تلاش برای ماه عسل شُدنی که نشد

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، تلویزیون ده‌ها ویژه برنامه رمضانی را با رویکردها آسیب شناسی اجتماعی و بر حول گفت و‌گو راهی آنتن صدا و سیما کرده است، برنامه‌هایی که از ابتدا تلاش برای ماه عسل شدن کردند و ...

تلاش برای ماه عسل شُدنی که نشد

برنامه «ماه عسل» به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی که رمضان هر سال روی آنتن صدا و سیما رفت در واقع تجربه موفقی از برنامه های گفت و گو محور شد که تلاش می کرد با بررسی و آسیب شناسی درست از معضلات اجتماعی جامعه در قالب مصاحبه های رو در رو بکاهد.

این برنامه بعضا با پرداختن به موضوعات بکر و جذاب چندین سال توانست به عنوان پر بیننده ترین برنامه رمضانی نیز شناخته شود.

تهیه کننده و مجری ماه عسل مدتی پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان در جشنواره جام جم اعلام کرد که در سال 98 دیگر ماه عسل روانه آنتن نخواهد شد. همان جا بود که برنامه ساز ها سعی کردند در غیاب ماه عسل راه او را رفته و جذب مخاطب کنند.

به همین خاطر ویژه برنامه های افطاری امسال بدون هیچ تازگی و خلاقیتی تولید و پخش می شوند. اکثر این برنامه ها سعی دارند راه برنامه ماه عسل را پیش بگیرند و حتی در شبیه شدن به این برنامه با هم به رقابت می پردازند.

**برنامه ای با اجرای متفاوت
سال ها شبکه یک سیما ویژه برنامه افطاری «دعوت» به تهیه‌کنندگی «مجتبی کشاورز» را در ایام ماه رمضان با اجرای نیما کرمی روی آنتن می‌برد. کرمی در این برنامه میزبان ستاره های عرصه ورزش، هنر و همچنین مردمی بود که به استودیو دعوت شده بود.

رمضان امسال برنامه تلویزیونی دعوت باز هم از شبکه یک روی آنتن رفت اما این بار تغییراتی در اجرا و رویکرد داشت.

امسال در این برنامه مناسبتی «حجت‌الاسلام محمد برمایی» به جای کرمی مسئولیت اجرا را بر عهده گرفته است.

مهمان هایی که تا به امروز به این برنامه دعوت شدند بیشتر از دل مردم انتخاب شده و داستان زندگی شان رویکرد اجتماعی دارد. آنها رو به روی برمایی می نشینند و از فراز و نشیب های زندگی شان می‌گویند و از نحوه برخورد با چالش هایشان می گویند. مخاطب در این برنامه سوژه هایی را می بیند که بارها شبیه به این سوژه ها را در برنامه های دیگر تلویزیون دیده است.

از آنجا که مجری برنامه تلویزیونی دعوت در اصل یک روحانی و کارشناس مذهبی است سعی می کند که بیشتر مسائل را از دیدگاه مذهبی بررسی کند و در گفت و گو با مهمان ها هم سبک و سیاق خود را دارد.

دعوت که سال ها پیش موفق شده بود درماه مبارک رمضان برنامه ای سرگرم کننده و آموزنده ای روی آنتن ببرد امسال موفق نشد نظر اکثریت مخاطبان را جلب کند.

**بازگشت پس از ده سال «هزار راه نرفته»
«هزار راه نرفته» نام برنامه ای گفت وگو محوری بود که سالها با حضور زوج های جوان، افرادی که مشکلات خانوادگی داشتند، کارشناسان و روانشناسان تولید و از شبکه دو سیما پخش می‌شد.
فصل جدید این برنامه پس از ده سال با همان رویکرد قدیمی در بهترین باکس زمانی یعنی ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه دو بازگشت.
هزار راه نرفته در روزهای ابتدایی ماه رمضان به خاطر دعوت از یک زوج که حضور پر رنگی در فضای مجاز دارند مورد نقد قرارگرفت.

مخاطبان بارها در برنامه های تلویزیون و مخصوصا در برنامه های خانه و خانواده شاهد حضور این گونه مهمان ها و مشکلات مطرح شده بودند به همین خاطر تکرار غیر خلاقانه این برنامه آن پس از ده سال در باکس رمضان برای مخاطبان زیاد جذاب نبود. بهتر بود هزار راه نرفته در فصل جدید خود با رویکرد جدید و دست نخورده ای روی آنتن بر می گشت.

** «اختیاریه» فقط اختیاریه است
اختیاریه برنامه گفت‌وگو محوری است که چند ماه پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اجرای «سید مرتضی فاطمی» روی آنتن شبکه پنج ‌رفت و میزبان دولتمردان، ستاره های علمی، هنری و ورزشی شد.

کارشناسان در همان قسمت های ابتدایی پخش این برنامه به رسانه ها گفتند که اختیاریه در انتخاب و نحوه به چالش کشیدن مهمان هوشمندانه قدم بر می دارد.

با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان اختیاریه نیز لباس رمضانی به تن کرد. این برنامه بهترین زمان موجود در ایام ماه مبارک رمضان یعنی ساعت 19:30 را نیز به خود اختصاص داد.

مهمان هایی که به اختیاریه دعوت می شوند همگی در زندگی خود چالشی را پشت سر گذاشتند و یا درگیر مسائل روز اقتصادی، اجتماعی و ... هستند.

فاطمی که مسئولیت اجرای اختیاریه را بر عهده دارد کمی سبک اجرایش در قسمت های پیشین فاصله گرفته است و سعی می کند با زندگی مهمان هایش همراه شود. از طرفی دیگر یک فرد مشهور در طول گفت و گو در پشت صحنه به حرف های مهمان و مجری گوش می دهد و در اواسط برنامه به جمع آن ها می پیوندد و نظرش را درباره فراز و نشیب های زندگی مهمان می گوید.

هر چند اختیاریه به شدت سعی دارد که با ماه عسل مقایسه نشود اما نباید از این موضوع گذشت که این برنامه از نظر انتخاب مهمان ها و پیش بردن گفت‌و‌گو ها نزدیک ترین برنامه به «ماه عسل» است. باید دید چرا یک عوامل یک برنامه در زمانی که ماه عسل به روی آنتن نمی رود انقدر سعی دارد شبیه به ماه عسل قدم برداشته و مخاطبان این برنامه را جذب کند.

**هزار داستان
شبکه نسیم نیز برنامه «هزار داستان» به کارگردانی مریم نوابی نژاد را درایام رمضان به روی آنتن برد. این برنامه بیشتر با دعوت مهمان هایی که از پس مشکلاتی سخت بر آمدند سعی دارد مخاطبانش را شاد و امید وار کند.

هزار داستان سعی دارد برنامه قوی و پر بیننده ای را روانه آنتن کند اماتا کنون ضعف هایی هم داشته که نمی شد به راحتی از کنار آنها گذشت. مخاطب بارها این نوع داستان ها و این سبک زندگی ها را در برنامه های مختلف سیما از جمله «صبحی دیگر»، «حالا خورشید» و ده ها برنامه دیگر دیده و شنیده است آیا وقتش نرسیده است که برنامه سازها برای ماه رمضان کارهایی دور از تکرار این داستان ها و گفتن از غم و اندوه و در آخر امید را به روی آنتن ببرند.

**
محمد امامی، کارشناس مدیریت رسانه درباره افزایش پخش برنامه های گفت و گو محور شبیه به هم در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: در ابتدا باید به این موضوع پرداخت که چرا مسئولان برای ساخت ویژه برنامه رمضانی ترجیح می دهند فقط برنامه های گفت و گو محور بسازند.

وی افزود: ساخت برنامه گفت و گو محور بسیار راحت تراز ساخت برنامه هایی به سبک و سیاق دیگر است. تهیه کننده با توجه به بودجه خود سعی می کند یک مجری و یک مهمان داشته باشد و اینگونه برنامه را پیش ببرد. این در حالی است که مخاطبان امروز تلویزیون کارهای جدید تر و خلاقانه تری را می پسندند.

این کارشناس مدیریت رسانه با اشاره به اینکه مخاطب می داند اگر برنامه گفت و گو محور را نبیند چیزی از دست نداده است اظهار داشت: امروزه مخاطب متوجه شده است که می تواند مهم ترین قسمت های یک برنامه گفت وگو محور را توسط گوشی تلفن همراهش در فضای مجازی ببیند.
امامی ادامه داد: اینجا است که برنامه ساز باید هوشیار قدم بردارد. برنامه ساز باید به موضوع دقت کند که امروزه مخاطب دنبال برنامه ای است که او را وسوسه کند تا گوشی همراهش را کنار گذاشته و پای تلویزیون بنشیند. برنامه هایی مانند عصر جدید و خندوانه به گونه ای ساخته شدند که مخاطب دوست دارد در فضای بزرگ تر از گوشی همراه این برنامه ها را دنبال کند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: تلویزیون و برنامه سازها برای ساخت یک برنامه تحقیقاتی درحیطه جذب مخاطب انجام نمی دهند و این مسئله باعث می شود به تجارب همکاران و یا تجربه های قدیمی خودشان اکتفا کنند. به همین خاطر است که برنامه ساز زمانی که می بیند ماه عسل موفق به جذب مخاطب شده است فکر می کند ساخت برنامه ای با این حال وهوا حتما نظرمخاطب را جذب خواهد کرد.

امامی گفت: اگر برنامه ساز پیش از ساخت برنامه با مخاطب ارتباط داشته باشد و یا تحقیقاتی در این باره انجام دهد حتما با خواسته و سلایق مخاطب جلو خواهد رفت و موفق خواهد شد. باید قبول کرد جای اینگونه تحقیقات در برنامه سازی تلویزیونی خالی است ورابطه مخاطبان با تلویزیون یک رابطه یک سویه است. راه ارتباطی 162 کافی نیست و برنامه سازان باید فکری به حال این ارتباط یک سویه کنند. رسانه ای که یک سویه عمل کند و نظر مخاطبان را نپرسد و در عملکردش از آنها استفاده نکند مخاطبان خود را از دست خواهد داد.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نگار جوادی
    0

    کی گفته امسال برنامه دعوت مخاطب نداره...همه تون حشمسدین...ایول به حجت الاسلام برمایی احسنت حاج آقا خیلی از علیخانی بهتراجرا میکنی...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها