خبرفوری گزارش می‌دهد؛

قصه دیوارهای رنگی و دختران دانش آموز با لباس‌های تیره/ همه محدودیت‌های مدارس دخترانه/ ابتکار: سال گذشته ورزش از دروس ابتدایی مدارس دخترانه حذف شده بود

محدودیت‌های مدارس دخترانه، از مدارس پسرانه اگر بیشتر نباشد کمتر نیست، از لباس‌های تیره بگیرید تا عدم حضور مردان مدرس در دبیرستان‌های دوره اول و دوم.

قصه دیوارهای رنگی و دختران دانش آموز با لباس‌های تیره/ همه محدودیت‌های مدارس دخترانه/ ابتکار: سال گذشته ورزش از دروس ابتدایی مدارس دخترانه حذف شده بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری - «علم و حکمت گمشده مومن است»، این نخستین جمله‌ای است که بعد از باز شدن در مدرسه چشم آدم را درگیر می‌کند. درست بالای دیوار آبخوری، که آبی رنگ است و اطراف آن پر است از نقش‌های گل مرغی. به اندازه پلک بهم زدنی، جایی که دیوار آبخوری جای خودش را به دیوار دستشویی می‌دهد، رنگ قرمز و سفید خودش را توی چشمت می‌زند و اینقدر اغراق شده است که تو می‌مانی اینجا مدرسه است. چند قدم آن طرف تر درست مقابل صف، دختران و پسران با رنگ سبز و زرد روی دیوار ثابت شدند. مقابل صف، جایی که دختران دانش آموز مقطع راهنمایی و دبستان سابق که این روزها به دبیرستان دوره اول مشهور هستند با مانتو و مقنعه سرمه‌ای ایستادند و با صدای بلند می‌گویند، از جلو نظام.

تفاوتی ندارد که متن بالا توصیف کدام مدرسه از کدام منطقه ایران باشد، اغلب مدارس دولتی دخترانه در بیشتر مناطق کشور، دیوارهای رنگی دارند و دانش آموزانی با لباس‌های تیره. اغلبشان محدودیت حضور مدرس مرد دارند و پنجره‌هایی با شیشه‌های تار. در یک کلام اگر بخواهیم خلاصه کنیم اغلب مدارس دخترانه با محدودیت‌هایی روبه رو هستند. محدودیت‌هایی که هیچ بعید نیست خودش را در نهایت قالب بالا پایین پریدن دختران دانش آموز با آهنگ ساسی مانکن نشان دهد، یا خشمی فروخورده شود که هفته‌ای یکبار به طرق مختلف تنبیه شود. در این گزارش اما می‌خواهیم این محدودیت‌ها را مرور کنیم، آن‌هایی که رفع شدند و آن‌هایی که هنوز هستند و کم مانده بحران شوند.

شیشه تار و پرده کلفت

شیشه‌های تار مدارس دخترانه، آیین نامه تازه‌ای نیست. تقریبا از حدود ده سال پیش این مساله در مدارسی که نمای جنوبی داشتند اجرایی می‌شد. شیشه‌های تار یا پرده‌های تیره و کلفت تا دید درونی و بیرونی به مدرسه را محدود کند. روز گذشته، معاون دبیرکل شواری عالی آموزش و پرورش در اینباره با یکی از رسانه‌ها به گفت‌وگو پرداخت و به شیشه‌های تار مدارس دخترانه انتقاد کرد. این در حالیست که بسیاری از مدیران مدارس این اقدام را سلیقه‌ای می‌دانند و معتقدند تنها مدارس دخترانه‌ای ملزم به اجرای چنین قاعده‌ای هستند که نمای ساختمان مدرسه‌شان روبه خیابان باشند.

ورزش نه!

« کارگروه ورزش معاونت زنان سال گذشته اعلام کرد، ورزش ابتدایی از دروس مدارس دختران این مقطع بدلایل نامعلومی حذف شده است، اتفاقی همگانی که اغلب مدارس دخترانه را شامل می شد. اعلام شده بود که یکی از دلایل حذف این درس صرفه جویی در هزینه‌ها بوده است، حذفی که البته به ضرر دانش آموزان بود و باعث کم تحرکی می‌شد. ما با وزیر آموزش و پرورش جلساتی برگزار کردیم و آقای بطحایی هم این مساله را تایید کردند، در نهایت اما این مشکل حل شد و حدود 76 هزار مربی آموزش و پرورش، تربیت بدنی آموختند.»

این صحبت‌ها بخشی از مصاحبه خبرنگار اجتماعی خبر فوری با معصومه ابتکار معاونت زنان ریاست جمهوری است. هنگامی که خبرنگار درباره ورزش زنان و وضعیت مدارس دخترانه پرسیده بود و ابتکار به مقوله‌ای اعتراف کرد که پیشتر رسانه‌ای نشده بود. عدم ورزش دختران در مدارس ابتدایی. هنوز مشخص نشده است که علت این چه بوده است، اما می‌توان خوشبین بود که یکی از محدودیت‌های پیش روی نظام آموزشی برای دانش آموزان دختر دست کم با همراهی نهاد دیگر رفع شده است.

ورود آقایان ممنوع!

هنوز که هنوز است، مدارس دولتی دخترانه، پذیرای معلمان آقا نیستند. این عدم پذیرش اصلا به معنای این نیست که نظام اموزشی معلمان زن را برتر می‌داند، بلکه دلایلی دیگری برای این عدم پذیرش دارد. مدیران مدارس می‌گویند، معلم مرد نباید در مدرسه دخترانه تدریس کند و این ضابطه حتی در مدارس پیش دانشگاهی هم برقرار است و باعث اعتراض برخی از دانش آموزان هم شده است. آن‌هایی که هزینه تحصیل در مدارس غیر انتفاعی را ندارند و معتقدند خواندن درس در مدارس دولتی باعث عقب افتادن آن‌ها از سایر دانش آموزان دارد. البته وزارت آموزش و پرورش هرگز اظهار نظر صریحی در اینباره نداشته است. شاید به همین دلیل هم هست که بسیاری از مدارس دولتی این سال‌ها معلم مرد استخدام کردند.

پاسخ نمی‌دهیم، از حراست نامه بگیرید

بعد از انتشار ویدئوهای رقص و آواز و تنبیه دانش آموزان، این روزها بسیار سخت می‌توان با مدیران مدارس پرسش و پاسخ کرد و درباره راهکارهایی که می‌توانند برای رفع محدودیت‌های این چنینی اتخاذ کنند، گفت‌وگو کرد. به طور مثال مدارس منطقه 4 شهرداری تهران مانند دبیرستان دوره اول خواجه عبدالله انصاری، از جمله مدارسی بود که مدیران و کادر آموزشی آن حاضر به پاسخ دهی به خبرنگار اجتماعی خبرفوری نشدند و عدم نامه از حراست را برای این عدم گفت‌وگو بهانه کردند.

اما هنوز هیچکس نمی‌داند چرا موظف شده ااند دختران لباس تیره بپوشند، همانند باقی چیزهایی که آیین نامه ندارند، اما انگار مصوب قانونی هستند. قصه دیوارهای رنگی و دختران دانش آموز با لباس‌های تیره، قصه امروز و دیروز نیست.محدودیت‌ها رفع شدنی است، اگر مدیران پای گفت‌وگو بنشیند و مهارت‌های پرورشی را در دانش آموزان تقویت کنند. همان چیزی که سال‌هاست در انتظار آن هستیم اما متاسفانه تمام هم و غم مسئولانمان به جای این تقویت درگیر تقویت دروس و آمادگی برای کنکور شده است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی
    0

    آموزش و پرورش در اوج عقب ماندگی

  • حسام
    0

    منظورتون اينه كه لباس قرمز بپوشن برن مدرسه ؟ در مورد ورزش حق با شماست ... ولي شيشه و پرده چي؟ دخترا مي خوان تو كلاس ها بدون روسري باشن بعد اگه شيشه تار نباشه كه تو خيابونا ديد پيدا مي كنه يعني اينو نميدوني؟ انقد سخته دركش؟ پرده هم برا اينه كه آفتاب دخترا رو اذيت نكنه همون چيزي كه تو مدرسه پسرونه روزنامه مي چسبونن ... توقع دارين دخترا هم روزنامه بچسبونن؟

  • ناشناس
    0

    وضع مملکت خرابه ما وارد جنگ با امریکا شدیم هنوز ما دنبال این چیزای پش پا افتاده ایم بابا مردم وضع اقتصادی ناجوری دارن به فکر مردم باشین نه زنگ ورزش مدرسه ابتدایی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها