چرا زیردریایی ایرانی غدیر را شبح خلیج فارس می گویند؟

غدیر یکی از انواع زیردریایی های ایران است که می تواند همچون یک شبح در عمق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پنهان شود و بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد.

چرا زیردریایی ایرانی غدیر را شبح خلیج فارس می گویند؟

غدیر یکی از انواع زیردریایی های ایراناست که می تواند همچون یک شبح در عمق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان پنهان شود و بدون شناسایی شدن متخاصمان را مورد هدف قرار دهد.

غدیر زیر دریایی کلاس سبک محسوب می شود که بیشتر در آب های کم عمق کاربرد دارد، از این رو می تواند در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مورد استفاده قرار گیرد.

این زیردریایی کاملا ایرانی که با توجه به سرعت ۳۰ ثانیه ای جدا شدن آن از اسکله و قابلیت بالا در غوص، صعود و مانور یک زیر دریایی عملیاتی محسوب می شود، می تواند با کمک ۲ مقر طراحی شده در جلوی آن اژدر شلیک کند.

این زیردریایی ۲۹ متری می تواند به راحتی در بستر دریا قرار گیرد تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند و از اعماق آب های جنوبی کشور دشمن را غافلگیر کند.

قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی، حمل نیروهای تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب از جمله توانمندی‌های این زیرسطحی ۱۱۵ تنی است.

از دیگر ویژگی‌های غدیر می توان به چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، سونار اندازه کوچک، دستگاه کنترل عمق خودکار، سامانه های هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، حداقل صدای خروجی و بکارگیری از موتورهای دیزل-الکتریک اشاره کرد که امکان شناسایی آن را توسط دشمن به حداقل می رساند.

سامانه نوین پرتاب اژدر نیز از قابلیت های بسیار مهم این زیرسطحی است که دقت بالای هدف گیری را در اختیار غدیر قرار می دهد.

همچنین سامانه های مخابراتی بسیار پیشرفته غدیر که همگی ساخت صنایع داخلی هستند، برقراری ارتباط با سایر واحدهای شناور، واحدهای هوادریا و مراکز فرماندهی و تبادل اطلاعات را به صورت امن و در یک شبکه هماهنگ و یکپارچه فراهم کرده اند که موجب ارتقا کارایی و هم افزایی توان عملیاتی نیروهای عمل کننده در فضای نبرد نامتقارن شده است.

از قابلیت حضور در بنادر دشمن تا حضور در آبراه های کم عمق

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح زیر دریایی غدیر را چنین توصیف کرد: این زیردریایی به دلیل کوچک بودن،‌ پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد.

امیر دریادار امیر رستگاری که سازمان زیر نظر وی این زیر دریایی ایرانی را تولید کرده است، در گفت وگویی افزود: زیردریایی غدیر به خوبی می‌تواند در کف دریا بنشیند و با سونار فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و مسیر آن در این سامانه شبیه سازی می‌شود و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان می‌دهد.

وی صرفه جویی ارزی، خودباوری در ساخت، افزایش قدرت دفاعی و تربیت نیروی انسانی را از دیگر دستاوردهای ساخت کلاس غدیر عنوان کرد و گفت: این زیر دریایی که بیش از ۱۲ سال است که در خط تولید قرار دارد، از تسلیحاتی منحصر به فردی بهره می برد که نمونه خارجی ندارد.

سازگاری با خلیج فارس

شرایط خاص آب خلیج فارس و پدیده‌های فیزیکی به خصوص آن از جمله چگالی بالای آب و جزر و مدهایی با ارتفاعی حدود چهار متر در طراحی این زیردریایی لحاظ شده اند.

جزر و مد در خلیج فارس ۲ بار در روز اتفاق می افتد و تفاوت ارتفاعی معادل ۳ تا ۴ متر ایجاد می‌ کند از این رو به دلیل تغییر چگالی لایه‌های آب دریا وضعیت لایه‌های صوتی و وضعیت تعادل زیردریایی تحت تأثیر قرار می ‌گیرد.

توانایی شلیک پنهان موشک کروز

غدیرهای ایران اخیرا علاوه بر شلیک اژدر توانایی شلیک موشک های کروز را نیز پیدا کرده اند تا علاوه بر قدرت بیشتر برای هدف قرار دادن کشتی های بزرگ، در صورت نیاز اهداف ساحلی را نیز منهدم کنند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طرح پرتاب موشک کروز از زیر آب را که چهار سال قبل آغاز کرده بود، بهمن سال قبل در رزمایش ولایت ۹۷ برای نخستین بار به نمایش گذاشت و موشک کروز را با استفاده از زیر دریایی کلاس کوچک غدیر از زیر آب به سمت هدف از پیش تعیین شده شلیک کرد.

موشک کروز همچون موشک های بالستیک برای شلیک نیاز به یک سکو دارد، از این رو پرتاپ کروزها به تنهایی از زیر سطح آب و حالت اختفای زیر دریایی امکان پذیر نیست؛ با این حال نیروی دریایی ارتش برای این که بتواند موشک های کروز را به سطح آب منتقل و شلیک کند عملیات ترکیبی پرتاب اژدر و کروز به مرحله اجرا در می آورد.

برای اجرای این عملیات پیچیده نوعی اژدر طراحی شده است که به جای مواد انفجاری یک فروند موشک کروز را در خود جای می دهد و پس از شلیک از زیر دریایی خود را در نقطه ای که توسط اوپراتور مشخص می شود به سطح آب می رساند و پس از این مرحله به عنوان یک سکوی متحرک عمل و موشک کروز را شیلک می کند.

موشک های کروز پس از شلیک شدن دراین مرحله با توجه به قابلیتی که از نظر هدایت پذیری دارند می توانند به راحتی اهداف خود را مورد هدف قرار دهند.

نخستین مزیت این نوع از شلیک های ۲ مرحله ای افزایش بُرد موشک ها با کمک اژدرهای انتقال دهنده است؛ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از قابلیت زیردریایی های خود بدون وارد شدن به صحنه درگیری موشک های کروز را در نزدیک ترین فاصله از هدف مورد نظر از آب خارج کند.

در این حالت از شلیک، امکان مشخص شدن مکان زیردریایی از روی رد موشک شلیک شده برای دشمن غیر ممکن می شود به همین دلیل زیر دریایی های ایران با استفاده از فناوری شلیک موشک از زیر آب می توانند طرف مقابل را غافلگیر و اهداف خود را منهدم کنند.

جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از این قابلیت خود را جز هفت کشور دارای توانایی شلیک موشک از زیر آب قرار داد.

این دانش و به کارگیری زیر دریایی های عملیاتی و غیر قابل شناسایی غدیر، دست نظامیان را برای انجام عملیات تهاجمی و تدافعی بسیار بازتر کرده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • حسین قزل
    0

    زنده بادوطنم پاره تنم،زنده بادایران وایرانی بجز وطن فروشان وخناثان داخلی،غربگرایان بی هویت ولاابالی باتشکر

    نظرات شما -
    • علی
      0

      همیشه دوست داشتم صف اول شهدا باشم ولی شهدارا از اخر چیدن

  • بهرام ابراهیم زاده
    0

    افتخا ری برای ایران است

  • حسن
    0

    درکارهای کلان اگرتوکل به خدا باشدودزدی نباشد.فرمابری ازرهبرباشدوخوسری نباشد چشم به داخل باشد نه به خارج کارهای سخت اسان می شود ولی حیف که این حرفها رااین دولت نمی فهمد.

  • ترکاشوند
    0

    با افتخار ساخت وطن برای حفظ وطن .....ونابودی دشمن

  • ابوالفضل
    0

    واقعاً بهترین سازه ما هست فقط ای کاش یکمم دولت کمک می‌کرد تا بهتر از این باشه

  • محمد
    0

    درود خدا به شرفتان بعداز خدا امیذمان به سپاه و ارتش غیرتمندمون هستیم پایینده و پیروز باشید در مقابل هر بیگانه که نگاه چپ به ایران عزبز دارد کاشکی هرچی اختلاس و دزدی هست خرج این افتخارات که باعث بالندگی وبازدارندگی دشمن خببث شود دوسداذم این امارات یه گوش مالی بدن چون گندتر از دهنش حرف میزنه جزایر سه گانه مال هزاران یتل پیش ایران بوده تو که50سال قدمت نداری بن زائد برو دخترت جمع کن با این کلاه انگلبسی گذاشتنت انگار تو سیرک بازی میکنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها