مبارزه با فساد را باید از «محترمین» شروع کنید/انتظار رسانه فهمی از قوه قضائیه

نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه اخیر دانشجویان با رئیس قوه قضاییه به ایراد سخنانی پرداختند.

مبارزه با فساد را باید از «محترمین» شروع کنید/انتظار رسانه فهمی از قوه قضائیه

نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه اخیر دانشجویان با رئیس قوه قضاییه به ایراد سخنانی پرداختند.

در ابتدای این جلسه محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه اظهار داشت: ما سابقه ی چندان خوبی این جلسات نداریم. سال گذشته به بهانه ی روز دانشجو آقای آملی هم چنین جلسه ای داشته اند و جدا از اتفاقات رخ داده در جلسه، ایشان بیشتر به رسانه بازی پرداختند، که پوشش ناقص جلسه زیاد خوشایند نبود. لذا درخواست داریم یا فیلم جلسه را کامل در اختیار ما قرار دهید یا به ذکر واقعی ماوقع جلسه بپردازید.

وی افزود: اولین توقع و بدیهی ترین انتظار از دستگاه قضا در یک عبارت خلاصه می شود: «برخورد قاطع» برخورد قاطع هم شامل درون قوه قضائیه می شود هم بیرون قوه. درون قوه یعنی اینکه وقتی دادستان سابق آقای جعفری دولت آبادی ناصحانه و عاجزانه میخواهد که به توصیه ها توجه نکنید! این جمله، جمله خیلی مهمی است! در دستگاه قضایی دوره سابق چه خبر بود که آقای دادستان همچین حرفی می زنند؟ همانگونه که باید بر اساس این حرف به بررسی آن تجربه تلخ توصیه پذیری آقای دولت آبادی بپردازید، لازم است تا در دوره جدید دیگر شاهد این توصیه های بیرونی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه برخورد با فساد در درون قوه باید جدی باشد، گفت: یعنی همانگونه که لازم است قضات سالم تشویق شوند که کم هم نیستند خداروشکر؛ با قضات‌ فاسد هم برخورد جدی شود. برخورد جدی الزاما معرفی آنها نیست، که البته اگر زمینه برای نظارت مردمی فراهم میشد، مفسدین تعدادشان بیشتر از آن دو نفر بود. لیکن برخورد جدی یعنی کسی که به این لباس مقدس خیانت کرده، برای همیشه از این ساختار اخراج شوند.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه نباشد که قاضی پس از اخراج تازه برود پرونده وکالت بگیرد و از بخش حاکمیتی به بخش خصوصی ورود کنند،‌ تصریح کرد: نکته دیگر در مباحث داخلی قوه، موضوع شایسته سالاری ست. سازوکار جذب قاضی و ارتقا قضات متاسفانه به گونه ای بوده که هر قاضی بله قربان گو تر باشد، بهتر رشد می کند. خیلی خلاصه میتوان انتظار داشت که در معاون منابع مالی قوه،تجدید نظر صورت گیرد.

صبوری ادامه داد: بعد دوم برخورد قاطع، برخورد بدون ملاحظه با مفسدین است. مبارزه با فساد را باید از «محترمین» شروع کنید. اگر با امام جمعه متخلف و سردار متخلف و آقازاده های متخلف برخورد شود، می توان انتظار افزایش سرمایه اجتماعی برای نظام و قوه را داشت. افکار عمومی می خواهد بداند رئیس سابق قوه قضاییه در کلاک چه کرده است؟ اینکه سخنگوی شما سلب مسئولیت کند از خودش، توجیه مناسبی نیست! در پرونده کلاک، باید مشخص شود که آقای لاریجانی چه نقشی در تخلفات آن منطقه داشته است؟

عضو جنبش عدالتخواه افزود: اگر رئیس پیشین قوه قضائیه و رئیس فعلی تشخیص مصلحت نظام مصونیت قضایی دارد اعلام بفرمایید. تخریب جنگل ها، باغات شهری و اراضی کشاورزی مطالبه همیشه رهبری بوده و است. که متاسفانه در گذشته نسبت به این موضوع ضعف دیده شد. با توجه به آنکه این موضوع مستقیما به امنیت غذایی کشور برمی‌گردد، نیاز است تا نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی برخورد داشته باشید.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه باید امانتدار مردم باشد. اینکه ۶۳حساب بانکی در دوره قبل به نام رئیس قوه قضائیه بوده و سپرده های مردم و سود آن در آن حساب ها به گواه رئیس قبلی، صرف ساخت و ساز برای قوه و موضوعات این‌چنینی می‌شده است، می تواند به اعتبار قوه نزد مردم لطمه زند. لذا بهتر است قوه قضائیه در مورد آن حساب ها هم به مجلس و هم به افکار عمومی توضیح ارائه دهد.

*هزینه تصمیمات اشتباه مسئولین را بالا ببرید/ انتظار رسانه فهمی از قوه قضائیه

همچنین در این دیدار علی اسکندری عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه خاطرنشان کرد: این حرف های بسیار خوبی که شما بعد از تحویل مسئولیت تان در قوه قضاییه گفتید، خیلی خوب است. معمولا همه مسئولین بعد از روی کار آمدن از این حرف ها میزنند، اما بعد از مدتی فراموش میکنند. به این خاطر باید برای برنامه هایتان، زمان مشخص کنید، تا اگر به مرور زمان و مشغله فراوان، فراموش کردید، اقشار مختلف جامعه بتوانند از شما #مطالبه کنند.

وی افزود: بین رسانه بازی و رسانه فهمی تفاوت وجود دارد و مشکل قوه قضائیه این است که معمولا رسانه باز بوده. برای مثال رهبری انقلاب فرمودند: «آن کسی که ۱۸میلیارد دلار را در بازار داده، مهم تر از کسی است که دلار ها را گرفته» ولی عملکرد قوه به این صورت است که از دریافت کننده ارز سلطان‌سازی می‌کند و آن شخصی که 18 میلیارد دلار را داده، فراموش میکند. برای مثالِ رسانه فهمی، شبهه ای را به نا حق علیه زندان های جمهوری اسلامی میگویند. کسی که رسانه فهم است، فعالین مدنی که در این حوزه صاحب نظر هستند، به همراه فعالین دانشجویی را جمع می کند و می گوید هر زندانی را که شما اسم ببرید، همراه با اصحاب رسانه صورت سرزده می‌رویم.

اسکندری ادامه داد: یکی از مشکلات مملکت ما این است که تصمیمات اشتباه در کشور ما هیچ هزینه ای ندارد. طرح تحول سلامت قاضی زاده هاشمی و وزارت مسکن آخوندی و ارز جهانگیری به عنوان مثال در این حوزه واضح است. در مورد خصوصی سازی ها هم مواضع محکمی نداشتید. به چه دلیل سخنگوی قوه قضاییه می گوید خودِ هیئت های واگذاری باید بررسی تخلفات را انجام بدهند؟ و اینکه به نظر می رسد به این دلیل که موضع شما محکم نبود، رئیس سازمان خصوصی سازی بعد از سخنرانی صریح رهبری در نهی نحوه خصوصی سازی ها و دستور شما، رسما از واگذاری ششصد شرکت دیگر صحبت میکنند! بنابراین تا زمان مشخص شدن تخلفات باید جلوی واگذاری ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع مشاهده میشود که دادستان تکلیفی که باید انجام دهد را انجام نمی‌دهند و هر کاری را انجام میدهد به جز «مدعی العموم»! برای مثال آقای منتظری از افتتاح پدیده شاندیز دیده میشوند تا موضع گیری برای ورود زنان به ورزشگاه ها.

اسکندری افزود: دادستان کل کشور در اظهار تکاثر و چپاول پول ملت توسط بانک ها و بدبختی کارگران کجا هستند؟ در جریان پدیده شاندیز 5 سال است مردم بلاتکلیف اند. دادستان مشهد از ابتدائیات بدبختی مردم هم خبر ندارند و به جای آن که کل مسئولین شهر را برای حل مشکل مردم به خط کند، همیشه در موضع انفعال است. متاسفانه دیگر دادستانی ها صدای مردم نیستند و انتظار می رود دادستانی ها به سمت مردمی شدن پیش بروند.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه یک بحث بسیار مهم این است که مردم نظارت و شکایت خود بر قوه قضائیه را باید پیش چه کسی ببرند؟! تصریح کرد: قوه خودش شاکی است، خودش بررسی میکند، خودش اجرا میکند و خودش زندان داری میکند! طبیعتا در این سیستم صدای اعتراض کسی به جایی نمی‌رسد، بنابراین باید فکری به حال این موضوع کرد.

وی افزود: یکی از بخش های دیگری که در عین مهم بودن، قوه قضائیه تا الان بسیار منفعل بوده، بخش شورای نظارت صداوسیما و شورای پول و اعتبار است. با این که می‌بینیم یک نفر نماینده دولت در شورای نظارت بر صداوسیما با نقش فعال خود، گلوگاه صداوسیما را در دست گرفته و یکه تازی می‌کند، نمایندگان قوه با این که می‌توانند بسیار موثر باشند، کاملا منفعل هستند. در صورتی که میتوانند با نقش فعال خود رویکرد صداوسیمایِ تعطیلِ فعلی را تغییر دهند. و همینطور نقش منفعل در شواری پول و اعتبار!

اسکندری خاطرنشان کرد: رهبری به قوه قضاییه تاکید کردند که باید در موضوعاتی همچون تحریمها، مصادره های آمریکایی، تروریسم و حمایت از شخصیت های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند. در این زمینه هم تقریبا در دوره ی قبلی هیچ کاری صورت نگرفته است، که توقع میرود شما به طور جدی پیگیری کنید.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها