رفتار پیامبر اکرم (ص) با امام حسن (ع) چگونه بود؟ / اهمیت تربیت فرزندان در سیره اهل بیت (ع)

حجت الاسلام موسوی هوایی با اشاره به سیر زندگی امام حسن (ع) درباره حق فرزندان نسبت به تربیت اسلامی خانواده و مدارس می‌گوید.

رفتار پیامبر اکرم (ص) با امام حسن (ع) چگونه بود؟ / اهمیت تربیت فرزندان در سیره اهل بیت (ع)

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی خطیب و کارشناس امور دینی با نگاهی به کودکی امام حسن مجتبی (ع) درباره تربیت اسلامی در خانواده ها و مدارس اظهار کرد: همه شیعیان معتقدند که اهل بیت (ع) از دوران خردسالی معصوم بودند و هیچ یک از گناه صغیر و کبیر را انجام ندادند. بنابراین مسیر زندگی آن‌ها تا سنین بالاتر نوجوانی، جوانی و میانسالی سیری خدایی داشتند و در تاریخ هم ثبت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) سبط اکبر و فرزند ارشد حضرت زهرا (س) بودند، گفت: (حسن)، نام مبارک ایشان را حضرت جبرئیل از جانب خداوند بر پیامبر (ص) بیان کردند که به معنی تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها یاد می‌شود. درواقع اولین چیزی که به روی کودکان اثر می‌گذارد نام است. از اول انقلاب اسلامی تا حوالی سال‌های ۷۰ تا ۸۰ بیشترین نام‌های ما در کشور محمد، علی، فاطمه و ... بود، اما متاسفانه این نوع نامگذاری کمرنگ شده و دیگر جامعه عکس العمل ویژه‌ای نسبت به این نوع اسم‌ها نشان نمی‌دهد. اسم یا عنوان کمک و تاثیر بسزایی در رفتار و منش کودکان در سنین بالاتر دارد و نام نیکو حقی است که خانواده‌ها (پدر و مادر) به هنگام تولد فرزندان خود برعهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در ادامه با تاکید بر این موضوع که تربیت در دوران کودکی نقش بسزایی در نوجوانی و جوانی دارد، بیان کرد: دوران کودکی اهل بیت (ع) در شرایط ویژه ای سپری شده است، از دوران بارداری مادران گرفته تا سیر تکاملشان در دوران نوزادی و مراقبت های بعد از به دنیا آمدند که باید توسط خانواده بخصوص مادر انجام شود. یکی از اتفاقاتی که در دوران کودکی امام حسن (ع) و پس از دو سال امام حسین (ع) رقم خورد ذکاوت و همراهی ایشان با پیامبر اکرم (ص) بود. هر کدام از حضرات (ع) بارها به همراه جد بزرگوارشان (ص) به مسجد و محل وعظ می رفتند و پیامبر اکرم (ص) با آن‌ها به بهترین شکل ممکن و زییاترین الفاظ و با مهربانی و محبت فراوان رفتار می کردند.

این خطیب و کارشناس امور دینی با بیان خاطره ای از دوران کودکی امام حسن (ع) افزود: یکی از بهترین رفتارهای پیامبر اکرم (ص) با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) مهربانی و توجه به آن‌ها بود، که امروزه در مساجد ما به آن بهای چندانی داده نمی‌شود و می گویند که بچه ها حواسمان را پرت می‌کند یا مسجد را کثیف می‌کنند. در پاسخ به این دوستان باید گفت که چه جایی از خانه خدا بهتر برای تربیت کودکان و نوجوانان سراغ دارید؟

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در پایان با یادآوری اینکه زندگی اهل بیت (ع) از همان کودکی نزد خداوند دارای ارج و قرب بود، گفت: در وهله اول خانواده ها باید تا 12 سالگی مراقب کودکان خود باشند و پس از آن آموزش و پرورش (مدارس) باید نگاه ویژه‌ای به تربیت کودکان و نوجوانان داشته باشند. ان‌شاءالله که بتوانیم سیر زندگی فرزندانمان را از همان ابتدا با سیره زندگی اهل بیت (ع) همراه کنیم و فرزندانی صالح را به جامعه اسلامی تحویل دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها