زندگینامه نامزدها / چهره پر سر و صدای اصلاحات روی نیمکت ذخیره ها

زندگینامه نامزدها / چهره پر سر و صدای اصلاحات روی نیمکت ذخیره ها

مصطفی کواکبیان که از چهره های پر سر و صدای اصلاح طلب است یکی دیگری از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش خبر فوری، کواکبیان سابقه نام نویسی در دو دوره انتخابات دیگر یعنی سال های 84 و 92 را نیز دارد که هیچ یک از این ثبت نام ها به حضور او در جمع کاندیداهای اصلی منجر نشد و نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

او یکی از چهره های شاخص اصلاح طلب است که توانسته در سال های اخیر که سال های پرفراز و نشیبی برای جریان اصلاحات بوده خود را در چارچوب نظام حفظ کند و به همین دلیل در مجموعه اصلاح طلبانی که از سوی حاکمیت پذیرفته شده اند حضوری فعال دارد. کواکبیان در همین فعالیت هایش تلاش زیادی کرده تا در شرایطی که برخی لیدرهای اصلی جریان اصلاحات دچار حواشی شده اند خود را به عنوان یکی از لیدرهای جایگزین معرفی کند اما به نظر می رسد که بدنه اصلاحات اقبال چندانی به او ندارد و به جز معدودی از اصلاح طلبان از جمله اعضای حزب مردمسالاری که کواکبیان، دبیرکلی آن را به عهده دارد سایر اصلاح طلبان او را حداکثر به عنوان عضوی از خانواده اصلاحات پذیرفته اند.

تلاش برای حضور در جمع لیدرها

با این وجود او همچنان خود را به عنوان یکی از وزنه های جریان اصلاحات می داند و در مقاطع مختلف سعی می کند با حرکت مستقل و فارغ از بدنه کلی اصلاحات، وزن خود را در رقابت با برخی چهره های شاخص اصلاح طلب از جمله محمدرضا عارف محک بزند.

از جمله این مقاطع می توان به همین ماه های اخیر اشاره کرد که وی و حزب متبوعش در جریان رقابت های انتخاب ریاست جمهوری با شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست عارف ( که تشکیلات اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری است) همراه نشدند و بر خلاف نظر این شورا که حسن روحانی را به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصلاحات در انتخابات معرفی کرده است حزب مردمسالاری، کواکبیان را به عنوان کاندیدای خود به این عرصه فرستاد.

از دیگر مقاطع می توان به شروع مجلس دهم در خرداد سال 95 اشاره کرد که اصلاح طلبان توانسته بودند در انتخابات مجلس موفقیت نسبی را کسب کنند و البته در شهری مانند تهران توانستند تمام کرسی ها را از آن خود کنند.

کواکبیان که پیش از این سابقه نمایندگی مردم سمنان در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه داشت در این دوره از انتخابات از شهر تهران کاندیدا شد و توانست در کنار سایر اعضای فهرست اصلاح طلبان به مجلس راه یابد.

پس از تشکیل مجلس دهم، عارف گزینه اصلی اصلاح طلبان برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس بود که البته پس از آنکه دید در مقابل علی لاریجانی ، بختی برای ریاست ندارد از این رقابت کنار کشید اما کواکبیان در این رقابت حضور یافت و شانس خود را امتحان کرد که تنها توانست 11 رای کسب کند. البته بعدا اعلام شد که کواکبیان پیش از رای گیری اعلام انصراف کرده بوده اما این مساله از تریبون مجلس اعلام نشده است.

گرایش به فعالیت های حزبی

به هر حال با چنین سابقه ای، کواکبیان 55 ساله یک بار دیگر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده است. او زاده اسفند سال 41 در شهر سمنان است و پس از آنکه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق گرفت در سال 76 مدرک دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.

در کارنامه او سوابق مبارزاتی و بازداشت در قبل انقلاب ( در نوجوانی ) و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی پس از انقلاب به چشم می خورد.

اولین تجربه های کواکبیان که اکنون دبیر کل حزب مردمسالاری است به سنین نوجوانی و دوران دبیرستان بر می گردد که او تشکیلات الخمینیون را در دبیرستان دکتر شریعتی سمنان تشکیل داد و در طول سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به عنوان قائم مقام دبیر حزب جمهوری اسلامی در استان سمنان فعالیت‌ کرد.

کواکبیان با چنین سوابقی یک بار دیگر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوی ثبت نام کرده است و تا چند روز دیگر و اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان مشخص می شود که آیا این چهره اصلاح طلب می تواند حداقل با تایید شدن از سوی شورای نگهبان، بر وزن خود در جریان اصلاحات بیفزاید یا اینکه بار دیگر پشت فیلتر شورای نگهبان می ماند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها