در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

پرفسور کردوانی: سیل از مدیریت سد می‌آید نه از خود سد/ تصور نکنیم که این بارندگی‌ها، تابستان بدون خشکسالی در پی دارد

پدر علم جغرافیا علت سیل‌های ماه گذشته ایران را بررسی کرد و برای گروه‌های مخالف سدسازی توجیه کرد که اتفاقا سد باعث جلوگیری از سیل می‌شود.

پرفسور کردوانی: سیل از مدیریت سد می‌آید نه از خود سد/ تصور نکنیم که این بارندگی‌ها، تابستان بدون خشکسالی در پی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ٬ یکی از دغدغه‌های فعالان محیط زیست سد سازی است، برخی از آن‌ها معتقدند سدسازی علاوه بر ایجاد بحران‌های طبیعی، مشکلاتی مانند سیل ایجاد می‌کند. پرفسور پرویز کردوانی، پدر علم جغرافیا اما نظر متفاوتی دارد.

وی می‌گوید: مشکلات ما از مدیریت سد می‌آید نه از خود سد، ما مدیریت بالادست و پایین دست سد را رعایت نمی‌کنیم.

کردوانی درباره مدیریت سد ادامه می‌دهد: سطح سدها باید سی متر خالی باشد، این کار باعث می‌شود که مثلا وقتی باران یا برف از سطح کوهستان به سمت سد سرریز می شود، سد لبریز نشود.

پدر علم جغرافیا تاکید می‌کند: نکته قابل توجه دیگر این است که مدیران ما هنگام باز کردن دریچه‌های سد، دریچه‌هایی پایینی را باز می‌کند، این کار باعث تخریب پایین دست می شود، علت اینکه از بالادست فاصله می‌گیرند هم این است که می‌گویند شاید در ماه‌های آینده دیگر باران نیاید و ما اگر دریچه‌های بالایی سد را باز کنیم باعث می شود که آب سد کلا تخلیه شود و این تخلیه یعنی بی آبی در ماه‌های بعدی.

کردوانی اما درباره مدیریت پایین دست سد نیز تاکید می‌کند: بسیاری از مسوولان حوزه شهری در حریم سدها، کانال احداث کردند، کانال باعث جلوگیری از آبگرفتگی می‌شود اما در مقابل سد ایستادگی ندارد. مدیریت سد باید جلوی ساخت و ساز بی رویه شهرداری در حریم پایین دست سد را می‌گرفت تا امروز با بحران خرابی خانه ها مواجه نشویم.

پدر علم جغرافیا درخصوص لزوم احداث سد رسوبگیر ادامه می‌دهد: الان حدود ۵۰ متر از سد دز رسوب است، یا ۵۵ متر از سد کرج نیز حجم زیادی از رسوبات در خود دارند، این گل و لای و رسوب باعث افزایش تخریب می‌شود، باید سد رسوب گیر احداث می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی هنگام زمستان باید با ماشین‌های هیدرولیکی سدها را تمیز کنیم تا مشکلاتی که از سیل دیروز برایمان پدید آمد دیگر تکرار نشود.

کردوانی همچنین درباره بحران آق قلا که دوباره پدیدار شده است نیز تاکید می‌کند: گرگان رود در استان گلستان کمی پست‌تر از دشت است؛ به عبارتی دیگر رود بلند و مرتفعی نیست. بنابراین وقتی رود جاری می‌شود، آب به سطح شهر می‌ریزد. بسیاری می‌گویند رود باید لایروبی شود، اما در موقعیت کنونی لایروبی هم فایده‌ای ندارد. اکنون باید برای این رود دیواره احداث شود، دیواره بلند سیمانی که نیم متر آن داخل زمین باشد و از سرریز آب جلوگیری کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تغییر اقلیم اشاره می‌کند و می‌افزاید: تصور نکنیم که این بارندگی‌ها با خشکسالی مقابله می‌کند٬ این بارندگی‌ها می‌توانست برای ما موهبت و نعمت باشد اما متاسفانه ما نتوانستیم از آن خوب استفاده کنیم، بارندگی باعث پر شدن سدها و تالاب‌ها شد اما این‌ها دائمی نیستند.

کردوانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌افزاید: روی زمین‌های خیس و با همان مصالح قبلی نمی‌شود خانه ساخت که اگر بسازیم باز هم مانند بحران سیل، خرابی خانه‌ها به بار می‌آید، باید به فکر اشتغال بود تا مهاجرت از پس سیل کاهش پیدا کند٬ اگر هم وعده خانه سازی می‌دهیم باید از پی و فوندانسیون مخصوص استفاده کنیم.

همچنین قسمت نخست گفت‌وگوی ما با پرفسور کردوانی نیز به موضوع ملخ‌ها و مبارزه بیولوژیک با آن‌ها اختصاص داشت که اینجا منتشر شده است.

در ادامه گفت‌وگوی ویدیویی خبر فوری با پرفسور کردوانی را مشاهده می‌کنید.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • Poooj
    0

    اقای روحانی لطفا لای روبی نکردن شش ساله رودخانه ها رو هم بیندازید گردن دولت قبل. شما که ماهرید در این کار علی برکت الله

    نظرات شما -
    • حضرت
      0

      سلام اگر راه حلی دارین ارائه بفرمایید وگرنه با نق زدن و به گردن روحانی و احمدی و غیره انداختن ، مشکلی حل نمیشه

    • حمزه
      0

      راه حل آمدن احمدی نژاد است همان کسی که تمام این سدها در دوره او ساخته شد بروید تعداد سدهای ساخته شده در دولت دکتر احمدی نژاد را ببینید دولت روحانی بود که سدسازی را تعطیل کرد.ساخت مسکن را تعطیل کرد

  • کاظم
    0

    روحانی پروژه سد سازی را متوقف کرد.

  • جابر
    0

    پروژه سدسازی مردی مثل دکتر محمود احمدی نژاد میخواهد.دولت نوکر کدخدا نا کارآمدترین دولت دربین 200 کشور دنیا ودر200 سال گذشته است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها