واکاوی نوسانات بازار خودرو در گفت‌و‌گوی خبرفوری با عضو کمیسیون صنایع مجلس؛

زرآبادی: خودرو باید از لیست کالاهای سرمایه‎ای خارج شود/ مردم پولشان را در بخش تولید سرمایه‎گذاری کنند/ وزارت صنعت کاری نکند خودمان وارد عمل می‎شویم

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه خودرو باید از لیست کالاهای سرمایه‎ای خارج شود، گفت: بهتر مردم پولشان را در بخش تولید و صنعت سرمایه‎گذاری کنند.

زرآبادی: خودرو باید از لیست کالاهای سرمایه‎ای خارج شود/ مردم پولشان را در بخش تولید سرمایه‎گذاری کنند/ وزارت صنعت کاری نکند خودمان وارد عمل می‎شویم

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، نوسانات بازار خودرو این روزها سر و صدای بسیاری را در کشور به پا کرده است به گونه‎ای که علی‎رغم تعیین قیمت‎های خودرو از سوی شورای رقابت در بازار آزاد روند معامله قیمت به صورت دیگری است به گونه‎ای که شاهدیم حتی قیمت خودرو پراید که روزگاری یکی از ارزان‎ترین خودروهای کشور بود امروز به بیش از 50 میلیون رسیده است.

بسیاری از کارشناسان عرصه خودرو معتقدند وجود رانت‎های عظیم و گسترده در بازار خودرو، عدم نظارت بر روند پیش‎فروش خودرو و افزایش نقدینگی مردم سبب آشفته‎بازار امروز کشور در عرصه خودرو شده است.

هرچند که مجلس شورای اسلامی اولتیماتوم سختی را برای وزارت صنعت در راستای بهبود و ایجاد ثبات قیمت خودرو در کشور تعیین کرده است اما تا به امروز اقدام اساسی از سوی این وزارتخانه در راستای بهبود این وضعیت صورت نگرفته است.

حمیده زرآبادی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبر فوری دلایل نوسانات امروز بازار خودرو را تشریح کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره نوساناتی که در بازار خودرو وجود دارد، اظهارکرد: اینکه در بحث خودروحال حاضر قرار است در یک مدت کوتاه اتفاقات مثبتی رخ دهد، قابل قبول نیست و دلیل اصلی این موضوع به وجود نقدینگی در بین مردم ارتباط دارد چرا که مردم این سرمایه خود را در بخش‎هایی سرمایه‎گذاری می‎کنند که ارزش پول آنها حفظ شود.

وی افزود: متاسفانه در کشورمان به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‎ای نگاه می‎شود و اتومبیل در ایران یک کالای مصرفی نیست، روندی که در کشورهای جهان به شکل دیگر است و خودرو به عنوان یک وسیله مصرفی تلقی می‎شود و این روند سبب می‎شود تا قیمت خودرو به نسبت زمانی که از آن استفاده می‎شود کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر یکسری متقاضی کاذب در کشورمان برای خرید خودرو به منظور حفظ سرمایه وجود دارد، تصریح کرد: به نظر می‎رسد زمانی قیمت خودرو در ایران کاهش پیدا می‎کند یا به یک ثبات می‎رسد که این کالای از حالت سرمایه‎ای خارج و به صورت یک کالای مصرفی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

زرآبادی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نقدینگی که در دست مردم وجود دارد به سمت بازار خودرو، ارز، مسکن و سپرده بانکی سوق پیدا کرده است از این رو ما باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور در راستای هدایت سرمایه مردم به سمت تولید وارد عمل شویم.

وی تاکید کرد: من فکر می‎کنم اگر بخواهیم سرمایه‎های مردم را به سمت تولید سوق دهیم حرف زدن و توصیه در این زمینه مثمرثمر نیست از این رو ما باید بسترهای لازم را برای سرمایه‎گذاری مردم در بخش تولید فراهم کنیم و به آنها اطمینان خاطر دهیم که سرمایه و پولی را که در این مسیر قرار می‎دهند با هیچ مشکلی روبه‎رو نخواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه وزارت صنعت چه میزان در افزایش نوسانات بازار خودرو نقش داشته است، گفت: برخی از سیاستگذاری‌های وزارت صنعت به مانند تعیین قیمت برای خودرو 5 درصد زیر نرخ بازار از جمله مواردی بود که از سوی کمیسیون صنایع مورد قبول واقع نشد و بسیاری از افراد معتقد بودند که این رویکرد سبب افزایش وحشتناک قیمت خودرو می‎شود روندی که امروز به خوبی شاهد آن هستیم.

زرآبادی اظهارکرد: بدون شک انتظار می‏رود که وزارت صنعت با اصلاح برخی از سیاست‎های خود در جهت کنترل وضعیت بازار وارد عمل شود تا بازار امروز خودرو از شرایط آشفته خارج شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • شورای ضدمردم
    0

    این شورای رفاقت اصلا شرح وظایف خودشم نمیدونه فقط یه کم درجیبشون بازمیکنن برا کارخونه دارا اوناهم میریزن توجیبشون بعدقیمت ها را نجومی بالا میبرن شورای رفاقت هم تاییدش میکنه براشون

  • علی
    0

    وزارت صنعت رو منحل کنید

  • علی
    0

    فقط حرف حرف حرف راست میگی تعرفه واردات خودرو بردارن تا ایرانخودرو و سایپا به غلط کردن بیافتان

  • ذوالقرنین
    0

    مسکن هم باید از جنبه سرمایه ای خارج شود تا پولها به سمت بورس برود متاسفانه طمع مردم ودلالان این بازار رو تا یک دهه دیگر طعمه رکود کرداما دولت می تواند با بردن مسمن به بورس وتشکیل گروههای پیش فروش مسکن با ضمانت دولتی وبانکها مردم را تشویق به سرمایه گذاری در این بخش کند.نیروی انسانی عظیم ارگانهای نظامی مثل خاتم الانبیا سپاه میتواند مدیریت ساخت وجهاد مسکن سازی را بر عهده بگیرد

  • رهگذر
    0

    ببخشید مگه این مملکت کمیسیون صنایع و معادن هم داره؟! اصلا مگه مجلس داره؟! نکنه نمایندگانش زندن؟! پس تا حالا کجا بودید که خودروساز هرچی خواسته سر مردم آورده؟! پراید همون 22 میلیونشم گرونه ولی وقتی نمایندگان و سایر مسولین مرده ان چه باید کرد؟!

  • بدبخت
    0

    وقتی یک خانواده برای خرید یک پراید باید 5 سال حداقل یک سوم درآمد شان را پس انداز کنند ، چطور نگاه سرمایه ای نداشته باشند . این تفکرات برا ی جامعه ای است که دستمزدهایش واقعی است . نه امثال منی که بعد از 27 سال کار کردن هنوز حقوق و مرایای ماهیانه ام به 4 میلیون تومان نمی رسد . یعنی در خوشبینانه ترین حالت روزی 10 دلار .

  • بینام
    0

    وزارت صنعت اگر سلامت ودرست کارمیکرد وزیرش رابه وزارتخانه دیگری پاس نمیدادند وساعت 4صبح آن افتضاح ثبت نام چندهزار خودرو رانتی به وجود نمیامد وقتی سراتو خارجی 9000دلار هست چرا باید به بهانه مشکل تامین قطعات خودرو بنجل داخلی راچندبرابر قیمت بخریم مونتاژ ایرانی این ماشین 340 میلیون سانتافه 18000دلاری چه قیمتی درداخل دارد وزارت صنعت وخودروساز کاری نمیکنند جززدن جیب مردم مجلس وهمه نهادها هم فقط شعار میدهند دولت مانند زالو تمام کارهای سودده راقبضه کرده دست ازسرمردم بردارید اینقدرازنجابت این مردم سوءاستفاده نکنید

  • ملت
    0

    خدا لعنت کنه مجلس و وزیران و ریاست جمهور رو که باعث تمام بدبختی های ملت شدن مجلس ما فقط برا دور هم جمع شدن و حقوق ملت رو خوردن بوده ملت اگر عقل دارن رای نمیدن که حق الناس جوونها حساب میاد وقتی دوماد وزیر رانت خوار و دزد هه چه توقعی میشه داشت وزیر خودش سرکرده مافیاست

  • حمیدرضا زواره
    0

    قبلاً قانونی بود که هر ایرونی برای مصرف شخصی می توانست یک دستگاه خودرو وارد کند ولیکن این دولت در راستای رانت و کمک به رانت خواران این قانون را لغو کرد. این مشخص نمی کنه که قضیه از کجا آب می خوره.

  • مش سعید
    0

    ایکاش دستگاه های امنیتی هر چه سریعتر به ارتباطات جناب وزیر و معاونینش ورود کرده و آنها را بطور نامحسوس رصد نمایند تا شاید ان شاءالله فرجی حاصل بشه

  • مصطفی
    0

    تنها راهش اینه که واردات خودرو ازاد بشه تا مردم راحت بشن وزیر صنعت چه مرگته مگه چقد رانت و پول جیب گشادتو پرمیکنه اخه یک ذره هم نوبتو بده مردم بدبخت محض رضای خدا واردت رو ازاد کنید اخه این چه سیاست غلط ی هست که به کاربردید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها