مروری بر توییت‌های ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا؛

ترامپ قبل از ریاست جمهوری چه توییت‌هایی درباره ایران زده است؟/ از توییتی درباره بسته شدن تنگه هرمز تا حس تحقیر در برابر ایران و انتقاد از جنگ با داعش

ترامپ در حالی ایران را تهدید می‌کند که در دوران ریاست جمهوری اوباما بارها ادعا کرده بود که او به دنبال درگیری با ایران برای انتخاب مجدد در کازار انتخاباتی است.

ترامپ قبل از ریاست جمهوری چه توییت‌هایی درباره ایران زده است؟/ از توییتی درباره بسته شدن تنگه هرمز تا حس تحقیر در برابر ایران و انتقاد از جنگ با داعش

حسین نیازبخش _ به گزارش خبر فوری ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که بسیاری او را "رهبر توییتری" آمریکا می‌دانند بار دیگر در حساب کاربری خود جنجال آفرید و دست به تهدید ایران زد.

ترامپ در حالی ایران را تهدید کرد که در دوران ریاست جمهوری اوباما بارها ادعا کرده بود که او(اوباما) به دنبال درگیری با ایران برای انتخاب مجدد در کارزار انتخاباتی است.

اکنون واکنش ترامپ در آن زمان و تناقضش با رفتار فعلی به سوژه شبکه های اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از مخالفان او هم در پاسخ به توییتهای تهدید آمیزش به این موضوع اشاره کرده اند.

این امرباعث شده است که بسیاری به کند و کاو توییتر ترامپ( که مهم ترین منبع اطلاعاتی فعلی ما از او است) قبل از انتخابش به مقام ریاست جمهوری آمریکا بپردازند تا از عقاید و اظهارات او درباره ایران قبل از به قدرت رسیدن بیشتر بدانند.

فعالیتهای توییتری ترامپ در مورد ایران

دونالد ترامپ از سال 2011 تا 2019 به طور فعال در توییتر حضور دارد. اولین توییت ثبت شده اش به تاریخ 29 اگوست سال 2011 برمی‌گردد و آخرین توییت هم در تاریخ 21 می 2019 به ثبت رسیده است.

به طور کلی دونالد ترامپ حدود 300 توییت درباره ایران دارد. این تعداد مربوط به 9 سال اخیر است و شامل فعالیتش در مقام ریاست جمهوری و قبل از آن می‌شود.

بیشترین فعالیت توییتری ترامپ در مورد ایران به سال 2015 باز می‌گردد که او در کارزار انتخاباتی قرار داشت و برای جذب آراء و حمایت لابی‌های صهیونیستی توییتهای ضد ایرانی زیادی منتشر می‌کرد. در جدول زیر تعداد فعالیتهای توییتری ترامپ در مورد ایران را به تفکیک سال می‌بینید.

سال

میانگین توییت و ریتوییتهای سالیانه

2011

27

2012

34

2013

41

2014

20

2015

64

2016

17

2017

16

2018

32

ترامپ بعد از آغاز دوران ریاست جمهوری اش( از ژانویه 2017) حدود 80 توییت مرتبط به ایران منتشر کرده است. این تعداد توییت یا ریتوییت نسبتا زیاد است. طبق آمار بیشترین توییتهای او بعد از ورود به کاخ سفید مربوط به روسیه و تبانی در انتخابات 2016 می‌شود که 452 توییت را به خود اختصاص داده است. پس از آن موضع ترامپ در مورد اخبار جعلی و مصاحبه هایش در فاکس نیوز قرار دارند.

لیست زیر برخی از مهم ترین موضوعاتی را که رئیس جمهور جنجالی آمریکا بعد از ورود به کاخ سفید به آنها در توییتر پرداخته است، معرفی می‌کند.

موضوع

تعداد توییت

روسیه و تبانی در انتخابات

452

اخبار جعلی Fake News

362

فاکس نیوز

315

کلینتون

202

اوباما

171

سی ان ان

73

ترامپ قبل از ریاست جمهوری چه توییتهایی درباره ایران زده است؟

بیشتر افراد آشنا با ترامپ، توییتهای او را بعد از ورود به کاخ سفید و یا نهایتا در اوج رقابت انتخاباتی با کلینتون دنبال کرده و می‌کنند. با این حال، ترامپ از سال 2011 یعنی سالی که شاید فکر ریاست جمهوری را هم نداشت درباره ایران توییت می‌زد.

دوستی اسرائیل را فدای ایران نکنید

اولین توییت دونالد ترامپ درباره رابطه ایران و لیبی و دومین توییتش درباره برنامه هسته ای ایران است. او در این توییت می‌گوید که سازمان ملل به جای حمله به اسرائیل باید به فکر برنامه هسته‌ای ایران باشد. آمریکا باید سرمایه گذاری‌های آینده خود را در نظر داشته باشد(سرمایه‌هایی که با دوری صهیونیست‌ها از دست می‎رود).

اصولا بیشترین توییتهای ترامپ از سال 2011 تا 2015 مربوط به ایران و رژیم صهیونیستی است. ترامپ طی چند توییت اوباما را به خاطر عدم فشار بر ایران و از دست دادن دوستی اسرائیل شماتت می‌کند.

او در 17 نوامبر 2011 طی توییتی نوشت: "اوباما با اجازه دادن به فعالیتهای هسته ای ایران امنیت اسرائیل را به خطر انداخته است. اوباما دوست اسرائیل نیست."

نقد سیاستهای اوباما در خصوص ایران

یکی دیگر از محورهای اصلی توییتهای ترامپ انتقاد از سیاستهای باراک اوباما(رئیس جمهور سابق ایالات متحده) در خصوص ایران و به خصوص توافق برجام است.

در 21 اکتبر 2011 ترامپ به اوباما نقد می‌کند که چرا لیبی را آزاد کرده اما در حمایت از معترضان ایران کاری انجام نمی‌دهد چون ایران برای امنیت ملی آمریکا یک تهدید است.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در 7 می 2014 نیز توییت کرد: "در حالیکه ایران در حال تبدیل شدن به قدرتی هسته ای است و روسیه به اوکراین رفته است، رئیس جمهور اوباما مشغول بررسی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی است."

ترامپ در اواخر سال 2011 هشتگ #TimeToGetTough را در حساب کاربری خود به کار برد. هشتگی به معنی "زمان سختگیر بودن( در مورد ایران) فرا رسیده است." ترامپ این هشتگ را در نقد سیاستهای اوباما در مورد ایران به کار گرفت و از دولت وقت آمریکا خواست که نسبت به ایران سختگیرانه تر عمل کند.

با آغاز مذاکرات هسته ای انتقادات ترامپ نسبت به اوباما بیشتر شد. رئیس جمهور آینده آمریکا توییتهای تندی علیه دولت وقت آمریکا نوشت. در 25 سپتامبر 2013 او توییت کرد: " آیا می توانید باور کنید که مقامات ایران از دیدار با رئیس جمهور بزرگ ما ابا کرده اند؟ هیچ احترامی برای ما نمانده است."

در 15ژوئن 2014 نیز ترامپ چنین نوشت: "به نظر می‌رسد که ایران در مذاکرات هسته‌ای با جان کری بازی می‌کند - او خواهان توافق برای نجات خود است، اما مذاکره آن چیزی نیست که مد نظر اوست."

ترامپ همچنین در آوریل 2014 چنین توییت کرد:" چرا اوباما به جای اینکه ابتدا با ایران مذاکره کند و بعد تحریمها را بردارد، ابتدا تحریمها را برداشت و بعد می‌خواهد مذاکره نماید؟"

ترامپ در 27 سپتامبر 2013 نیز توییت کرد: "ایران با رئیس جمهور ما بازی می‌کند. آنها زمان می‌خرند و به حماقت رهبران ما می‌خندند."

اوباما می‌خواهد با ایران بجنگد تا رای بیاورد

با این حال، ترامپ(حداقل در توییتر) مخالف جنگ با ایران به نظر می‌رسد و معتقد است که اوباما برای کسب رای در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری می‌خواهد با ایران بجنگد. ترامپ در 22 اکتبر 2012 توییت کرد: "اجازه ندهید اوباما از بهانه ایران برای شروع جنگ استفاده کند تا در انتخابات برنده شود - جمهوری خواهان حواستان باشد!"

همچنین ترامپ در اکتبر 2012 توییت کرد: "حالا که محبوبیت اوباما پایین آمده - حواستان به این باشد دنبال حمله به لیبی یا ایران است. او درمانده است. "

ایران در حال نفوذ در عراق است

ترامپ همچنین منتقد سرسخت سیاستهای آمریکا در عراق بوده است. او در تاریخ 29 اکتبر 2011 طی توییتی بیان می‌کند که آمریکا در جنگ با عراق آسیب فراوانی دید و اکنون باید با نفت عراق این خسارات را جبران کند وگرنه این نفت به ایران می‌رسد.

در نوامبر 2011 ترامپ این توییت را منتشر کرد: "ایران به زودی نفت عراق و خود عراق را به دست خواهد آورد. مراقب نفت باشید."

همچنین او در سپتامبر 2012 این چنین طعنه آمیز به مقامات آمریکا توییت کرد: "ایران از طریق آسمان عراق به سوریه پرواز می‌کند. با تشکر از ایالات متحده، برای اینکه این امکان را داده است!"

جالب این است که ترامپ در مورد تنگه هرمز هم توییت کرده است: "زمانی که ایران سلاح هسته ای داشته باشد، تنگه هرمز را خواهد بست. نفت به بیش از 300 دلار در هر بشکه خواهد رسید."

ترامپ در 26 ژوئن 2014 نیز توییت کرد: "بعد از اینکه ایران عراق را از دست ما خارج کرد، بسیاری از مردم می‌خواهند که من بگویم "دیدید به شما گفتم" . بنابراین(الان به شما می‌گویم) دیدید به شما گفتم."

چرا به داعش حمله می‌کنید؟

جالب این است که ترامپ از جمله منتقدان اوباما هنگام فرستادن نیرو به سوریه بود. او حتی ادعای اوباما در مورد جنگ با داعش را نادرست می‌دانست.

دونالد ترامپ در تاریخ 25 اگوست 2014 در این باره توییت کرد: "اکنون ما با حمله به داعش به سوریه و ایران کمک خواهیم کرد - اینطور نیست؟"

چین دشمن ما است، ایران هم دشمن ما است

از جمله موضوعات مورد علاقه ترامپ در مدتی که رئیس جمهور نبود مخالفت با چین و ادعای ارتباطش با ایران بود. او معتقد بود که هم چین و هم ایران دشمن آمریکا هستند و در حال حاضر این دو در حال ایجاد اتحاد علیه آمریکا هستند و لذا باید هر چه زودتر جلوی این روند را گرفت.

ترامپ در آوریل 2012 این توییت را منتشر کرد: " چین در حال فروش کامپیوترهای تحریمی به ایران است و آمریکا فقط نظاره گر این موضوع است."

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟