در شرایط تحریم چه باید کرد؟

واقعیت این است که ما در یک جنگ تمام عیار با بدخواهان و با محوریت آمریکا مدت‌هاست که روبه‌رو هستیم.

در شرایط تحریم چه باید کرد؟

استکبار جهانی سالیان دراز است که با ما در جنگ نظامی و فرهنگی است، ولی در هیچ کدام از این‌ها موفق نشده است، اما در حوزه اقتصاد فکر می‌کند که موفق می‌شود.

با توجه به شرایطی که در داخل کشور وجود دارد، آنها سعی می‌کنند با ابزارهای اقتصادی از جمله تحریم‌ها و جنگ روانی و تحریک عوامل داخلی به گونه‌ای خود را موفق نشان دهد و در حال حاضر فشارها به اوج خود رسیده است. البته از ابتدای انقلاب از این حربه استفاده می‌کردند، اما منتها چند سالی است که تحریم‌ها به اوج خود رسیده است. از جمله عواملی که دنبال می‌کنند، تکیه بر جریانات روانی داخل کشور، تحریک تقاضا و ایجاد بحران در اقتصاد ایران است.

متاسفانه عواملی در داخل هم هستند که حالا دانسته یا نادانسته به اهداف استکبار و آمریکا کمک می‌کنند. یعنی با ایجاد فضای تورمی متاسفانه با بعضی از ابزار مثل فضای مجازی، جنگ روانی را عملیاتی می‌کنند؛ همان‌طور که در حوزه مسکن، خودرو و کالاهای معیشتی مردم شاهد هستیم.

البته گروهی به صورت نادانسته عمل می‌کنند، اما گروهی به عنوان سرباز دشمن کار می‌کنند. بر این اساس، آنهایی که به صورت تعمدی و برنامه‌ریزی کار می‌کنند، حتما جزو تروریسم‌های اقتصادی هستند.

البته مقداری از مشکلات به نظام تدبیر ما برمی‌گردد. یعنی اگر دولت در رابطه با نظام توزیع، قیمت‌گذاری و نظارت به درستی عمل می‌کرد، کمتر با این مشکلات مواجه می‌شدیم.

مشکلی که در رابطه با کالاهای اساسی وجود دارد، یک دلیل آن این است که نظام کنترلی و نظارتی وجود ندارد و خود دولت هم اعلام می‌کند که بیشتر از این از دست ما برنمی‌آید. آنها می‌گویند ما به مجلس گفتیم بازرگانی از صنعت و معدن جدا شود، چون وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند هم توجه به صنعت داشته باشند و هم حوزه بازرحگانی، بنابراین این دو حوزه باید از یکدیگر تفکیک شود. انتقاد دولت درست است، زیرا در شرایط جنگ اقتصادی باید جایی وجود داشته باشد که بتواند بازار را کنترل کند.

منبع: خبرآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها