پاکسازی کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه باید در مورد کبدتان بدانید

پاکسازی کبد از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در فصل بهار. در این مقاله به هر آنچه باید در مورد پاکسازی کبد بدانید، اشاره می شود.

پاکسازی کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه باید در مورد کبدتان بدانید

راههای پاکسازی کبد

سلامتی هر شخص به چگونگی رهایی بدن از سموم مختلف و پاکسازی داخلی بدن بستگی دارد. با قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، محصولات سمی و غذاهای فرآوری شده، اکثر ما نیاز جدی به پاکسازی بدن خود داریم. پاکسازی کبد یک روش فوق العاده برای این کار است.

روش مهمی که بدن از شر سموم رهایی پیدا می کند، از طریق کبد است. در حقیقت کبد اندامی است که به سختی در بدن کار می کند. کبد بدون خستگی کار می کند تا خون مان را سم زدایی کند، صفرای مورد نیاز برای هضم چربی را تولید کند و ویتامین ها و مواد معدنی لازم و آهن را ذخیره کند. زمانی که کبد عملکرد خوبی ندارد، نمی توانیم غذای خود به ویژه چربی ها را به خوبی هضم کنیم.

برخی از مهم ترین کارهایی که کبد انجام می دهد عبارتند از :

- پردازش مواد مغذی جذب شده توسط روده، به این ترتیب این مواد مغذی به شکل موثرتری جذب می شوند.
- تنظیم ترکیبات خون برای برقراری تعادل در پروتئین، چربی و قند
- از بین بردن سلول های قرمز قدیمی در خون
- تولید مواد شیمیایی ضروری که به لخته شدن خون کمک می کنند
- تولید پروتئین های ضروری و کلسترول
- حذف سموم از جریان خون، از جمله بیلی روبین، آمونیاک و غیره
- ذخیره مواد معدنی، آهن و ویتامین A

برای اینکه کبد قادر باشد از بدن مراقبت کند، باید عملکرد خود را به درستی انجام دهد. زمانی که به بیماری های کبدی فکر می کنید، ذهن به سمت سیروز ناشی از الکل می رود، اما بر خلاف تصور عامه فقط الکل عامل بروز بیماری کبد نیست.
در حقیقت عواملی وجود دارند که منجر به سیروز کبدی و آسیب دیدن کبد می شوند، از جمله :

خوردن صدف نپخته
مصرف برخی داروها (از جمله استامینوفن)
سوء تغذیه مزمن
خوردن قارچ های وحشی و سمی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

سیروز زمانی رخ می دهد که بافت های زخمی جایگزین سلول های سالم در کبد می شوند. زمانی که بافت این زخم ها به رشد خود ادامه می دهند، توانایی کبد برای عملکرد بهتر کم می شود. نارسایی کبد مرحله بعدی است و زمانی رخ می دهد که بافت های زخم آنقدر به کبد آسیب رسانده اند که دیگر کبد نمی تواند کار کند.

پاکسازی کبد سموم را به طور موثر از بین می برد
امروزه با سموم محیطی زیادی روبه رو هستیم که در خانه، محل کار و مواد غذایی ما وجود دارند. برای سلامت عمومی ما و داشتن حس خوب بهبود عملکرد کبد ضروری است. در زیر به برخی عوامل تشدید کننده اشاره می کنیم که با عملکرد نامطلوب کبد در ارتباط هستند.


عوامل تشدید کننده بیماری کبد

پایین بودن سطح پتاسیم
مصرف بیش از حد الکل
مصرف مواد مخدر درون وریدی
انتقال خون که قبل از سال 1992 انجام شده باشد
قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی و سموم محیطی
رابطه جنسی پرخطر
چاقی و انتخاب رژیم غذایی دارای چربی های اشباع شده و غذاهای فراوری شده
خالکوبی بدن یا سوراخ کردن بخش هایی از بدن
بالا بودن سطح تری گلیسیرید خون
مصرف داروهایی مانند استامینوفن
عفونت های ویروسی
بیماری های خود ایمنی

نشانه های بیماری کبد

اگر اخیرا این علائم را در خود مشاهده کرده اید، احتمالا کبد شما به درستی کار خود را انجام نمی دهد. خصوصا اگر این علائم با یک یا دو مورد از عوامل تشدید کننده ذکر شده در بالا همراه است، بیشتر مراقب باشید.

نفخ و گاز معده
ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل
یبوست
زرد شدن پوست یا چشم (یکی از نشانه های زردی)
عدم توانایی در کاهش وزن
فشار خون بالا
نوسانات خلقی، اضطراب یا افسردگی
ادرار تیره رنگ
روزاسه* rosacea
خستگی مزمن
تعریق زیاد
کبود شدن بدن
اشتهای ضعیف

* روزاسه rosacea : التهاب مزمن پوست صورت که معمولا گونه ها و بینی را در بر می گیرد.

خوشبختانه می توانید عملکرد کبد خود را بهبود بخشید. از طریق پاکسازی کبد طی دو هفته حس بهتری خواهید داشت.


پاکسازی کبد در 6 مرحله زیر انجام می شود:

1. غذاهای سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

2. آب سبزیجات خام مصرف کنید

3. غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید

4. تنقیه قهوه

5. خار مریم، قاصدک و مکمل های زردچوبه بخورید

6. جگر بخورید یا قرص های جگر گاو مصرف کنید

در ادامه به طور دقیق تر به هر یک از موارد ذکر شده می پردازیم.

1. برای پاکسازی کبد غذاهای سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر رژیم غذایی انتخاب کرده اید که غذاهای فراوری شده زیادی در خود دارد، در واقع سلامت کبد خود را به خطر انداخته اید. روغن های هیدروژنه، شکر تصفیه شده، فست فود و گوشت های آماده به شکل سوسیس و کالباس برای سیستم گوارش شما سمی هستند.

روغن های هیدروژنه که چربی های ترانس نیز نامیده می شوند، دارای سطوح بالاتری از چربی های اشباع شده هستند. ساختار شیمیایی روغن طوری تغییر کرده تا عمر مفید آن افزایش پیدا کند. مصرف چربی های ترانس به طور چشمگیری خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد، بیشتر از 25 درصد. گفته می شود که چربی های ترانس باعث بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی ما شده و می توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شوند.

نیترات و نیتریت افزوده که معمولا در فست فودها، غذاهای آماده و سوسیس و کالباس وجود دارد، منجر بروز مشکلات و بیماری های جدی می شوند. این مواد شیمیایی برای حفظ مواد غذایی و افزایش طول عمر آنها استفاده می شوند، مانع رشد باکتری ها می شوند، رنگ غذا را حفظ می کنند.

هر چه سریعتر این غذاها را با غذاهای سالم جایگزین کنید. غذاهای سالم علاوه بر اینکه طعم خوبی دارند، با کمی خلاقیت می توانید یک وعده غذایی سالم و مفید برای خانواده خود آماده کنید.

سینه مرغ یا سینه بوقلمون را خودتان در خانه کباب کنید و آن را جایگزین غذاهای آماده کرده و به عنوان یک میان وعده سالم مورد استفاده قرار دهید. به جای چیپس و دیگر میان وعده های فراوری شده از میوه های تازه، آجیل ها و دیگر مواد مغذی خانگی استفاده کنید.


2. برای پاکسازی کبد آب سبزیجات خام مصرف کنید
برای پاکسازی کبد خوردن تمام سبزیجات مورد نیاز به صورت خام تقریبا غیر ممکن است. با این حال با گرفتن آب سبزیجات مختلف، می توانید به راحتی مواد معدنی و ویتامین های موجود در سبزیجات مختلف و مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. حتی سبزیجاتی که مورد علاقه شما نیستند، با ترکیب شدن با سایر سبزیجات و تغییر شکل دادن به شکل آب برایتان لذیذ خواهند بود.

زمانی که اختلالی در عملکرد کبد به وجود می آید، آب سبزیجات دارای این مزیت هستند که راحت تر هضم شده و سریعتر جذب می شوند.

سبزیجاتی که برای پاکسازی کبد مناسب هستند، عبارتند از: کلم، گل کلم و کلم بروکسل. ممکن است ترکیب آب این سه سبزی خیلی خوشمزه به نظر نرسد، به همین دلیل شما می توانید سبزیجات دیگری که خوشمزه تر و مورد علاقه تان هستند را به این سه اضافه کنید، مانند: هویج، خیار، چغندر و سبزیجات دارای برگ سبز.

تمام این سبزیجات به کاهش سطح اسید در بدن کمک می کنند و به ایجاد تعادل سطح pH کمک می کنند. با ترکیب طعم های مورد علاقه می توانید این کار را انجام دهید، به عنوان مثال از جعفری، نعنا و دیگر سبزیجات معطر استفاده کنید.

به عنوان مثال با ترکیب هویج، آب پرتقال، خیار و زنجبیل می توانید یک نوشیدنی فوق العاده و موثر برای کبد خود آماده کنید.بتا کاروتن ها beta carotene در کبد به ویتامین A تبدیل می شوند تا در حالیکه چربی کبد را کاهش می دهند سموم را از بدن خارج کنند.


سطح بالای فیبر موجود در این نوشیدنی به محافظت از سیستم گوارشی و سریع تر خارج شدن سموم از بدن کمک می کند. زنجبیل به نرم شدن سیستم گوارشی کمک می کند، گاز روده را کاهش می دهد و دارای ترکیبات ضدالتهابی قوی می باشد. پرتقال تازه در این نوشیدنی هم نه تنها به خوش طعم شدن و شیرین شدن این نوشیدنی کمک می کند، بلکه حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین A و ویتامین B6 است که تمام این ویتامین ها برای بدن و کبد ضروری هستند.


3. برای پاکسازی کبد غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید

آیا روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم توصیه شده را مصرف می کنید؟ غذاهای سرشار از پتاسیم کمک می کنند تا فشار خون سیستولیک systolic و کلسترول را کاهش دهد و از یک سیستم قلبی و عروقی سالم محافظت کند و علاوه بر آن به پاکسازی کبد نیز کمک کند. اگر وسوسه شده اید که پتاسیم بیشتری مصرف کنید، بهتر است غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

* فشار خون سیستولیک systolic : فشار خون بالا در طول انقباض قلبی فعال، فشار خون سیستولیک نامیده می شود.

منابع غذایی پتاسیم : سیب زمینی شیرین
جالب است بدانید موز غنی ترین منبع پتاسیم نیست بلکهسیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم است. یک مقدار کمی از سیب زمینی شیرین حاوی تقریبا 700 میلی گرم پتاسیم است. علاوه بر آن سیب زمینی شیرین حاوی فیبر بالا و بتاکاروتن نیز است.

یک عدد سیب زمینی شیرین دارای فقط 131 کالری است، در عین حال سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین B6، C، D، منیزیم و آهن است. گرچه این ماده خوراکی شیرین است، اما قند آن به آهستگی آزاد شده و وارد جریان خون می شود، بدون اینکه باعث افزایش قند خون شود.

منابع غذایی پتاسیم : سس گوجه فرنگی
پتاسیم و دیگر مواد مغذی در گوجه فرنگی به طور قابل توجهی در پوره، سس و یا رب گوجه فرنگی وجود دارند. به عنوان مثال یک فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی 1065 میلی گرم پتاسیم است، اما یک فنجان گوجه فرنگی تازه تنها 400 میلی گرم پتاسیم دارد. زمانی که می خواهید پوره، رب یا سس گوجه فرنگی بخرید، مطمئن شوید آنچه خریداری می کنید از گوجه فرنگی طبیعی تهیه شده و به علاوه سس آن حاوی قند نیست.

برای درست کردن سس گوجه فرنگی در خانه می توانید از گوجه های طبیعی استفاده کنید، گوجه ها را نصف کرده و به مدت 30 دقیقه در دمای 218 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید تا پوست آن خشک شود. سپس گوجه را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود. بعد از آن پوست گوجه فرنگی را به آرامی جدا کنید و آن را در مخلوط کن بریزید. اگر تمایل دارید، می توانید دانه های آن را نیز جدا کنید. سپس در ظرف در دار بریزید و بگذارید به مدت 1 تا 2 ساعت بجوشد تا غلیظ شود.

منابع غذایی پتاسیم : سبزیجاتی مانند برگ چغندر و اسفناج
این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. هر فنجان برگ چغندر حاوی 1300 میلی گرم پتاسیم است. به آب سبزیجاتی که آماده می کنید می توانید لبو، چغندر و یا برگ این دو را اضافه کنید یا می توانید آنها را به همراه سالاد مصرف کنید. لبو به طور طبیعی کیسه صفرا را تمیز کرده و جریان صفرا را بهبود می بخشد.

اسفناج تازه را به راحتی می توان به رژیم غذایی خود اضافه کرد. اسفناج نیز منبع خوبی از پتاسیم است و هر وعده آن حاوی 840 میلی گرم پتاسیم است.

منابع غذایی پتاسیم : انواع لوبیا
لوبیا سفید، لوبیا قرمز و باقالی سرشار از پتاسیم، پروتئین و فیبر هستند. نخود نیز سرشار از پتاسیم است که می توانید با هویج و ساقه کرفس استفاده کنید.

منابع غذایی پتاسیم : موز
و بالاخره موز را به اسموتی های مورد علاقه خود اضافه کنید. در مقایسه با دیگر غذاهای معرفی شده در این لیست که به عنوان منابع پتاسیم معرف شدند، موز حاوی 470 میلی گرم پتاسیم است که بخشی از داستان محسوب می شود. موز به هضم غذا کمک می کند و در آزادسازی سموم و فلزات سنگین از بدن موثر است که در فرایند پاکسازی کبد ضروری هستند.


نکته مهم در مورد مصرف پتاسیم

اگر دارای سطح بالایی از پتاسیم در کلیه های خود هستید، باید غذاهای حاوی پتاسیم را به اندازه مناسب مصرف کنید.


4. برای پاکسازی کبد تنقیه قهوه Coffee Enemas انجام دهید

تنقیه قهوه به رفع یبوست، کاهش خستگی و پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند. در زمان انجام این تنقیه قهوه طبیعی در روده ها حفظ می شود و به مایعات اجازه می دهد تا از طریق دیواره روده وارد کبد شوند.

این روش دارای یک تاثیر تحریک کننده است که جریان مایع صفرا را افزایش می دهد و به عملکرد کیسه صفرا و کبد کمک می کند. این روش به تولید گلوتاتیون glutathione کمک می کند، گلوتاتیون یک ترکیب شیمیایی است که سموم تجمع یافته در سیستم بدن را آزاد می کند.

از بین بردن سموم از کبد در زمان پاکسازی کبد ضروری است، به این ترتیب این سموم تجمع پیدا نکرده و به سرعت از سیستم بدن خارج می شوند.

2 قاشق غذا خوری قهوه طبیعی را با 3 فنجان آب تصفیه شده یا آب مقطر در یک ظرف ترکیب کرده و بجوشانید.بگذارید این ترکیب به مدت 15 دقیقه به آرامی بجوشد و سپس بگذارید سرد شود. محلول به دست آمده را با پارچه تمیزی صاف کنید و در ظرف تنقیه بریزید. سعی کنید این محلول را 10 تا 15 دقیقه در روده خود حفظ کنید و سپس آن را آزاد کنید.


5. برای پاکسازی کبد خار مریم، قاصدک و مکمل های زردچوبه بخورید

خار مریم

این گیاه مهم ترین عامل گیاهی برای سم زدایی شناخته شده است و برای پاکسازی کبد یک گیاه ایده آل محسوب می شود. خار مریم به رفع تجمع فلزات سنگین، آلودگی های محیطی، داروهای تجویز شده و الکل در کبد کمک می کند.

به علاوه این گیاه تاثیرات منفی ناشی از شیمی درمانی بر روی کبد را کاهش می دهد. ترکیبات فعال موجود در خار مریم با نام سیلیمارین silymarin به تقویت دیواره های کبد کمک کرده و به بازسازی سالم کبد کمک می کنند.


زردچوبه

زردچوبه درد مفصلی را کاهش می دهد، در رفع ضد افسردگی موثر است و به هضم غذا کمک می کند. به علاوه زردچوبه به حفظ تعادل قند خون کمک می کند و در حفظ بافت های سالم و سوخت و ساز کبد موثر است.

در حال حاضر محققان در حال بررسی زردچوبه و دیگر مزیت های آن برای سلامت هستند. زردچوبه برای برخی بیماری ها موثر است، از جمله : بیماری آلزایمر، سرطان، افسردگی، استئوآرتریت، سلامت پستان، سلامت پروستات و درد مزمن.


ریشه قاصدک

اکثر افراد از قاصدک متنفرند چرا که به راحتی در فضا پخش شده و باعث کثیف شدن خانه می شود. اما این گیاه و ریشه آن معمولا سرشار از ویتامین های مختلف و مواد معدنی است.

قاصدک دارای تاثیرات ادرار آور طبیعی است و به کبد اجازه می دهد خیلی سریعتر سموم را حذف کند. به علاوهقاصدک به تقویت سیستم ایمنی، متعادل ساختن سطح قند خون، تسکین سوزش سر دل و بهبود ناراحتی های گوارشی کمک می کند.

6. برای پاکسازی کبد جگر بخورید یا از قرص های آن استفاده کنید

جگر گاو کم سن و سالی که علف طبیعی خورده یا جگر مرغ سرشار از ویتامین A و B، فولیک اسید، کولین، آهن، مس، روی و کروم است. جگر یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که می توانیم بخوریم. اگر به خاطر معده خود نمی توانید جگر بخورید، قرص های آن موجود است و می توانید از آنها استفاده کنید.

نکاتی مهم مربوط به پاکسازی کبد

پاکسازی و سم زدایی کبد و روده به رفع آفت ها، داروها، فلزات سنگین و بقایای مربوط به درمان سرطان از سیستم بدن کمک می کند که نتیجه آن سلامت بیشتر کبد است.

برای حفظ سلامت کبد طی سال های زیاد بهتر است هر چند وقت یک بار فرایند پاکسازی کبد را با آب سبزیجات انجام دهید و از خوردن غذاهای فراوری شده اجتناب کنید. حبوبات، سبزیجات و غلات را به میزان فراوان وارد رژیم غذایی خود کنید.

منبع: سیمرغ

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها