بازی مغالطه‌آمیز برای مخالفت با ازدواج در سنین پائین

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس با اشاره به مغالطه ایسپا برای مخالفت با ازدواج در سنین پائین گفت: اینکه یک مغالطه ناشی از مبانی ترجیح، مبنای کٌنش سیاستگذاران قرار گیرد، اشتباه است.

بازی مغالطه‌آمیز برای مخالفت با ازدواج در سنین پائین

چندی پیش مطلبی در تارنمای منتشر شده است که اظهار می‌کرد 77 درصد جوانان مجرد ایرانی مخالف کودک همسری هستند.

سینا کلهر رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس درباره این نظرسنجی و نتایج حاصل از آن اینگونه توضیح داد که بین مفهوم «ترجیح دادن، عملکرد، انتخاب کردن» تفاوت‌ اساسی وجود دارد که همیشه مورد توجه مباحث روش تحقیق و سنجش بوده است.

وی ادامه داد: وقتی از شخصی می‌پرسیم چه چیزی را ترجیح می‌دهد، درواقع پاسخ او یک انتخاب است و به این مسأله مغالطه ترجیح گفته می‌شود. به این معنا که آدم‌ها همیشه چیز خوب را انتخاب می‌کنند اما وقتی در معرض انتخاب کردن قرار می‌گیرند با فاصله زیادی ترجیحاتشان را انتخاب می‌کنند.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس بیان داشت: ضعف این تفاوت و فاصله میان ترجیح و انتخاب این است که در انتخاب ترجیحات، افراد براساس آرزوها و آرمان‌هایشان است و در رفتارهایشان براساس شرایط واقعی خودشان وموقعیتی که در آن قرار دارند، بنابراین اگر براساس مغالطه ترجیح بخواهیم رفتار افراد را به صورت قانونی محدود کنیم و برای سن خاصی محدودیت قانونی در ازدواج ایجاد کنیم، این مسأله با استناد با ترجیحات صورت گرفته است.

کلهر گفت: نکته دیگر در این قاعده این است که وقتی دلیل این نوع ازدواج‌ها را از بسیاری از کسانیکه بر اساس قاعده ترجیحات در سنین ۱۵-۱۷سال ازدواج می‌کنند و عمدتاً در مناطق غیرشهری و دور از مرکز زندگی می‌کنند، می‌پرسیم می‌گویند: اگر در این سنین ازدواج نمی‌کردیم دیگر شانس ازدواج نداشتیم و نمی توانستیم خانواده تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: یعنی این افراد براساس عقلانیت متوجه تفاوت میان شرایط واقعی انتخاب و شریط آرمانی و ترجیحاتشان هستند. به همین دلیل وقتی از آنها درباره سن ایده‌آل ازدواج می‌پرسیم شاید به سنین ۱۹ تا ۲۵ اشاره کنند اما وقتی می‌پرسیم در چه سنی ازدواج می‌کنید سنین پائین‌تر را ذکر خواهند کرد.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس با اشاره به اینکه این پرسش از طریق ترجیحات افراد سعی می‌کنند شرایط عمل و انتخاب آنها را محدود کند، گفت: شرایط عمل و انتخاب این افراد محدود شده است، مثل اینکه از افراد بپرسند شما چه خودرویی را ترجیح می‌دهید و ترجیح آنها به اشتباه مبنا قرار گیرد و در مجلس تصویب شود که فلان خودرو که ترجیح افراد نبوده دیگر تولید یا وارد نشود.

وی افزود: اینکه یک مغالطه ناشی از مبانی ترجیح مبنای کنش سیاستگذاران قرار گیرد، اشتباه است.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها