چرا می‌خواهند هویت جنسی زنانمان را تغییر دهند؟

جریان خاصی در قالب جبهه معارض وجود دارد که در خارج از کشور به دنبال پدیدآوری هویت جنسی جدید در جامعه زنان است و برای انقلاب جنسی بر زنان تاکید دارند، زیرا یکی از بسترهای انقلاب جنسی در آمریکا انقلاب‌های زنانه بود.

چرا می‌خواهند هویت جنسی زنانمان را تغییر دهند؟

منطقه خراسان، سید هاشم فیروزی، امروز در در نشستی تحت عنوان « میوه ممنوعه؛ جستاری پیرامون بازیابی هویت جنسی ایرانیان» که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به عنوان جلسه اظهار کرد: ما روی غریزه‌ای دست گذاشته‌ایم که پرطمطراق، تمدن‌ساز و بالِ اوج‌دهنده است؛ یعنی این بال اوج‌دهنده بر اساس ایدئولوژی و تفکری که در کشور است می‌تواند عزیز یا ذلت‌دهنده و یا حرکت به سمت حضیض باشد.

وی ادامه داد: کاپلان سادوک در کتاب غریزه جنسی درمورد این غریزه تعریفی آورده که نشان‌دهنده اهمیت این حیطه است و آن را با روان و شخصیت فرد ترکیب می‌کند و می‌گوید پرداخت و بررسی مسئله جنسی به صورت یک بعدی امری غیرممکن است، زیرا این پدیده، ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد و برش‌های مختلف اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و... دارد.

این روانشناس بیان کرد: برای پرداختن به هویت جنسی ضرورت دارد که تعریفی مبتنی بر دی.اس.ام از هویت جنسی داشته باشیم. هویت جنسی به معنای وجوه روان‌شناختی رفتار مرتبط با نقدینگی و مادینگی است؛ به عبارتی، بعد روانشناختی مرتبط با جنسیت فرد است. این هویت جنسی تحت تاثیر محیط است و هر چند مبنای آن ذات و سرشت است، اما در محیط، بروز و ظهور پیدا می‌کند. غلبه محیط بر آن کاملا مشخص است و محیط اعم از خانواده، دوستان، معلمان و... شکل‌دهنده هویت جنسی هستند. هویت جنسی یعنی برداشتی که می‌توانیم از جنسیت خود داشته باشیم که این برداشت، می‌تواند رشددهنده و همچنین ساقط کننده باشد.

معاون گفتمان و شبکه‌سازی موسسه سلامت جنسی ایران (سجا) خاطرنشان کرد: برداشت ما از هویت جنسی که مبتنی بر جنسیت ما بود، نقش جنسی ما را شکل می‌دهد. نقش جنسی طبق تعریف کاپلان سادوک یعنی رفتاری که ما برای شناساندن خودمان و هویتمان به عنوان یک دختر و پسر انجام می‌دهیم. نقش جنسی هم تحت تاثیر محیط است.

فیروزی در مورد اینکه هویت جنسی چگونه شکل می‌گیرد، اظهار کرد: هویت جنسی مبتنی بر نظریه یونگ یک مفهوم تاریخی فرهنگی و اجتماعی است که ریشه در ضمیر ناخودآگاه جمعی ما دارد؛ ضمیر ناخودآگاهی که مبتنی بر کهن‌الگوهای اساطیری، مذهبی، تاریخی و اجتماعی است. امروز متاسفانه شاهد این هستیم که هجمه کاملاً ناجوانمردانه، سیستماتیک و با تمام تجهیزات و عِده‌‌وعُده علیه این کهن‌الگو یا ضمیر ناخودآگاه در کشورهای جهان سوم با محوریت کشورهای مسلمان به ویژه کشور ایران در حال وقوع است.

وی تصریح کرد: هویت جنسی از منظر من به عنوان یک روانشناس یعنی موتور پیشران در زیست‌جنسی فرد و جامعه؛ یعنی منبع ایدئولوژیک تنظیم‌کننده رفتار در مرد و زن. یک مرد و زن بر مبنای هویت جنسی که ریشه در ضمیر ناخودآگاه جمعی دارد به این باور می‌رسد که چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام دهد و اینکه زن و مرد چه تعریفی دارند.

معاون گفتمان و شبکه‌سازی موسسه سلامت جنسی ایران (سجا) گفت: هنگامی که می‌گوییم هویت جنسی ریشه درضمیر ناخودآگاه جمعی یونگ دارد؛ یعنی کهن‌الگوهای زنانه و مردانه و چیزی که در طول سالیان متمادی در ذهن ما نقش بسته است. ما به ضمیر ناخودآگاه دسترسی نداریم، اما بخش زیادی از رفتار ما تحت تاثیر ضمیر ناخودآگاه قرار دارد. کهن‌الگوهای زنانه و مردانه و اساطیر خیر و شری که در وجود ما هویت جنسی ما را شکل داده، امروز در معرض هجمه قرار گرفته است. این کهن‌الگوها دارای دو بعد ایرانی بودن و اسلامی بودن هستند. کهن‌الگو در بحث اجتماع به وجود می‌آید. اجتماع ما تحت تاثیر ایرانی بودن و اسلامی بودن بوده است.

این روانشناس در مورد ضمیر خودآگاه فردی و اجتماعی عنوان کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که از آن تحت عنوان مدرن و پست مدرن یاد می‌کنند. این دوران مولفه‌هایی اعم از تکنولوژی رسانه، سیاست و... دارد. تکنولوژی و رسانه دارای ایدئولوژی است و روح دارد. اینگونه نیست که ما در معرض این دوران قرار بگیریم و تمام هویت‌ها و همچنین هویت جنسی ما در معرض تهدید و تغییر قرار نگیرد.

فیروزی ادامه داد: یک بعد از ریشه پدیدآورنده هویت جنسی به گذشته و یک بعدش به زمان حال بر‌می‌گردد. اتفاقی که در حال حاضر می‌افتد این است که فضای کنونی دارد کهن‌الگوها و ضمیر ناخودآگاه ما راپس می‌زند. می‌توانیم بگوییم این دو مورد اصلاً با یکدیگر همخوانی ندارند یا همخوانی بسیار اندک است. اتفاق‌هایی که در زمینه ضمیر ناخودآگاه ما برای شکل‌گیری هویت جنسی می‌افتد تمامیت‌خواه است و می‌خواهد کلیت کهن‌الگوهای ما را پس بزند.

معاون گفتمان و شبکه‌سازی موسسه سلامت جنسی ایران (سجا) تشریح کرد: مالکانِ سازنده هویت جنسی جدید جوامع و ایران سه رویکرد دارند؛ یک رویکرد، رویکرد متهاجم و متخاصم است که به دنبال پدیدآوری هویت جنسی جدید مبتنی بر فرهنگ خودشان هستند. رویکرد دوم را در داخل کشور می‌بینیم که ولنگاری است و افراد هم عامدانه و غیرعامدانه به دنبال پدید آوری هویت جنسی جدید در جامعه هستند. رویکرد سوم بدفهمی و نافهمی است که آشفتگی هویت جنسی را رقم خواهد زد.

فیروزی خاطرنشان کرد: امروز شاهد یک هجمه تمام عیار و سیستماتیک به الگوهای هویت جنسی زنانه و مردانه هستیم؛ هجمه‌ای به کهن‌الگوها برای جایگزینی الگوهای جدید. اگر این هویت جدید شکل بگیرد دوگانه‌هایی را خلق خواهد کرد؛ دوگانه‌های مبتنی بر نیاز و مصرف و دوگانه‌هایی مبتنی بر نقش همسری و مادری. در مورد دوگانه نیاز و مصرف باید گفت که در نیاز، غایت‌مان رستگاری است، اما در مصرف، غایت سرمایه و کسب سود است و نگاه مادی وجود دارد. در نیاز ابتدا محدودیت و سپس لذت است، اما در گانه مصرف که مبتنی بر ضمیر خودآگاه جدید هویت جنسی است ابتدا شهوت و سپس لذت مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در نیاز، لذت پایدار را داریم، اما در مصرف نظریه تامل را داریم؛ نظریه تامل در اینجا یعنی برای رسیدن به لذتی که در مرحله قبل می‌بردیم باید دائم میزان مصرف را افزایش دهیم و پس از یک دوران هم احساس پوچی و بیزاری ایجاد خواهد شد. در گانه مصرف اصل لذت اتفاق نمی‌افتد و ما پس از مدتی دچار خاموشی می‌شویم. گانه نیاز که مبتنی بر کهن‌الگوی ایرانی اسلامی است، تولید محور و مبتنی بر خانواده است؛ یعنی هویت جنسی در بستر خانواده تعریف شده است، اما در گانه مصرف تنوع محوری وجود دارد.

معاون گفتمان و شبکه‌سازی موسسه سلامت جنسی ایران (سجا) در مورد دوگانه همسری و مادری اظهار کرد: ازدواج سفید و... پدید آمده هویت جنسی جدید است که تحت تاثیر دوران مدرن و پست مدرن و الگوهای جدید است.

وی در مورد نقش هویت‌های جدید جنسی در پدید آوری جامعه اروتیک و جنسی زده شده و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری وقوع انقلاب جنسی اظهار کرد:‌ اگر هویت جنسی ما تغییر کند پس از آن فرهنگ مبتنی بر انقلاب جنسی است که جامعه را شکل می‌دهد و حتی اگر زمینه اقتصادی هم بهبود یابد این جامعه، آن جامعه ثابت نخواهد بود، حتی فرهنگ نشأت گرفته از انقلاب جنسی، اقتصاد جدیدی را شکل خواهد داد.

چرا می‌خواهند هویت جنسی زنانمان را تغییر دهند؟

فیروزی توضیح داد: جریان خاصی در قالب جبهه معارض و در خارج از کشور به دنبال پدید آوری هویت جنسی جدید در جامعه زنان است. اما چرا برای انقلاب جنسی بر زنان تاکید دارند؟ زیرا یکی از بسترهای انقلاب جنسی در آمریکا انقلاب‌های زنانه بود.

وی در مورد اینکه چگونه هویت جنسی فضای جامعه را به سمت جامعه اروتیک پیش می‌برد، گفت: سیر میل جنسی در مرد و زن می‌تواند به ما کمک کند که چگونه جامعه به سمت فضای اروتیک مبتنی بر تغییر الگوهای هویت جنسی پیش برود.

وی با اشاره به اینکه «ما در دوران جدید با فرآیند آشنایی‌زدایی از تمام شئون زندگی خود روبه‌رو هستیم من‌جمله هویت جنسی»، اظهار کرد: اتفاقی که فرایند آشنایی‌زدایی برای ما رقم می‌زند این است که چند مسئله ایجاد می‌کند. در مرحله اول دچار آشفتگی می‌شویم و بعد در این آشفتگی هضم می‌شویم. فرایند آشنایی‌زدایی یعنی همان کهن‌الگوها که دارد از آنها آشنایی‌زدایی صورت می‌پذیرد. ما باید به اصل خویشتن خویشِ؛ اریک فروم برگردیم. این روانشناس یهودی الاصل نکته خوبی را در مورد آزادی بیان می‌کند. او گوید «در تاریخ غرب هرچه افراد آزادی بیشتر به دست آوردند احساس تنهایی، پوچی و بیگانگی بیشتری کردند و برعکس هرچه افراد آزادی کمتری داشتند، احساس تعلق‌پذیری و امنیت آنها بیشتر بود. قرون وسطی آخرین دوران ثبات، امنیت و تعلق پذیری بوده است.» این موضوع به معنای انکار تمام عیار آزادی نیست، اما فریاد دردمندانه یک متخصص روانشناس است که معتقد است آزادی‌های بیش از حد و لجام‌گسیخته می‌تواند باعث آسیب‌های روانی فراوانی شود.

وی یادآور شد: موسسه سلامت جنسی ایران، مسئله اصلی پرداختن خود را زیست جنسی ایرانیان قرار داده است؛ با نگاه مبتنی بر فرهنگ حاکم بر ایران که از دو بال ایرانیت و اسلامیت خارج نیست. موسسه به دنبال فهم، تبیین و درصورت لزوم اقدام موثر در حیطه زیست‌جنسی است. موسسه سجا در مشهد استقرار دارد. حیطه مورد نظر برای اجرای مسسئله مورد نظرش کشوری‌ست و در این مسیر با جامعه دانشگاهی ، نخبگان علمی و ... در ارتباط است.

منبع: ایسنا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها