خدمات دولتی را برای شهرهایشان دنبال کنند، لذا اگر برخی جا‌ها خیلی محکم با دولت وقت مخالفت کنند، دولت قدری اذیتشان می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: اگر ما بتوانیم یک ساختار حزبی و جریانی برای مجلس تعریف کنیم که جریانات و فراکسیون‌ها پاسخگو باشد، آنوقت می‌توان گفت یک شبکه‌ای از آراء داریم، اما در حال حاضر در قانون اساسی نمایندگی قائم به شخص است و هر نماینده‌ای پاسخگوی عملکرد خودش است و این قدری کار را از منظر شفافیت سخت می‌کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس، در ادامه به برخی فرصت‌های موجود در منطقه خراسان و شهر مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: به موازات این فرصت‌ها، مشکلاتی مثل حاشیه‌نشینی وجود دارد؛ به طوری که ۳۰ درصد جمعیت ما در مشهد حاشیه‌نشین هستند و بزرگترین حاشیه‌نشینی در کشور برای مشهد است و همین مسئله باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: البته با وجود همه این مشکلات، مشهد غیر از ۳ - ۴ سال اخیر که مشکلاتی مثل «پدیده» و برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش آمد، همیشه کمترین نرخ بیکاری را داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود حساسیت‌ها و نظارت‌هایی که روی آن هست، مشکلی مانند «پدیده» با این حجم تبلیغات به وجود می‌آید، تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مشهد در مجلس، از زمان مجلس هشتم مرتب به مدیران اجرایی این مسئله را تذکر دادیم و انتقاد الان ما به روند بررسی پرونده هم این است که چرا مدیرانی که به وظیفه‌شان عمل نکردند، محاکمه نمی‌شوند؟ چون مشکل پدیده، یک معلول است و علتش، مجوز‌هایی است که صادر شد و وقتی خارج از مجوز عمل شد، برخورد صورت نگرفت.

نماینده مردم مشهد در مجلس در خصوص مراجع صدور این مجوز‌ها گفت: همه دستگاه‌ها در این مساله درگیر هستند؛ از استانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی و امثال آن. تا وقتی با مسئولان این کار‌ها برخورد نشود، این مشکلات تکرار می‌شود و این یک زنجیره است. مثلا الان برخی پرونده‌های فساد بانکی و وام‌های کلان مثل داماد فلان وزیر و امثال آن مطرح است، باید علاوه بر متهم، باید با آن بانکی که این وام‌ها را داده برخورد شود.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا انتظارات از مجلس دهم برآورده شده است یا نه، تصریح کرد: قطعا نه؛ انتظارات مردم از مجلس خیلی بیشتر از این‌ها بوده است و آنطور که باید و شاید مجلس نتوانست این توقع را برآورده کند.

وی درباره ضعف نظارت مجلس دهم بر دولت به دلیل همسویی با آن نیز گفت: علاوه بر کیفیت نظارت مجلس و میزان بازدارندگی آن، فضای مدیریت اجرایی کشور نیز باعث شده تا این نظارت موثر نباشد.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه درباره مسئله افزایش قیمت بنزین و واقعیت آن اظهار داشت: دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشت، اما مجلس ورود کرد و جلویش را گرفت. درست مانند تصمیمی که دولت درباره برجام گرفته بود که علیرغم مخالفت‌های جدی که در کشور وجود داشت، کارش را جلو برد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: الان به نظر می‌رسد دولت خودش هم نمی‌داند چه برنامه‌ای دارد و درگیر سردرگمی است. محور اداره کشور هم، دولت است. حداقل باید برنامه دولت را ببینیم که مثلا سناریوی اداره کشور پس از بدعهدی طرف‌های برجامی چیست؟

وی افزود: در ماجرای ارز و داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم، ما چند مدل به دولت پیشنهاد دادیم، اما دولت قبول نداشت و اجرا نکرد.

عضو هیات رئیسه مجلس، درباره وضعیت آینده برجام تصریح کرد: اروپایی‌ها کاره‌ای نیستند و در این ۶۰ روز هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، چون آن‌ها تابع آمریکا هستند و این وقت تلف کردن است که منتظر آن‌ها بمانیم. به نظرم ما مجبوریم گام دوم و بعدی را برداریم، چون دیگر برجامی باقی نمانده است!

قاضی‌زاده هاشمی درباره بهترین استراتژی در حال حاضر گفت: باید از این حالت انفعال دربیاییم و همانطور که آن‌ها روی نظام محاسباتی و مولفه‌های قدرت ما تاثیر می‌گذارند، ما نیز باید روی نظام و ساختار مدنی آمریکا تاثیر بگذاریم. در حال حاضر در آمریکا شخصیت‌های مستقل و رسانه‌های مستقل و تاثیرگذار بسیاری داریم که می‌توانیم از آن‌ها به نفع خودمان و برای تاثیرگذاری بر مولفه‌های قدرت دولت آمریکا استفاده کنیم.

منبع: خبرنگاران جوان

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها