پاشنه آشیل نیروی دریایی ایالات متحده ؛ آمریکا در کدام نبرد دریایی شکست خورده است؟

بسیاری از رسانه ها و ژورنال‌های نظامی معتقدند که ناوهای آمریکایی باصولا برای یک نبرد سنگین و مقابله با حجم زیادی تهدیدات در آبراه‌هایی تنگ مانند تنگه هرمز یا خلیج‌های مختلف طراحی نشده اند.

پاشنه آشیل نیروی دریایی ایالات متحده ؛ آمریکا در کدام نبرد دریایی شکست خورده است؟

به گزارش خبر فوری ، با حضور ناوهای ایالات متحده در دریای مدیترانه، سرخ و خلیج فارس و افزایش تنش میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بسیاری از قدرت نیروی دریایی دو جبهه سخن به میان آورده اند. برخی گمان دارند نیروی دریایی آمریکا فراتر از حد بوده و شکست ناپذیر است. اما آیا این نظر سنجیده و درست است؟ بدون شک ناوها و زیردریایی های آمریکا نقاط ضعف مختلفی دارند . تاریخ هم نشان داده است که در بسیاری از درگیریها آسیب پذیرند. در این گزارش به برخی نقاط ضعف و شکستهای تاریخی نیروی دریایی آمریکایی ها اشاره می‌کنیم.

نیروی دریایی ایالات متحده چگونه شکل گرفت؟

ابتدا باید مروری بر تاریخ شکل گیری نیروی دریایی ایالات متحده داشته باشیم. نیروی ناوی ابتدایی آمریکا در زمان جنگهای انقلاب استقلال این کشور شکل گرفت. به علت ورود مهاجران با کشتی به قاره جدید‌، آمریکایی‌ها به نوعی با کشتی و جنگهایش درگیر شدند. پس از پایان جنگ انقلاب، آمریکاییها توانستند حتی در برخی جنگهای داخل اروپا از جمله انقلاب فرانسه هم به کمک نیروهای انقلابی بیایند و تجهیزات و کمک به داخل اروپا بفرستند.

در زمان جنگهای داخلی(انفصال) بود که نیروی دریایی آمریکا به صورت رسمی شکل گرفت. ابتدا در این جنگها بود که آمریکا نیروی دریایی خود را تاسیس کرد و حتی برای اولین بار کشتی های بخاری را هم وارد ناوگان خود کرد.

اولین جنگ رسمی نیروی دریایی آمریکا در 1848 و در نبرد با مکزیک روی داد. آمریکا در این جنگ بر مکزیک پیروز شد و توانست بسیاری از ایالات جنوبی را از آن خود نماید.

در 1882 نیروی دریایی آمریکا با حدود 10 هزار نیرو رسما شکل امروزی به خود گرفت. طی دهه بعد به دستور کنگره چندین و چند کشتی جنگی تولید شد و ناوگان ایالات متحده آمریکا شکل پیدا کرد.

در 1898 در جنگ دریایی آمریکا و اسپانیا، ایالات متحده پیروز شد و این باعث شد که کنگره رغبت بیشتری به توسعه نیروی دریایی ایالات متحده پیدا کند.

اما اوج التهاب و سنجش نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم و در نبرد با نیروی دریایی ژاپن ایجاد شد. در این جنگ که البته در نهایت با پیروزی آمریکا تمام شد، بسیاری از کشتی‌های آمریکایی توسط هواپیماها و انتحاری های ژاپنی غرق شدند و خسارت بسیاری به نیروی دریایی آمریکا وارد شد.

بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا نیروی دریایی مجددا تجهیز شد. نیروی دریایی این کشور در 4 جنگ اصلی نیروی دریایی خود را شرکت داد: جنگ کره، جنگ ویتنام، جنگ اول خلیج فارس(کویت) و جنگ دوم خلیج فارس(عراق).

مهم‌ترین شکستهای نیروی دریایی آمریکا

نبرد دریایی انقلاب؛ اولین سیلی به کشور جدید التاسیس

جنگ انقلاب آمریکا یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ نظامی آمریکا است. در این نبرد، نیروهای مسلح قاره اروپا(به رهبری بریتانیا) بزرگترین ضربه را به نیروی دریایی آمریکا زدند. مبارزه استقلال از بریتانیا به آمریکایی‌ها نشان داد که یک کشور قدرتمند نیاز به یک نیروی دریایی دارد تا دشمن را که دارای یک ناوگان مجهز است شکست دهد.

این شکست تا سال 1941 بزرگترین شکست دریایی آمریکا به حساب می‌آمد. در این نبرد بیش از 30 ناو جنگی آمریکایی غرق شد و بیش از 500 ملوان آمریکایی هم کشته شد. این در حالی است که انگلیسی‌ها فقط 86 نفر تلفات دادند که از این بین فقط 25 نفر کشته شدند.

نبرد پرل هاربر؛ طوفان در یک لحظه

حمله‌ ناگهانی هواپیماهای جنگنده ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در بندر پرل هاربر در روز یکشنبه هفتم دسامبر سال 1941میلادی یکی دیگر از شکستهای دریایی آمریکا بود که موجب ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم هم شد.

طی این حمله، نیروی هوایی و دریایی ژاپن به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر ( واقع در جزایر هاوایی در اقیانوس آرام) حمله کردند و صدمات بسیار سنگینی به آمریکایی‌ها وارد ساختند .

نتیجه این حمله برای نیروی دریایی آمریکا یک فاجعه واقعی بود. 360 هواپیمای ژاپنی توانستند 5 ناو بزرگ آمریکایی را به همراه 3 کشتی کوچک‌تر غرق کنند. 3 ابر ناو دیگر چنان آسیب دیدند که توان خود را از دست دادند. همچنین، 188 هواپیمای آمریکایی نابود شده و 155 هواپیمای دیگر هم آسیب دیدند. در پایان عملیات، تعداد تلفات انسانی نیروهای امریکایی بیش از 2400 کشته و 1240 مجروح بود.

تا پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا و ژاپن چندین و چند نبرد دریایی سهمگین دیگر هم داشتند که در برخی از این جنگها ژاپنی‌ها توانستند آمریکا را شکست دهند و در برخی دیگر هم شکست خوردند.

بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند جنگ دریایی ژاپن هنوز هم بزرگترین ضربه و چالش نیروی دریایی ایالات متحده بوده است.

درگیری‌های آمریکا در خلیج فارس

آمریکا تا کنون بارها نیروهای خود را به خلیج فارس فرستاده و بارها هم آسیب دیده است. بعد از آغاز جنگ نفتکشها بین ایران و عراق، آمریکا برای حفاظت از عراق و متحدین عربش وارد معرکه شد اما در عرصه نیروی دریایی عملا شکست خورد و نتوانست از منافع خود حمایت کند. به همین دلیل هم سرانجام قاعده بازی را به هم زد و با شلیک به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت شهروندان بی‌گناه سعی کرد از شکست فرار کند.

آمریکا چند بار دیگر هم در خلیج فارس آسیب جدی دیده است. در سال 1988 ناو ساموئل آمریکا در حال اسکورت کشتی کویتی از مسیری در خلیج فارس بود که ناگهان متوجه شد وارد منطقه‌ مین‌گذاری شده است. یک مین در زیر ناو منفجر گردید و یک حفره 8 متری در بدنه‌ ناو ایجاد کرد؛ در نتیجه اصابت این مین، حدودا صد میلیون دلار خسارت به ناو وارد شد.

اما یکی از مهم ترین رسوایی‌های آمریکا در خلیج فارس در دی 1394 رخ داد. در این ماه نیروی دریایی سپاه پاسداران دو کشتی نظامی آمریکایی را در آب‌های ایران توقیف و 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کردند.

ایران تصاویری از ملوانان بازداشت‌ شده در حالی که زانو زده و به نشانه تسلیم دست‌هایشان را روی سرشان گذاشته و گریه می‌کردند منتشر کرد. پخش این تصاویر باعث وارد شدن شوک سنگینی به آمریکا شد و به اعتبار نیروی دریایی عریض و طویلش ضربه سنگینی زد.

نقطه ضعف نیروی دریایی آمریکا کجا است؟

در سال 2017 یک ناوکلاس بروک با یک کشتی معمولی ژاپنی برخورد کرد و در نتیجه چند ملوان غرق شده و چند ده میلیون دلار خسارت به ناوگان آمریکا وارد شد. این اتفاق یک رسوایی بزرگ برای نیروی دریایی ایالات متحده بود و چینی‌ها که رقیب جدی آمریکا در دریا هستند طی چند مقاله درباره این اتفاق تحلیل نوشتند.

نکته آنها این بود که نیروی دریایی آمریکا آنقدرها هم قوی نیست چرا که نتوانسته است در رادار خود رد کشتی تجاری ژاپنی را بگیرد. در همان سال برای ناو مک کین نیز ماجرای مشابهی رخ داد و بسیاری را در این فکر انداخت که نکند واقعا نیروی دریایی پر سر و صدای آمریکا دچار بحران شده است؟

تحلیل و تاکید نویسندگان چینی بر این بود که اصولا نیروی دریایی آمریکا در فضایی خارج از کارائیب و اقیانوس اطلس کارایی خود را ندارد.

فاکس نیوز مدتی بعد در مقاله‌ای ضمن تایید نکته چینی‌ها تاکید کرد که مشکل اصلی نیروی دریایی آمریکا نه تجهیزات بلکه نیروی انسانی در حال خدمت آن است. از نظر فاکس نیوز در واقع تعلیم نیروی دریایی ارتش آمریکا چند سالی است که با مشکل مواجه شده است و نمی‌تواند کارایی تجهیزات را به فعلیت برساند. این اتفاق به خصوص در نقاط دورتر و در مواجهه با کشتیهای کروز و تندرو که احتیاج به سرعت عمل خدمه دارد بسیار بیشتر خود را نشان می‌دهد. دستگیری نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به دست ایران و ترس و گریه خدمه به خوبی این ضعف در نیروی انسانی را نشان می‌دهد.

بسیاری از رسانه ها و ژورنال‌های نظامی همچنین معتقدند که ناوهای آمریکایی با این شرایط اصولا برای یک نبرد سنگین و مقابله با حجم زیادی از این نوع تهدیدات در آبراه‌های تنگ مانند تنگه هرمز یا خلیج های مختلف طراحی نشده اند. چرا که همانطور که گفته شد در این فضاها، احتمالا آمریکا با حجم زیادی از پرتابگرهای موشک های کروز ، ناوچه های موشک انداز و قایق های مسلح تندرو رو به رو شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • امیر
    0

    آمریکا اگه تو این۴۰سال میتونست حمله میکرد این ها فیلمشونه جنگی در کار نیست

  • دارا ندار
    0

    `پس ما بر خلاف غراق پيروز خواهيم شد . حال چرا اعلام مي كنيم ما نمي جنگيم چيست

  • علیرضا ا
    0

    هااا آمریکا ضعیف ما قوی. نکته رو گرفتم

  • محمدطه
    0

    امریکا کیه داداش،قول میدم ژن برتر کره زمینیم،چنان سیلی آمریکا را بزنیم که گیج و منگ بشه

  • علی
    0

    با پایان جنگ جهانی دوم امریکا به ابر قدرت دنیا تبدیل شد . در جنگ جهانی دوم شوروی با کمک امریکا بر هیتلر پیروز شد . آن زمان تنها امریکا بمب اتم داشت . ایران کشوری بود برای تمیز کردن پوتین سربازان متفقین. مزحک و خنده دار است که کشور جهان سومی ایران رو با کشور تراز اول امریکا مقایسه کرد . ایران حتی توان ساخت گوشی موبایل رو هم نداره سیاست هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها