گلادیاتور شطرنج جهان در گفتگو با خبر فوری:

رقبا برای شکست من باید هفت خوان رستم را طی کنند/ لقب فیل ایرانی را دوست ندارم/ شطرنج من را جادو کرد

قهرمان گلستانی شطرنج جوانان جهان با بیان اینکه رقبا برای شکست من باید هفت خوان رستم را طی کنند عنوان کرد که لقب فیل ایرانی را دوست ندارم.

رقبا برای شکست من باید هفت خوان رستم را طی کنند/ لقب فیل ایرانی را دوست ندارم/ شطرنج من را جادو کرد

خبر فوری : شطرنج را از 9 سالگی و بازی با پدرش آغاز کرد و پس از شرکت در کلاس‌های آموزشی آقای منوچهری در گرگان تصمیم گرفت این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.

«پرهام مقصودلو» اهل گرگان با 18 سال سن اکنون افتخاراتی دارد که هیچ شطرنج باز ایرانی در این سن به آن دست پیدا نکرده و درخشش در رقابت‌های مختلف، تمجید بزرگان از این گلادیاتور شطرنج جهان را به همراه داشته است.

مقصودلو در گفتگویی مفصل و صمیمی با خبر فوری در مورد مسائل مختلف صحبت کرد که گزیده آن در ادامه آمده است.

اوج درخششم مسترز شارجه بود

جام بین المللی انزلی نخستین مسابقاتی بود که با حضور 10 استاد بزرگ خارجی در ایران برگزار می‌شد و من از 10 بازی موفق به کسب 6 برد و چهار مساوی شدم و با عملکرد معادل 2869 به عنوان بهترین بازیکن ایرانی رقابت‌ها انتخاب شدم. مسابقات جوانان جهان در ترکیه هم خیلی برای من مهم بود و با قهرمانی در این رقابت‌ها اثبات کردم که نفر اول رنکینگ هستم و قبل از بازی آخر قهرمان شدم. اما اوج درخششم در مسابقات مسترز شارجه بود که در تمام هفت دیدار نخست پیروز شدم که چهار بازیکن سوپر استاد بزرگ بودند و به ریتنیگ 2636 رسیدم.

پولگار به من پیشنهاد داد به آمریکا بروم

در مسابقات مسترز شارجه جونز انگلیسی نویسنده کتاب «چگونه بر دفاع سیسیلی غلبه کنیم» را با شیوه دفاع سیسیلی شکست دادم در حالی که نمی‌دانستم او نویسنده این کتاب است. جونز بعد از بازی به من گفت خیلی خوب بازی کردی و من آمادگی چنین نمایشی را نداشتم. پولگار از بزرگان شطرنج جهان و حامی شطرنج بازان جوان هم به من پیشنهاد داد که به دانشگاهش در آمریکا بروم که این اتفاق رخ نداد اما توجه پولگار به من باعث توجه به تیم ملی ایران شد.

قرار است یک سوپر استاد بزرگ مربی من شود

من روزی بین 12 تا 15 ساعت تمرین می‌کنم و در بسیاری از مسابقات هم بدون مربی شرکت کرده‌ام. مدتی یک مربی خارجی از هلند به ما تمرین می‌داد و به جایی رسیده بودیم که دیگر نمی‌توانست چیزی به ما اضافه کند و پس از آن دیگر مربی نداشتیم. طی جلسه با وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک موافقت شد تا یک مربی خارجی سوپر استاد بزرگ استخدام شود و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد.

لقب فیل ایرانی را دوست نداشتم

از لقب فیل ایرانی خوشم نیامد و فکر می‌کنم لقب‌های قشنگ‌تر و شکیل‌تری هم وجود داشت، احتمالا آن شخصی که این لقب را گذاشت دید اگر بگوید اسب زشت است و به من لقب فیل داد.

اگر اسب داشته باشم برنده می‌شوم

من عاشق مهره اسب هستم و اکثر بازی‌ها را با حرکت اسب شروع می‌کنم، ویرجینیوس شطرنج باز لیتوانیایی در مسابقات جهانی اسلوونی به من گفت همیشه برای بردن باید یک مهره اسب را نگه داری و این حرف او خیلی به من کمک کرد. همیشه حس می‌کنم اگر اسب داشته باشم برنده هستم زیرا مهره اسب مانورهایی می‌دهد که گره بازی باز می‌شود و من هم به خوبی از آن استفاده می‌کنم.

سبک بازی من تلفیقی از ناکامورا و کراملیک است

ناکامورا و کراملیک، شطرنج بازان مورد علاقه‌ام هستند و حس می‌کنم سبک بازی من تلفیقی از این دو نفر است.

باخت مقابل حریف چینی لجم را درآورد

سال 2016 در مسابقات جوانان جهان در هند اگر بازی آخر را می‌بردم سوم می‌شدم که به یک بازیکن چینی باختم در حالی که الان با من 300 امتیاز اختلاف دارد. این باخت واقعا لجم را درآورد و پس از بازی نیم ساعت نشسته بودم و فکر می‌کردم و حتی توان امضای برگه داور را نداشتم. این باخت را تا روز بعد هم نتوانستم فراموش کنم البته حس می‌کنم در نهایت برای من خوب شد و انگیزه‌هایم را بیشتر کرد.

برای شکست من باید هفت خوان رستم را طی کرد

برای من لذت بخش‌ترین بازی همین مسابقه آخر در سوئد بود که در صورت باخت هفتم می‌شدم، با مساوی پنجم می‌ماندم و اگر می‌بردم سوم می‌شدم. یک لحظه به صفحه نگاه کردم و با خودم گفتم حتی اگر یک پیاله دیگر داشتم باز هم وضع حریفم بهتر است و هیچ شانسی برای خودم نمی‌دیدم اما با خودم گفتم فقط من می‌توانم این بازی را نبازم و در نهایت آنقدر جنگیدم که بازی برگشت و بردم. من در شطرنج خیلی می‌جنگم و هیچ گاه ناامید نمی‌شوم و هر کس بخواهد من را شکست دهد باید هفت خوان رستم را طی کند.

می‌توان از شطرنج درآمد کسب کرد

یک شطرنج باز حرفه‌ای می‌تواند از این رشته کسب درآمد کند. به من برای حضور در برخی مسابقات حق القدم می‌دهند و بازی در لیگ‌های خارجی هم درآمد دارد. من به علاقمندان به شطرنج پیشنهاد می‌کنم این رشته را ادامه دهند.

یک روزی می‌خواستم به سطح قائم مقامی برسم

یک روزی با خودم می‌گفتم باید به سطح احسان قائم مقامی برسم اما به جایی رسیدم که از تمام شطرنج بازان ایران جلو زدم. اکنون در ایران بین من و سایر بازیکنان اختلافی ایجاد شده که همین اختلاف سطح باعث می‌شود از من بترسند و این یکی از دلایل نتایج خوب من است.

در ایران همه را برده‌ام

من با تمام بازیکنان ایرانی خوب بازی می‌کنم و کسی نبوده که به سختی شکستش دهم و همه را برده‌ام. البته شطرنج ایران طی سال‌های اخیر رشد عجیبی کرده و بازیکنان قوی‌تر شده‌اند.

کری خوانی در شطرنج لذت بخش است

در بازی‌های غیر رسمی با دوستان برای همدیگر کری می‌خوانیم، یک اصطلاحی در کری خوانی شطرنج است که می‌گوییم فلانی خیلی «کیسه» است و این کری خوانی‌های دوستانه لذت خاصی دارد. با دوستان خارجی هم کری می‌خوانیم و مثلا می‌گوییم این چه بازی‌ای است و بهتر بازی کن.

فینال قهرمانی جهان بزرگ‌ترین هدفم است

من چند قله فتح نکرده و هدف در شطرنج دارم که باید به آنها برسم، مسابقات بزرگسالان آسیا که دو هفته دیگر در چین برگزار می‌شود و من تا کنون در این رقابت‌ها قهرمان نشده‌ام و باید قهرمان شوم. چند مسابقه آزاد مانند مسکو، جزیره من انگلیس و جبل الطارق که سطح بالایی دارند و من به دنبال قهرمانی در چنین مسابقاتی هستم. بزرگ‌ترین هدفم راهیابی به فینال قهرمانی جهان است که مسیر بسیار سختی را باید پشت سر گذاشت و امیدوارم طی سه یا چهار سال آینده به آن دست پیدا کنم.

تا 60 سالگی بازی می‌کنم

فکر می‌کنم تا 50 یا 60 سالگی بتوانم بازی کنم و پس از آن به سمت مربیگری بروم. آناند با 48 سال سن به خوبی بازی می‌کند و من هم حس می‌کنم می‌توانم تا آن سن در اوج باشم.

1397 بهترین سال ورزشی‌ام بود

انتخابم به عنوان قهرمان قهرمانان ورزش استان گلستان در سال 1397 اتفاق بسیار خوبی بود، البته نمی‌دانستیم معیار انتخاب قهرمان قهرمانان چیست اما من تمام توانم را در این سال گذاشتم. 1397 پرفروغ ترین سال ورزشی من بود و از 15 مسابقه‌ای که در آن شرکت کردم در 9 مسابقه قهرمان شدم. همچنین دو ماه از سوی نشریه chess.com به عنوان برترین شطرنج باز جهان انتخاب شدم.

شطرنج من را جادو کرد

من روحیه تند و پر هیجانی داشتم و خودم متوجه نشدم که شطرنج چگونه من را جادو و به شخصی آرام تبدیل کرد. شطرنج به من آرامش داد و یاد گرفتم که عمیق شوم و فکر کنم. این آرامش و صبر برای تصمیم گیری موجب شد انسان متفاوتی شوم. شطرنج حتی باعث شد من خجالتی شوم در حالی که پیش از ورود به شطرنج خجالتی نبودم.

می‌توانم سه روز نخوابم و شطرنج بازی کنم

من از شطرنج بازی کردن خسته نمی‌شوم و می‌توانم سه روز نخوابم و شطرنج بازی کنم. وقتی عاشق شطرنج باشی از بازی کردن سیر نمی‌شوی.

طرفدار سرسخت استقلال و منچستر یونایتد هستم

من عاشق فوتبال هستم و همواره مسابقات داخلی و خارجی را دنبال می‌کنم. در ایران طرفدار سرسخت استقلال هستم و آخرین باری که به استادیوم رفتم تراکتورسازی را سه بر صفر بردیم اما خاطره انگیزترین بازی استقلال برای من که در استادیوم آزادی حضور داشتم دیدار مقابل السد قطر در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بود که در ضربات پنالتی پیروز شدیم. امیدوارم فرهاد مجیدی فصل بعد سرمربی استقلال باشد زیرا استقلالی و دلسوز است. در فوتبال خارجی هم طرفدار منچستر یونایتد هستم که البته الان وضعیت خوبی ندارد اما زمانی که فرگوسن سرمربی بود همیشه سرمان را بالا می‌گرفتیم.

فوتسال یکی از بهترین تفریحاتم است

فوتسال بازی کردن یکی از بهترین تفریحاتم است و غذا خوردن هم که برای همه لذت بخش است. یکی دیگر از تفریحاتم کتاب خواندن است و کتاب «سامورایی مهربان» نوشته برایان کلمر با موضوع موفقیت، انگیزش و راه و رسم زندگی است.

خانواده‌ام قوت قلب من هستند

در پایان باید از خانواده‌ام که همواره از من حمایت کردند تشکر کنم زیرا همیشه به من اطمینان داشتند و قوت قلب دادند. خیلی از استعدادها را به چشم دیدم که حمایت نشدند و این حمایت نشدن موجب شد تا به جایی نرسند.

گفتگو: محمد صالحی

عکس: مهسا صفری

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • شهریار
    0

    با سلام و درود بر آقای مقصودلو --- جا داشت به علیرضا فیروزجا نفر اول ریتینگ ایران با ۱۵ سال سن هم اشاره میکردید و لقب نابغه که به ایشون دادند

  • امین قربان زاده
    0

    عرض ادب و خسته نباشید خدمت مسئولین خبر فوری و یه خسته نباشید جانانه خدمت جناب مقصودلو. به عنوان یه پژوهشگر و انالیزور فوتبال ، هزاران نکته از حرفای اقا پرهام یاد گرفتم و چند نکته رو خواستم خدمت اقا پرهام اشاره کنم: ۱.تلاشگر باش ولی هیچموقع غرورت رو کنار نذار چون این مشخصه باعث میشه همیشه دنبال پیدا کردن راه چاره باشی. ۲. هیچوقت به عناوین و القابی که بهت میدن حساس نشو چون به هرکسی القاب بزرگ نمیدن ، چه بسا به اسکولاری که قهرمانی جهان رو با برزیل داره لقب فیل بزرگ دادن . لقب نیست که تورو بزرگ میکنه بلکه این طرز تفکرته که تورو از بقیه متمایزتر میکنه. ۳. تمام اتفاقات، حرف ها، توصیه ها و تفکراتت از زندگی شخصی و زندگی ورزشی حرفه ایت رو در یک دفتر یادداشت کن چون در درجه ی اول بهت انگیزه ی صدچندان میده و در درجه ی دوم اینکه اگه چندین مطلب از نوشته هات رو بهم ربط بدی و یا در واقع لینک کنی ، به یه واقعیت بزرگ میرسی که شاید همیشه دنبالش بودی. امیدوارم بتونم با شما در ارتباط باشم . ممنونم . با ارزوی موفقیت . امین قربان زاده

  • فرزاد حق زاده
    0

    قهرمان میتونی من شکست بدی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها