مقایسه هزینه افطار یک خانواده متوسط در سال 97 و 98 + جدول

هزینه سه روز افطار یک خانواده 4 نفری(الی 6 نفری) که در یک منطقه با درآمد و قیمتهای متوسط رو به پایین زندگی می‌کند، در سال 1397 حدودا 83 هزار تومان و در سال 1398 حدود 135 هزار تومان محاسبه گردیده است.

مقایسه هزینه افطار یک خانواده متوسط در سال 97 و 98 + جدول

به گزارش خبر فوری ، قیمت کالاها و اقلام مختلف در ماه مبارک رمضان همیشه مورد توجه شهروندان روزه دار بوده است. همانطور که حدس زده می‌شد، رشد قیمت مواد خوراکی در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری سبب شده است قیمت ها در این ماه نسبت به سال گذشته افزایشی محسوس داشته باشد.

در این ماه اقلامی مانند زولبیا و بامیه، آش، حلیم و خرما که شاید در ماه‌های عادی کمتر مورد استفاده خانوار قرار می‌گیرد، به سبد کالایی خانواده‌ها اضافه می‌شود. همچنین به علت گرمای هوا، هندوانه و طالبی به پرمصرف‌ترین میوه‌ها تبدیل می‌شوند. به همین دلیل، کالاهای بسیاری در این ماه با افزایش قیمت روبرو می‌شوند.

بررسی‌ها از بازار اقلام اساسی(به خصوص اقلام مصرفی در زمان سحر) نشان می‌دهد که قیمت کالاهای مختلف نسبت به سال پیش بالا رفته است. طبق بررسی‌ها در ابتدای دهه دوم اردیبهشت، قیمت هر کیلو برنج ایرانی 17 تا 22 هزار، برنج خارجی 8 تا 9 هزار، عدس 7 تا 8 هزار، لوبیا قرمز 10 تا 12 هزار، لپه 9 تا 12 هزار، لوبیا چیتی 13 تا 15 هزار، لیمو عمانی 55 تا 60 هزار، قند 5 هزار تا 6 هزار و 500، روغن 5 کیلویی 40 تا 45 هزار، هر بطری شیر 4 هزار و 300 تا 4 هزار و 700 و کشک 9 تا 11 هزار تومان بوده است.

همچنین بازار محصولات پروتئینی در اواسط اردیبهشت ماه نیز نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ 11 هزار و 500 تا 13 هزار، ران مرغ با کمر 11 هزار و 500، سینه با کتف 22 هزار، سینه بدون کتف 23 هزار، فیله مرغ 25 هزار، شقه گوسفندی 103 تا 105 هزار، شقه گوساله 100 تا 103 هزار، راسته گوسفندی 110 هزار، سردست گوسفندی 115 هزار، سردست گوساله 110 هزار و راسته گوساله 105 تا 107 هزار تومان است.

جالب این جا است که بعد از آغاز ماه مبارک رمضان قیمتهای فوق کمی تغییر هم داشته و تا حدودی بالاتر هم رفته اند.

قیمت حدودی سبد افطار در سال 98 و 97

بررسی‌ها نشان می دهد هزینه سفره افطاری نیز همانند سایر هزینه ها افزایشی دو برابری و در برخی موارد حتی بیشتر را شاهد است.

جدول زیر اقلام کلی سفره افطار یک خانواده 4 الی 6 نفره را بر اساس میانگین قیمتها و بر اساس پایین ترین سطح کیفی اقلام ضروری در دو سال 1398 و 1397 (امسال و سال گذشته) نشان می‌دهد. در واقع، قیمت کالاهای اساسی سفره افطار با متوسط ترین قیمت موجود در بازار و بر اساس مقدار مصرفی برای یک خانواده 4 نفره در سه روز (سه افطار) محاسبه گردیده است.

نام کالا

واحد

قیمت حدودی در رمضان 97(تومان)

قیمت حدودی در رمضان 98(تومان)

نان سنگک

شش عدد

6هزار

12 هزار

زولبیا و بامیه

یک کیلوگرم

14 هزار

20 هزار

آش و حلیم

یک کیلوگرم

15 هزار

25 هزار

پنیر فتا

یک بسته(450 گرمی)

4 هزار

7 هزار

سبزی

یک کیلوگرم

3 هزار

7 هزار

خرما

یک کیلوگرم

15 هزار

30 هزار

چای

یک بسته (450 گرمی)

23 هزار

30 هزار

شکر

500 گرم

3 هزار

4 هزار

هزینه سه روز افطار یک خانواده 4 الی 6 نفری

-------

83 هزار

135 هزار

بر اساس جدول فوق، هزینه سه روز افطار یک خانواده 4 نفری(الی 6 نفری) که در یک منطقه با درآمد و قیمتهای متوسط رو به پایین زندگی می‌کند، در سال 1397 حدودا 83 هزار تومان و در سال 1398 حدود 135 هزار تومان محاسبه گردیده است.

در نتیجه، هزینه کلی یک خانواده برای افطار حدودا 40 درصد افزایش یافته است.

اکنون نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما چرا سفره افطار در سال جاری اینقدر افزایش یافت و با توجه به پیش بینی‌ها در رابطه با این جهش قیمت، دولت چه تدابیری برای کنترل آن می‌توانست انجام دهد؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • 000
    0

    از برکات دولت تدبیر و امید.

    نظرات شما -
    • حسین.
      0

      دولت بی تدبیری ونامیدی

    • کاربر ناشناس
      0

      دولت بی تدبیری ونامیدی .

  • arman
    0

    سوال خنده داری بود. دولت و تدبیر؟ اصلا این دوتا کلمه کنار هم قرار میگیره؟

  • جواد بختیاری
    0

    بی تدبیری و بی لیاقتی دولتمران بهم ثابت شد دیگه

  • کاربر ناشناس
    0

    چرا با شعور مردم بازی میکنید 135 هزارتومان یعنی چی

  • صمد از تبریز
    0

    دولت صحبتهای شیرینی میکند وبسته های خوشگلی به مردم وعده میدهد بعد از چند ماه تبلیغ بسته پوچ کام مردم تلخ وعده دروغ

  • هامون
    0

    شرمتان باد ای خداوندان قدرت ، بس کنید نان هم از سفره مردم کم شد میترسم گم بشه کافیه دیگه ، نیست !!!!؟ اینهمه قهر طبیعت از چیست ؟ از اشک یتم از فقرجامعه علی رغم ثروت ملی که این خود دهها پیامد در خانواده داره . وووو

    نظرات شما -
    • کارشناس
      0

      روحانی باید برود وقتی نمیتونی جمع کنی با آمریکا دهن به دهن میشی خودت رو با ابرقدرت مقایسه میکنی

  • کارشناس مالی
    0

    فقط میتونم لعنت بفرستم

  • محسن نادری
    0

    مسولین بی لیاقت متشکریم دیگه شورش دراوردید از کجا بیاریم مخارج سنگین رو پرداخت کنیم

  • عباس
    0

    دولت روحانی باعث شده مردم اعتقادات خود را ازدست بدهند واین گرانیها باعث شرمندگی زن وبچه شده ایم

  • رویا.ر
    0

    واقعا این حقیقت کشورمون پر از ثروت و...اما مردمانش بی چیز هستن محتاج فقط غذای شبشون هستن چه عدالتی! کار نیست هرروز قیمت ها از طرف هرشرکتی و برندی بالا میره کسی دلش برای مردمان ضغیف نمیسوزه آخه چرا!؟

  • محمد
    0

    ۱ بسته خرما کیلویی ۳۰ هزار تومن دیگه غذای پیغمبر هم یه غذای لاکچری به حساب میاد اینجاست که واقعا جا دارد بگیم علی برکت الله

  • م.ز
    0

    در قیاس با ماه رمضان سال گذشته این فقط سفره های افطار و سحر مردم نیست که کوچکتر و خلاصه تر شده.سفره دل مردم هزار برابر پرشده است از درد.پر شده است از غصه،از هراس. البته زیاد هم بد نیست.شاید دل پر درد و غصه مردم هنگام سحر و افطار باعث شود خداوند زودتر دلش به رحم بیاید و فکری به حال این ملت بینوا بکند.از خشم خداوند،بترسند کسانی که مردم را با دل دردمند و پر غصه سر سفره خدا نشانده اند.... وای اگر آه مردم روزه دار شما را بگیرد...

  • یک گرسنه
    0

    سلام فقط من چهل ودوسالم وهروز قول وقرار که همه چیز ارزان ميشه هرکه مياد قول علکی زیاد ميده ولی روزبه روز بدتر ميشه نه بهتر یک قوطی سم نخود درعرض یک سال ده برابرشده کجای دنیا اینقدر بی حساب وکتابی وجود داره

  • م.ح
    0

    باسلام ببخشید حرف زدن ونالیدن بدرد چی میخوره آیا میتوانید کاری انجام بدهیدمواد غذابی ،پوشاک،خودرو،خانه،اجاره خانه،بیمه اختیاری،لوازم خانگی،وخیلی چیزهای دیگر گران شده اند من یک راننده خودرو سواری مسافرکش هستم مستاجر با دو فرزند محصل تو این دوماه فقط تونستم اجاره خانه وکمی ازمخارج رابدهم بینه اختیاری بودم که متاسفانه نتوانستم در این سال جدید پولی بدهم واقعا کی رسیدگی میکندآیا بفکر مردم هستند؟؟؟

  • عباس بستانی
    0

    خوب معلوم که برای چی افزایش یافته آخه درآمدها بالا رفته رفاه جامعه بیشتر شده آسایش بهتر شده از بس که دزدی دیگه وجود نداره من با یه آقازاده فرقی ندارم برجام درست شده هر چی دلم بخواد میخرم خرما ۲۵هزار . با سال ۹۷ همه ی خوارکیهای رمضان ۴ برابرشده همه راضی بیخیال ناراضی . شاید اینجوری یکم آروم بگیرم آره آب تو دل هیچکی تکون نمیخوره شما هم زیاد ناراحت نباشید انشاا... درست میشه. کی؟ وفت گل نی راستی وقتش کیه؟

  • افشین
    0

    خودتون هر روز با نون پنیر افطار میکنید ؟؟؟ سادهترین و ارزونترین وعده رو شما گفتین

  • رادین
    0

    دقیقا میتوان پیش بینی کرد همانطور که ای لیبرهای نالایق کاری کردن که قیمت چادر انچنان گران شود که حجاب ، به این روز بیفتد ، حالا امده اند برسر صفره خانواده ها، میخواهند دین و ایمان ما ایرانیان را مورد حمله قرار بدهند ،ولی با رهبری امام خامنه ای این دسیسه هم نابود میشود ، انشاالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها