سی ان ان: درگیری با ایران به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند

تاریخ نشان می‌دهد افزایش قیمت نفت عامل اصلی رکود در آمریکای مدرن است. به نظر می رسد اقتصاد آمریکا بتواند قیمت بالای ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار را تحمل کند، ولی بالاتر از این حد مشکل‌ساز خواهد شد.

سی ان ان: درگیری با ایران به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند

آمریکا در حال حاضر تحت تأثیر شدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار دارد و یک جنگ واقعی بیش از حد تحمل این اقتصاد است.

سرمایه‌گذاران آنقدر عاقل هستند که از نزدیک روابط بین آمریکا و ایران را بررسی کنند .درگیری بین این دو کشور پس از تعلیق بخشی از قرارداد برجام بالا گرفته است. این قرارداد به انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران پایان داده بود.

یک درگیری در خاورمیانه قیمت نفت را بالا می برد که ضربه ای سخت به هزینه مصرفی، موتور اقتصاد آمریکا، خواهد بود.

تاریخ نشان می‌دهد افزایش قیمت نفت دلیل اصلی رکود در آمریکای مدرن است.

نیکلاس کولاس، یکی از بنیانگذاران موسسه تحقیقاتی دیتا ترک گفت شوک‌های نفتی بیش از هر دلیل دیگری اکثر توسعه های اقتصادی آمریکا را طی 40 سال گذشته از بین برده اند.

تحریم های نفتی 1973 و 1974 عربستان علاوه بر صف های طولانی در پمپ بنزین ها، باعث افزایش قیمت نفت شد و اقتصاد آمریکا را فلج کرد. انقلاب اسلامی ایران هم در 1979 باعث رکود در آمریکا شد.

به همین ترتیب، اقتصاد آمریکا پس از حمله عراق به کویت در 1990 و بعد از سرنگونی صدام حسین در 2003 هم دچار رکود شد.

مایک رینالدز، محقق استراتژی سرمایه‌گذاری در گلمنده گفت:« از نظر تاریخی افزایش قیمت نفت همواره با یک رکود در آمریکا همزمان بوده است».

کولاس اشاره کرد سه مثال آخر در اواخر دوره اقتصاد طولانی مدت آمریکا رخ داده است مثل شرایط فعلی. توسعه اقتصادی در آمریکا حالا 9 ساله شده و در جولای به طولانی ترین دوره در تاریخ آمریکا می رسد.

بهبود شرایط اقتصادی پس از رکود بزرگ 2018 که به خاطر نفت 142 دلاری به وجود آمده بود ، به نظر مقاوم می‌رسد و بر تهدیدهای بی شماری مثل برگزیت ، رکود اقتصادی چین و بحران بدهی آمریکا غلبه کرده است. حالا آمریکا تحت فشار جنگ تجاری با چین قرار دارد.

در همین حین، درگیری ها در خاورمیانه بالا گرفته و ادعای عربستان مبنی بر حمله خرابکارانه به نفتکش ها و تاسیسات نفتی این کشور، آتش این درگیری را شعله ور تر می کند.

تولید نفت آمریکا 50 درصد نسبت به سال گذشته و نفت 42.53 دلاری افزایش یافته است ولی بیشتر این افزایش قبل از درگیری با ایران بوده است. قیمت نفت در روزهای اخیر ثابت مانده چون نگرانی های خاورمیانه توسط جنگ تجاری جبران شده است.

درگیری در خاورمیانه تأثیرات شدید قبلی را نخواهد گذاشت چون امروز آمریکا به خاطر افزایش تولید شیل در وست تگزاس، بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و استقلال انرژی بیشتری دارد.

ولی شیل به تنهایی نمی‌تواند جبران کمبود نفت را در بازار به خاطر نبود نفت ایران و ونزوئلا کند. احتمال درگیری نظامی در خاورمیانه هم شرایط را بدتر می کند.

به نظر می رسد اقتصاد آمریکا بتواند قیمت بالای 100 تا 110 دلار را تحمل کند ولی بالاتر از این حد مشکل ساز خواهد شد.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها