روابط عمومی مرده

یک روابط عمومی خوب یک روابط عمومی مرده است.

روابط عمومی مرده

احتمالا اين جمله معروف را بارها در فيلم‌های وسترن شنيده‌ايد كه «يك سرخ پوست خوب يك سرخ پوست مرده است!» و حالا داريد فكر می‌كنيد ربط اين جمله با اين تيتر چيست؟ عجله نكنيد با ما تا پايان اين مطلب بياييد.

صاحب نظران حوزه روابط عمومي، يكی از مهم‌ترين كاركردهای روابط عمومی در عصر ارتباطات و اطلاعات را اطلاع يابی و اطلاع رسانی عنوان می‌كنند و معتقدند با تحولاتی كه در جوامع كنونی به وجود آمده، مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی فهيم‌تر و انتخاب‌گرتر از آن هستند كه بخواهيم يا بتوانيم با الگوهای قديمی ارتباطی با آنها ارتباط برقرار كنيم و ديگر روش‌های سنتی اطلاع رسانی، پاسخگوی خواسته‌های روز افزون جوامع پيچيده امروزی نيست، چرا كه مردم حق خود مي‌دانند تا در تعيين سرنوشت خود و مشاركت در اداره امور جامعه سهيم باشند و در اين راه سخت تشنه دانستن، تحليل كردن و پردازش اطلاعات و اخبارند.

متاسفانه ديدگاه غلط برخی مديران سازمان‌ها منجر به ايجاد نگرش‌های غلط در مورد روابط عمومی‌ها شده است. اين مديران در تبعيت از مشاوران مرئی و نامرئی خود خواهان يك روابط عمومی رئيس محور هستند. از ديد اينان روابط عمومی، بايد بسان بلندگوی سازمان و بالابر مدير عمل كرده و تمام اتفاقات و رويدادهای ريز و درشت سازمان از قول و زبان و فعل و عمل مدير بيان شده به طوری كه حتی در كوچك‌ترين خبر ارسالی اين گونه سازمان‌ها به رسانه‌ها بايد چندين نقل قول مستقيم و غير مستقيم از مدير وجود داشته باشد.

اين قبيل مسئولان اطلاع رسانی و دانستن را حق مردم نمی‌دانند و آن چه برای آنان مهم است درج اخبار و عكس خودشان در اخبا ، بروشورها، بولتن‌ها، رنگين نامه‌ها و هزاران جای ديگر است. اين قيبل مديران كه معمولا وامدار اين و آن براي رسيدن به ميز رياست هستند در كنار خود يك روابط عمومی مجيزگو و بی ثمر و مرده می‌خواهد تا با دادن نقشی تشريفاتي به روابط عمومی به آنی كه خودشان می‌خواهند برسند و در اين حالت است كه روابط عمومی به دنبال اجرای انواع شوهای تبليغاتی با حضور رئيس همه فن حريف سازمان است.

اينگونه مديران غافل هستند كه يك روابط عمومی توانمند نشانه مديريت كارآمد و پرقدرت آن سازمان است چرا كه روابط عمومی جدا از مديريت نيست و هر مديری سزاوار روابط عمومی است كه دارد و هر قدر به اين واحد بها بدهد نتيجه‌اش را هم می‌بيند و هر قدر منزلت آن را پايين فرض كند باز اولين ضربه بازگشتی به خود سازمان می‌رسد.

حالا به من حق می‌دهيد كه تيتر بالا را برای اين مطلب انتخاب كرده باشم كه «يك روابط عمومی خوب يك روابط عمومی مرده است!»

یادداشت: شبیر دائمی - کارشناس ارشد علوم ارتباطات

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها