آمریکا برای تنبیه ترکیه توافق تجارت ترجیحی با این کشور را لغو کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی که به نظر می‌رسد به دلیل اصرار ترکیه برای خرید سامانه پدافند هوایی S400 است، توافق تجاری ترجیحی با این کشور را لغو کرد.

آمریکا برای تنبیه ترکیه توافق تجارت ترجیحی با این کشور را لغو کرد

به گزارش خبر فوری ، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا توافق تجارت ترجیحی ترکیه با آمریکا را لغو کرد.

این توافق به ترکیه اجازه می‌داد تا در برخی حوزه‌ها بدون پرداخت تعرفه گمرکی به بازار آمریکا دسترسی پیدا کند. این اقدام ترامپ به نظر می‌رسد برای تنبیه ترکیه و به دلیل اصرار آنکارا برای خرید سامانه پدافند هوایی S400 صورت گرفته است. دو ماه پیش آمریکا ترکیه را تهدید کرده بود که به ارائه طرح جامع تعرفه‌های ترجیحی به ترکیه پایان خواهد داد.

ترامپ با اعلام اینکه ترکیه دیگر یک کشور در حال توسعه نیست، توافق تجارت ترجیحی با این کشور را لغو کرد. در سال 2017، ترکیه بیش از 8 میلیارد دلار به آمریکا صادرات داشته است که 18 درصد معادل 1.66 میلیارد دلار آن در قالب تجارت ترجیحی معاف از پرداخت گمرکی بوده است.

این توافق شامل واردات جواهرات، فلزات گرانبها، قطعات خودرو، برخی محصولات کشاورزی، شیلات و دیگر کالاهای تجاری از ترکیه به آمریکا می‌شده است. البته آمریکا به ترکیه اعلام کرده است که تعرفه واردات فولاد از این کشور را از 50درصد به 25 درصد کاهش خواهد داد و علیرغم این اعلام لیر ترکیه همچنان به این اقدامات واکنش منفی نشان داده و ارزش آن در برابر دلار به 6.06 لیر به ازای هر دلار کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها