نگاهی به افت و خیز شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ خودرویی‌ها و خیزی که پایدار نماند

شاخص بورس تهران که در هفته گذشته به دلیل تغییر جهت یک باره معاملات در اغلب نمادهای مورد معامله در بورس سقوطی قابل توجه را از خود به نمایش گذاشته و به میزان تقریبی هفت درصد از ارتفاع کاسته شده بود.

نگاهی به افت و خیز شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ خودرویی‌ها و خیزی که پایدار نماند

آخرین هفته از اردیبهشت ماه سال ۹۸ نیست به اتمام رسید. در این هفته معامله‌گران بازار سهام که در ماه‌های اخیر به لطف ارزندگی نمادهای بنیادی نظیر سهم‌های مستقر در گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی که بیشترین نقش را بر رشد و کاهش شاخص بورس تهران دارند به معاملات خود ادامه دادند و این هفته را در حالی به اتمام رساندن که پس از مدت ها بازدهی هفتگی شاخص بورس تهران رقمی ناچیز را به ثبت رساند.
شاخص بورس تهران که در هفته گذشته به دلیل تغییر جهت یک باره معاملات در اغلب نمادهای مورد معامله در بورس سقوطی قابل توجه را از خود به نمایش گذاشته و به میزان تقریبی هفت درصد از ارتفاع کاسته شده بود معاملات هفته جاری را در حالی آغاز کرد که جو منفی شکل گرفته هفته قبل در جریان داد و ستد نمادها در آن اثر گذاشته بود. همین امر سبب شد تا در کنار پررنگ تر شدن تنش های سیاسی و ترس از افت بیشتر قیمت سهام، در طول هفته شاهد برتری محسوس تقاضا بر عرضه در کلیت بازار نباشیم.

نگاهی به افت و خیز شاخص کل
اگرچه در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس تهران به همراه سایر نماگرهای موجود در بازار سهام فراز و نشیب‌های قابل‌توجهی را پشت سر گذاشتند اما برآیند همه این نوسان ها چیزی جز بازده منفی ۱۵ صدم درصدی برای این شاخص نبود و در نهایت موجب شد تا نمایشگر اصلی بازار سهام تحت تاثیر فراز و فرود قیمت نمادهای پتروپالایشی، فلزی، بانکی و خودرویی جایگاهی بهتر از سطح ۲۱۱ هزار و ۱۷ واحد برای خود پیدا نکند.

با این حال به گفته بسیاری از کارشناسان ضعف حرکتی به وجود آمده در قیمت بسیاری از نمادها که به سکون نسبی شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته منجر شده بیش از آنکه دلیلی بنیادی داشته باشد مرهون نوسان‌های طبیعی موجود در بازار سهام است که در سایر دارایی‌ها و بازارها پس از یک دوره طولانی رونق یا رکود نیز دیده می‌شود.

با اندکی تامل در روند حرکتی شاخص بورس تهران طی بیش از دو ماه گذشته می توان دریافت که بازار سهام پس از یک دوره قدرتمند صعودی به استراحت رفته است و بسیاری از نمادها در حال حاضر مشغول یافتن سطوحی جدید برای آغاز رشد بیشتر هستند.

مطابق با آنچه که تحلیل گران تکنیکی می گویند در صورتی که کاهش ملایم قیمت ها در بازار سهام را شاهد باشیم می‌توان انتظار داشت که سطح حدودی ۱۹۶ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران که پیشتر به عنوان مقاومتی در جهت حرکت این نمایشگر عمل می کرده این بار کارکردی حمایتی پیدا کند و سدی مناسب بر سر کاهش بیشتر قیمت ها باشد.

بنابراین طبیعی است که تا مدتی شاهد افت نسبی قیمت ها در معاملات بورس فرابورس باشیم. چرا که به فرض ثبات رویه فعلی به دلیل چشم انداز تورمی در سال جاری و امیدواری به افزایش سود سازی ریالی شرکت ها می توان آینده بنیادی مناسبی را مخصوصاً برای آن دسته از نمادهای متصور بود که درآمد زایی دلاری دارند و هزینه ها و صورت‌های مالی خود را به ریال شناسایی می‌کنند.

با نگاهی به حرکت شاخص بورس تهران در هفته ای که گذشت می توان دریافت که تحلیل یاد شده در خصوص حرکت آتی شاخص نیز با روند حرکتی این نمایشگر در هفته اخیر سازگار بوده است. دماسنج اصلی بازار سهام در حالی هفته پیشین را آغاز کرد که در روز شنبه هفته یاد شده به واسطه کاهش قیمت قابل توجهی که در نمادهای فلزی بخصوص «فولاد»، «کگل» و «فملی» رخ داد در نهایت با افت ۲۱۸۹ واحدی کار خود را به پایان برد و روز بعد از آن را در حالی شروع کرد که تحت تاثی کاهش دست جمعی قیمت ها نهایتاً سقوط ۵۰۸۵ واحدی این نماگر انجامید.

تاثیر این سقوط بیش از هفت هزار و دویست واحدی به حدی بود که صعود ۳۶۸۲ واحدی و ۳۹۹۵ واحدی شاخص بورس در روزهای بعد نتوانست آن را جبران کنند و در نهایت موجب درجا زدن این شاخص شد.

خیز ناکام خودرویی‌ها برای رشد قیمت‌ها/ کوچکترهای بازار یار دیرین دوران رکود
از اتفاقات جالب توجه هفته‌ای که گذشت می‌توان به تغییر جهت یک‌باره قیمت نماد شرکت خودروسازی زامیاد در روز دوشنبه اشاره کرد. این نماد که در ابتدای معاملات این روز صف فروشی سنگین داشت در میانه داد و ستد ها کم کم به لطف افزایش تقاضا تغییر جهت داد و از کف قیمت مجاز روزانه جهشی ۱۰ درصدی به سقف آن کرد؛ عاملی که موجب شد تا نماد های دیگر گروه خودرو همچون نماد معاملاتی ایران خودرو خساپا و خپارس نیز از شرح صفحه خرید هایی که در این روز در ایران بودند خلاص شوند و ضمن افزایش قیمت حدودا ۴.۵ درصدی نسبت به شروع معاملات در روز دوشنبه، آماده رشد بیشتر در روز آتی شوند.

پس از این رویداد اگرچه در روز سه شنبه نماد های تولید کننده خودرو به مانند «خزامیا»، «خودرو» و «خساپا» رشد قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشتند و برای مثال پارس خودرو در حدود چهار و نیم درصد و ایران خودرو نزدیک به ۵ درصد و «خساپا» نیز نزدیک به ۵ درصد رشد از خود نشان دادند، با این حال در روز واپسین هفته یعنی چهارشنبه نتوانستند به رشد یک دستی که در روز قبل از آن آغاز کرده بودند ادامه دهند و در نهایت با کاهش نسبی قیمت مواجه شدند.

از دیگر نکات جالب توجه داد و ستدها در هفته‌ای که گذشت توجه دوباره معامله‌گران بازار سهام به گروه های کوچک تر بود. بطور کلی هر بار که روند معاملات در سهم های بنیادی و سنگین وزن بازار سهام با رکود مواجه می شود به طور کم و بیش شاهد آن هستیم که روند معاملات در نمادهای کوچکتر همچون سیمانی‌ها، قندی‌ها و سایر گروه‌ها که شاید به اندازه نمادهای دلاری از بنیه بنیادی برخوردار نباشند تقویت می شود. همین امر باعث شد تا در هفته جاری شاهد آن باشیم که در برخی روزها مانندِ سه‌شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات سیمانی ها و دارویی ها افزایش یافت و حتی بالاتر از ارزش معاملات نماد های فلزی و معدنی قرار گرفت. دلیل این امر را می‌توان در مقدار کم سهام موجود این شرکت ها و پول کمتری که آنها برای افزایش قیمت با نیاز دارند جستجو کرد. با این حال نمی‌توان تنها دلیل رونق معاملات در تک سهم ها و گروه های کوچک تر بازار را فقط و فقط به تقاضای معامله گران کوتاه مدتی در بازار دانست. باید توجه داشت که شرایط تورمی اقتصاد امکان افزایش نرخ و به تبع آن تغییر در میزان سودآوری این شرکت ها را نیز فراهم کرده است؛عاملی که حتی در دوران رونق نمادهای بنیادی از جذابیت معاملات در برخی از این سهم‌ها نکاست.

با توجه به جمیع جهات و با توجه به عواملی که به آن اشاره شد می توان انتظار داشت که در هفته آتی نیز شاهد رشدی یک دست و قدرتمند مانند آنچه که در هفته های اخیر در بازار سهام دیده میشد نباشیم با این حال این به آن معنا نیز نخواهد بود که لزوما کاهش چشمگیری را در انتظار قیمت‌هاست. چرا با قرار گرفتن در فصل مجامع در ماه‌های خرداد و تیر و افزایش مقدار این مجمع‌ها به طور سنتی به جذابیت بسیاری از نمادها افزوده می‌شود.

منبع: اقتصادآنلاین

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها