کاهش رشد اقتصادی عربستان

صندوق بین‌المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال جاری خبر داد.

کاهش رشد اقتصادی عربستان

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از اقتصاد عربستان با فرض صادرات روزانه ۱۰.۲ میلیون بشکه نفت در روز و در نظر گرفتن میانگین ۶۵.۵ دلار به ازای هر بشکه تا پایان امسال پیش بینی کرد کسری بودجه عربستان به ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.

صندوق بین‌المللی پول با انتقاد از مخارج سنگین دولت گفته است اگر چه در کوتاه مدت این مساله به تقویت رشد منجر می‌شود اما در میان مدت باعث نوسانات در بازار مالی عربستان خواهد شد. با وجود مازاد بودجه در سه ماهه نخست امسال پیش بینی می‌شود تا پایان امسال کسری بودجه عربستان از هفت درصد نیز بگذرد.

این نهاد بین‌المللی نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۹ را ۱.۹ درصد پیش بینی کرده است که در صورت تحقق، ۰.۳ درصد کمتر از نرخ رشد اقتصاد این کشور در طول سال گذشته است. به مانند سال‌های گذشته بخش بزرگی از رشد اقتصادی عربستان بر عهده نفت است و رشد بخش نفتی عربستان ۲.۹ درصد پیش بینی شده است.

صندوق با حمایت از برنامه مالیات بر ارزش افزوده عربستان اعلام کرد که نرخ این مالیات هنوز هم در مقایسه با استاندارد جهانی پایین است و دولت باید آن را با همکاری سایر کشورهای منطقه جنوب خلیج فارس از پنج درصد فعلی فراتر ببرد. صندوق با هشدار نسبت به مخارج بالای دولتی گفته است که کاهش این مخارج می‌تواند به حمایت‌های بیشتر دولتی از خدمات اجتماعی کمک کند.

قبل از گزارش صندوق بین‌المللی پول، احمد الخلیفی، رئیس بانک مرکزی عربستان نیز به کاهش رشد اقتصادی عربستان اذعان کرده بود. وی در مصاحبه با رویترز گفت نرخ رشد برای سال ۲۰۱۹ به احتمال بسیار زیاد زیر دو درصد خواهد بود.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها