محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبر فوری:

رئیس مجلس برای اقناع نمایندگان رابطانی دارد/ دنبال اصلاح‌طلب‌های ضعیف‌تر که برویم، مظلمه‌اش می‌ماند/ مجلس بعدی یکدست است و اصولگرا/ رابط مشخص رهبری برای ارتباط با سران قوا

یک نماینده ادوار مجلس می‌گوید که لاریجانی برای اقناع نمایندگان مجلس رابطانی دارد و وقتی اراده‌ای داشته باشد 70درصد موفق می‌شود، برای همین تا او هست استیضاح رحمانی فضلی رای نمی‌آورد.

رئیس مجلس برای اقناع نمایندگان رابطانی دارد/ دنبال اصلاح‌طلب‌های ضعیف‌تر که برویم، مظلمه‌اش می‌ماند/ مجلس بعدی یکدست است و اصولگرا/ رابط مشخص رهبری برای ارتباط با سران قوا

مریم محمدپور: چگونگی مرخصی استانداران، نقش لاریجانی در مجلس و حاشیه امن وزیر کشور تا زمان ریاست او بر کرسی ریاست مجلس، رابط رهبری با سران قوا، داستان اصلاح‌طلبان داخل و خارج مجلس و تدابیری که باید این گروه برای آینده حیات سیاسی خود داشته باشند، از جمله موضوعاتی بود که در بخش دوم گفت‌وگو با محمدرضا خباز مطرح شد.

بخش اول گفت‌وگو با استاندار سابق سمنان و خراسان شمالی را اینجا بخوانید: رفع حصر شروع شده اما تدریجی است

خباز که خودش چهار دوره نماینده مجلس بوده از عملکرد مجلس دهم چندان راضی به نظر نمی‌رسد، مخصوصا اصلاح‌طلبان آن، چراکه به گفته او، اصلاح‌طلبان به جای کیفیت، روی کمیت شرط‌بندی کردند و اگرچه به ظاهر بردند اما وقتی آنها منویات اصلاح‌طلبی را پیگیری نمی‌کنند، فایده‌ای ندارد. او به فراکسیون امید نمره قابل قبولی نمی‌دهد و می‌گوید: این چه مجلسی است که یک روز کارت زرد می‌دهد برای افزایش دانشگاه و پشت سرش کارت زرد می‌دهد برای جلوگیری از گسترش آن!

خباز بر اساس اعداد تخمین می‌زند که حتی وقتی عارف کاندیدا شد، همه امیدی‌ها به او رای ندادند و آنها به لاریجانی نیز نزدیک هستند.

معاون سابق تقنینی معاون پارلمانی رئیس جمهور که قانون منع به کارگیری بازنشستگان او را از مناصب دولتی دور کرده، تصریح می‌کند: ما چه اصراری داریم که برای همه حوزه‌های انتخابیه نیرو معرفی کنیم؟ یا مگر حتما لیست تهران 30 نفر باشد؟ خب 15 نفر باشد. وقتی شورای نگهبان اجازه نداده است اصلاح‌طلبان قوی بیایند چه اصراری هست که از رده‌های کم‌اهمیت‌تر انتخاب کنیم تا اهدافی که ما داریم اتفاق نیفتد. تعدادی که مردم به لیست ما رای می‌دهند، انتظار دارند پای اعتقاداتشان محکم بایستند اگر اینگونه نیست چه اصراری داریم که مظلمه‌اش را بپذیریم مسئولیتش را بپذیریم و خدای نکرده ناتوانی آنها هم به گردن ما باشد، نه!

او درباره مجلس یازدهم پیش‌بینی می‌کند: مجلسی کم‌رونق‌تر از مجلس کنونی اما یکدست و اصولگرا تشکیل خواهد شد.

به خاطر سابقه استانداری‌اش در دولت حسن روحانی، از او درباره چگونگی مرخصی رفتن استاندارها در ایام نوروز نیز پرسیدیم، خباز می‌گوید که این یک عرف است و معمولا استانداران، معاونان خود را شیفت‌بندی می‌کنند. او البته معتقد است با توجه به هشدارهایی که امسال داده شده بود، استانداران شخصا باید در محل استان باقی می‌ماندند. بالاترین مقام‌های دولتی در هر استان برای مرخصی رفتن از معاون سیاسی وزیر کشور رخصت می‌گیرند و نه شخص وزیر.

بخش دوم گفت‌وگوی خبر فوری با محمدرضا خباز را اینجا بخوانید، در ادامه می توانید ویدئوی این گفت‌وگو را نیز تماشا کنید:

خبر فوری: شما سابقه استانداری دارید، در دو استان در دولت آقای روحانی استاندار بوده اید، یکی از حاشیه‌های استاندارها موضوع مرخصی در روزهای نوروز است. می‌خواهم بدانم وقتی یک استاندار مرخصی می‌گیرد، چه روندی را طی می‌کند؟

خباز : استاندار ابتدا باید نامه‌ای به معاون سیاسی وزیر کشور بنویسد و وقتی اعلام کند مانعی ندارد برایش مرخصی صادر می‌شود.

خبر فوری: یعنی مرخصی ارتباط مستقیم با شخص وزیر ندارد؟

خباز: طبیعتا، ضمن اینکه موضوع پر اهمیت است ولی وزیر کشور چندین معاون دارد که استاندارها و فرماندارها مستقیما زیر نظر معاون سیاسی است و چه مرخصی بخواهند و چه حتی تغییر استان بخواهند و چه تقاضای بازنشستگی داشته باشند یا بخواهند استعفا دهند، عموما با معاون سیاسی هماهنگ می‌کنند ولی در نهایت با امضای وزیر کشور یا با امضای معاون سیاسی به استانداران مرخصی داده می‌شود.

خبر فوری: در ایام نوروز استاندارها شلوغ‌تر می‌شوند به ویژه در استان‌هایی که گردشگر زیادی دارند عرف هست که مرخصی بگیرید؟ یک سری شغل‌ها خیلی مرخصی‌بردار نیستند.

خباز : ما زمانی که استاندار بودیم ایام تعطیلات نوروز را بین معاون‌ها تقسیم می‌کردیم یعنی همیشه یک معاون در استانداری مستقر بود و نقش استاندار را داشت. مشخص بود که اتفاق خاصی نمی‌افتد و عموما به مرخصی می‌رفتند.

خبر فوری: پس مسبوق به سابقه است.

خباز : بله، ما امسال یک تفاوتی وجود داشت، از قبل هواشناسی گفته بود در تعدادی از استان‌ها سیل و بارندگی‌های شدید خواهد بود و طبیعتا باید افراد جانب احتیاط را می‌داشتند. احتیاط شرط عقل است و نباید مساله را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند. من خودم دو عید استاندار سمنان بودم به معاونان گفتم خودم هستم چون نمی‌خواهم استان را ترک کنم و شما به هرجا که می‌خواهید بروید. برای ما چند خاصیت داشت اول اینکه جاهایی از استان را که نرفته بودم در عید می‌رفتم، ثانیه با خانواده‌ام می‌رفتم تا ایشان هم استان را ببیند. اگر خود استاندار مستقر باشد، معاونان هم نباشند خودش به‌تنهایی می‌تواند کار را پیش ببرد.

خبر فوری: با این حال انتقادات به وزیر کشور بالا رفت. مخصوصا نماینده‌ها که به سابقه مرخصی اشاره‌ای نمی‌کردند و موضوع استضاح وزیر کشور را پیش کشیدند اما استیضاح آقای رحمانی فضلی یک روایت دیگر نیز دارد و آن این است که تا زمانی که آقای لاریجانی بر مسند ریاست مجلس باشند هرگز استیضاح رحمانی فضلی رای نمی‌آورد. شما چهار دوره نماینده مجلس بوده‌اید، چنین روایتی تا چه حد درست است؟

خباز : رئیس مجلس به این دلیل که رای اکثریت نماینده‌ها را دارد طبیعتا روی آنها نفوذ دارد چون اگر نفوذ نداشت رئیس مجلس نمی‌شد. وقتی او علاقه داشته باشد کسی استیضاح شود یا برعکس، به صراحت نمی‌گوید اما تعدادی نماینده به عنوان نیروی خود در مجلس دارد که به او نزدیک‌ترند. آنها به صورت درگوشی مساله را به دیگر نماینده‌ها منتقل می‌کنند که آقای رئیس نظرشان این است که فلانی برود برای کشور بهتر است.

رهبری به سران قوا فرموده بودند من اگر مطلبی داشتم به آقای حجازی می‌گویم و آقای حجازی مساله را به شما منتقل می‌کند اگر فرد دیگری از دفتر من چیزی گفت شما نپذیرید. مثلا رهبری می‌خواهند مطلبی را به رئیس مجلس بگویند به آقای حجازی می‌گویند این مطلب را به آقای لاریجانی این حرف را بگویید. آقای حجازی برای اینکه امانتداری کند، مطلب رهبری را روی کاغذ می‌نویسد و زنگ می‌زند به آقای لاریجانی و می‌گوید رهبری اینگونه فرموده اند

خبر فوری: می‌گویید تعدادی نیرو یعنی چه کسانی؟

خباز : فردی را عرض نمی‌کنم. ببینید هر رئیس مجلسی تعدادی از اعضای هیات رئیسه یا سایر نماینده‌ها را دارد که ارتباط بیشتری با او دارند. این را سایر نماینده‌ها به راحتی می‌فهمند مثلا او به راحتی به دفتر رئیس مجلس می‌رود. در هر جلسه ای یکی دو بار رئیس مجلس او را صدا می‌زند و او بالا می‌رود. لذا فردی می‌شود رابط نانوشته بین رئیس مجلس و نمایندگان. طبیعتا رئیس مجلس نظری داشته شد به آنها می‌گوید و آنها به نمایندگان منتقل می‌کنند. بنابراین هر رئیس مجلسی اراده کند وزیری را بیندازد 70درصد موفق می‌شود و برعکس اگر رئیس مجلس اصرار داشته باشد وزیر بماند از همان نفوذ استفاده کرده و موجب ابقای وزیر می‌شود. در همه جا اینگونه است. در دفتر مقام معظم رهبری نیز اینگونه است. خود ایشان به سران قوا فرموده بودند من اگر مطلبی داشتم به آقای حجازی می‌گویم و آقای حجازی مساله را به شما منتقل می‌کند اگر فرد دیگری از دفتر من چیزی گفت شما نپذیرید. مثلا رهبری می‌خواهند مطلبی را به رئیس مجلس بگویند به آقای حجازی می‌گویند این مطلب را به آقای لاریجانی این حرف را بگویید. آقای حجازی برای اینکه امانتداری کند، مطلب رهبری را روی کاغذ می‌نویسد و زنگ می‌زند به آقای لاریجانی و می‌گوید رهبری اینگونه فرموده‌اند. بله یک رابط گذاشته‌اند بین خودشان و روسای قوا تا صحبت‌شان را به راحتی منتقل کنند.

خبر فوری: پس شما تایید می‌کنید که بقای آقای رحمانی فضلی...

خباز : حتما اثر دارد. حتما وجود آقای لاریجانی در بقای ایشان موثر است. شما می‌دانید از گذشته‌های دور آقای رحمانی فضلی معاون آقای لاریجانی بودند. در زمانی که در صداوسیما بودند معاون ایشان بودند و ارتباط مستقیم و ارتباط فکری عمیقی بین این دو نفر برقرار است.

خبر فوری: درباره بقیه روسای مجلس نیز همینطور بود؟

خباز : همیشه اینطور بوده

خبر فوری : خاطرتان هست که پیام‌های آقای کروبی را چه کسی منتقل می‌کرد؟

خباز : من از زمان مجلس ششم یادم نیست. مجلس هشتم می‌دانستم چه کسی است اما الان برای رئیس مجلس نمی‌دانم چه کسی است.

خبر فوری : مجلس هشتم چه کسانی بودند؟

خباز : بردن نام افراد درست نیست. چون ممکن است آنها بعدا اظهارنظرهایی داشته باشند. از طرف دیگر من این موارد را به رای العین دیدم اما خیلی قابل استناد مدرکی نیست. چون برداشت من است.

خبر فوری: درباره فراکسیون امید روایتی هست که می‌گوید همانقدر که به آقای عارف نزدیک است، به آقای لاریجانی نیز نزدیک است، آیا این روایت درست است؟

خباز : از آرایی که آقای لاریجانی دارند، معلوم می‌شود نزدیک هستند. اگر بگوییم 100 یا 110 نماینده عضو فراکسیون امید هستند، اینها حتما به آقای لاریجانی رای داده‌اند، چون اگر رای نداده بودند ایشان رایش اینقدر نمی‌شد. آرای آقای لاریجانی که آرای غیبی نیست. همین نماینده‌ها رای داده‌اند. مگر اینکه شخص آقای عارف هم کاندیدا شوند، آن موقع هم همه اعضای فراکسیون امید به آقای عارف رای ندادند چون اگر رای می‌دادند باید 110 رای می‌آورد.

ما زمانی که استاندار بودیم ایام تعطیلات نوروز را بین معاون‌ها تقسیم می‌کردیم یعنی همیشه یک معاون در استانداری مستقر بود و نقش استاندار را داشت. مشخص بود که اتفاق خاصی نمی‌افتد و عموما به مرخصی می‌رفتند

اما دلیل این اتفاق چیست؟ دلیل این است که ما در کشور حزب قوی و فراگیر نداریم. نماینده با لیست فراکسیون امید به مجلس آمده اما از همان ابتدای کار خرجی خود را جدا کرده است. چون هم قدرت در آن طرف است و هم وفای حزبی ندارد. می‌خواستند لیست تهران را پر کنند دیدند همه نیروهای خلّص و درجه یک اصلاح‌طلب نیستند از درجات پایین‌تری استفاده کردند. یک مثال بزنم، زمانی که من معاون امور تقنینی بودم معاون پارلمانی وزیر کشور 20تا سوال پیش من آوردند که نماینده‌ها از وزیر کشور پرسیده بودند. سوال‌ها را نگاه کردم، گفتم این سوالات نه عقلی، نه شرعی، نه قانونی و نه منطقی است. گفتند پس چرا نماینده‌ها اینگونه سوال‌هایی می‌کنند؟ گفتم برای اینکه شورای نگهبان مجلس را آراست. خود ایشان قبلا حقوقدان شورای نگهبان بود. گفتم من باید این سوال را از شما بپرسم. این مجلس و همه مجالس را شورای نگهبان می‌آراید. وقتی افراد قوی بافکر و باانگیزه را اجازه ندهید بیاید، اینگونه می‌شود. مجلسی که نیروهایش 10درصد از ثبات و توانمندی را داشته باشد با مجلسی که 90درصد توانمندی دارند بسیار متفاوت است. بنابراین اینکه می‌گویند حضرت امام فرمودند مجلس در راس امور است، یکی از بزرگان حاشیه‌ای می‌زد، می‌گفت صلاحا و فسادا. یعنی هم در صلاح و رشد کشور و هم در فساد و تباهی کشور در راس امور است. یعنی اگر مجلس قوی داشته باشیم می‌تواند همه کشور را درست اداره کند.

چندی پیش یک سوال از وزیر علوم آمد که چرا دانشگاه‌ها را گسترش می‌دهید؟ وزیر استدلال کرد اما قریب به اتفاق مجلس رای زرد داد، یک هفته بعد عکس این سوال آمد؛ چرا دانشگاه‌ها را گسترش نمی‌دهید؟ ایشان رفت استدلال کرد و باز هم همین مجلس با بسیار بالا رای زرد داد. این چطور مجلسی است؟

رهبر انقلاب در دیداری که با ایشان داشتیم فرمودند کار مجلس به منزله ریل‌گذاری است. قطار اجرا روی ریل مجلس حرکت می‌کند. عده تعبیر دیگری دارند و می‌گویند مجلس نرم‌افزار است و دولت سخت‌افزار. ما هر قدر نیروهای قوی، مقتدر، توانمند، باانگیزه، بافکر و متعهد به کشور و پاکدست و پاک چشم را به مجلس بفرستیم، مشکلات کشور زودتر حل می‌شود. چون هم ناظر بر قوه مجریه است و هم قوانین قوه قضائیه را مجلس تصویب می‌کند.

خبر فوری: در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان چه باید بکنند؟ برخی بزرگان اصلاح‌طلب گفته‌اند اگر باز هم چهره‌های اصلی این جریان ردصلاحیت شوند، نباید به هر قیمتی در انتخابات حضور داشته باشند. یعنی لیست عاریه‌ای درست کردن دیگر به نفع اصلاح‌طلب‌ها نیست. در این مجلس تعداد تازه ورودها به مجلس رکورد زد و مدتی طول کشید تا آنها خود را با شرایط نمایندگی وفق دادند. شما فکر می‌کنید تشکیل دوباره چنین مجلسی بهتر است یا مجلسی که اصلاح‌طلب‌های کمتر اما شناخته‌شده‌تر داشته باشند.

خباز : مجلس جای افراد کیفی است. نباید چندان روی کمیت تاکید کرد، اگرچه کمیت باعث رای می‌شود. من با آقای حجاریان موافق هستم، ما چه اصراری داریم که برای همه حوزه‌های انتخابیه نیرو معرفی کنیم؟ وقتی نیروی صددرصد قوی نداریم، چرا معرفی کنیم؟ یا مگر حتما لیست تهران 30 نفر باشد؟ خب 15 نفر باشد. وقتی شورای نگهبان اجازه نداده است اصلاح‌طلبان قوی بیایند چه اصراری هست که از رده‌های کم‌اهمیت‌تر انتخاب کنیم تا اهدافی که ما داریم اتفاق نیفتد. تعدادی که مردم به لیست ما رای می‌دهند، انتظار دارند پای اعتقاداتشان محکم بایستند اگر اینگونه نیست چه اصراری داریم که مظلمه‌اش را بپذیریم مسئولیتش را بپذیریم و خدای نکرده ناتوانی آنها هم به گردن ما باشد، نه. افرادی را بیاوریم که قوی و مقتدر باشند. آن زمان هر یک نفر از این افراد قوی، اثرگذار هست و می‌تواند ده‌ها نفر دیگر را نیز با خود همراه کند اما اگر اثرگذار نبود خودش هم در زمان رای متزلزل می‌شود. به نظر من مجلس جای کیفی است، باید نیروهای کیفی را شناسایی کنند. بعد به نگاه سیاسی آن‌ها توجه کنند. ممکن است در اصولگراها نیز نیروهای کیفی قوی‌ای باشند و ما از آنها استفاده کنیم و برعکس اگر اصلاح‌طلب قوی ای باشد، ممکن است اصولگراها او را در لیست قرار دهند. حساسیت تنها روی جناح سیاسی کافی نیست. توانمندی بسیار مهم است. اصرار اینکه لیست ما کامل باشد هم درست نیست.

رئیس مجلس به این دلیل که رای اکثریت نماینده‌ها را دارد طبیعتا روی آنها نفوذ دارد چون اگر نفوذ نداشت رئیس مجلس نمی‌شد. وقتی او علاقه داشته باشد کسی استیضاح شود یا برعکس، به صراحت نمی‌گوید اما تعدادی نماینده به عنوان نیروی خود در مجلس دارد که به او نزدیک‌ترند. آنها به صورت درگوشی مساله را به دیگر نماینده‌ها منتقل می‌کنند که آقای رئیس نظرشان این است که فلانی برود برای کشور بهتر است

خبر فوری: به هر حال تجربه‌ای بوده که داشتید و بر اساس این تجربه فکر می‌کنید فراکسیون امید چه نمره‌ای می‌گیرد؟

خباز : من معتقد هستم نمره ایده‌آل ندارد. چند مثال می‌زنم، چندی پیش یک سوال از وزیر علوم آمد که چرا دانشگاه‌ها را گسترش می‌دهید؟ وزیر استدلال کرد اما قریب به اتفاق مجلس رای زرد داد، یک هفته بعد عکس این سوال آمد؛ چرا دانشگاه‌ها را گسترش نمی‌دهید؟ ایشان رفت استدلال کرد و باز هم همین مجلس با بسیار بالا رای زرد داد. این چطور مجلسی است که به دو سوال متضاد رای منفی می‌دهد. اصلا قابل قبول نیست.

اینکه می‌گویند حضرت امام فرمودند مجلس در راس امور است، یکی از بزرگان حاشیه‌ای می‌زد، می‌گفت صلاحا و فسادا. یعنی هم در صلاح و رشد کشور و هم در فساد و تباهی کشور در راس امور است

یا سوال از رئیس جمهور که در این شرایط منطقی نبود. شما چرا به آقای روحانی رای منفی می‌دهید؟ به کسی که شما می‌دانید در چه فشار و در چه مخمصه‌ای قرار گرفته است. باز هم تعدادی از اعضای فراکسیون امید رای منفی می‌دهند. نشان می‌دهد انسجامی در این فراکسیون غالب نیست. تعداد ما در مجلس پنجم بسیار کمتر از اینها بود اما چون منسجم بودیم اینقدر اثرگذار بودیم که رئیس وقت آقای ناطق هم تایید می‌کردند که اگرچه ما اکثریت نیستیم اما اقلیت موثری هستیم.

خبر فوری: با این شرایط، فکر می‌کنید مردم برای انتخابات بعدی همچنان به اصلاح‌طلبان اعتماد می‌کنند؟

خباز : اگر دولت یکی دو تا حرکت خوب داشته باشد تا از وضع موجود به وضع بهتر برویم مردم از نو اقبال می‌کنند اما اگر روند همین باشد و تورم همچنان بالا برود، بیکاری افزایش پیداکند و فشار اقتصادی باشد، حتما اقبالی که در دوره گذشته داشتند و با تکرار می‌کنم آقای خاتمی رخ داد، تکرار نمی‌شود. مگر اینکه تا اسفند ماه دولت دوباره امید را در دل مردم زنده کند، مردم به پای صندوق‌ها خواهند آمد در غیر این صورت حدود 15 تا 20 درصد رای سنتی داریم و آنها عموما به رقیب ما گرایش دارند و مجلسی کم‌رونق‌تر از مجلس کنونی اما یکدست و اصولگرا تشکیل خواهد شد.

18

حجم ویدیو: 47.79M | مدت زمان ویدیو: 00:21:48 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • يوسف
    0

    به همين خيال باش آقاي خباز كه مجلس بعدي يك دست اصولگرا باشد اصولگرايان مانند دولبه قيچي هستند كه ريشه مردم ايران را نشانه رفته اند و باعث اين همه مشكلان اصولگرايان هستند

    نظرات شما -
    • رفیق
      0

      رو قرصیها توهم گرفتت اینا همشون سرشون تو یه آخوره از لاریجانیها گرفته تا کوچکترین مسئولین ایران اینها بازیشون که ماها رو دوباره بیارن پای صندوق های رای

  • تورک ملتی
    0

    رفع حصر دغدغه هیچ کسی تو این کشور نیست اینو آقایان اصلاح طلب و اصولگرا و هر حذب گندی بدونن . مشکل و دغدغه ملت پیشرفت کشور . قطع رانت و دزدی و اختلاس مسئولینی هست که تا خرخره سیر هستن . من نون میخوام برای خوردن ، میرحسین موسوی یا کروبی به چه دردم میخوره ؟

  • .
    0

    نمیدونم مرتضی مطهری کی بود وچه شد.علاقه ای اگر به او داشتم والله بخاطر کارهای پسر و دامادش به تنفر تبدیل شده است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟