دورخیز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸ و فتح مجدد بهارستان

درحالیکه جریان‌های سیاسی کشور برای انتخابات ۹۸ دورخیز کرده‌اند، اصلاح‎طلبان نیز برنامه‌های جبهه‌ای و درون حزبی خود را با جدیت بیشتری تا زمان باقی مانده به انتخابات پیگیری می‌کنند.

دورخیز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸ و فتح مجدد بهارستان

انتخابات ریاست جمهوری در ایران از منظری شکل ثابت به خود گرفته به طوریکه در دوره‌های ۸ ساله دولت بین دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا دست به دست می‌شود همین موضوع امکان پیش‌بینی جناح پیروز را امکان‌پذیر کرده است اما این قائده درباره انتخابات مجلس چندان صادق نیست چرا که انتخابات مجلس روند پرنوسان‌تری را طی ۱۰ دوره تجربه کرده است.

نگاهی به ۴ دوره قبل انتخابات مجلس نشان می‌دهد که از دل مجلس اصلاح طلب ششم، مجلس اصولگرای هفتم سر برآورد، اصولگرایانی که در دوره‌های هشتم و نهم هم پیروز انتخابات بودند اما به ناگهان در انتخابات مجلس دهم ورق برگشت و این اصلاح طلبان بودند که اکثریت کرسی‌های سبز خانه ملت را از آن خود کردند.

همین شرایط باعث شده اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات ۹۸ قافیه را باخته نبینند و حتی در اظهارنظرهایی مجلس یازدهم را دوربرگردان انقلاب بنامند، اصلاح طلبان هم اما فضا را چندان بسته و به ضرر خود نمی دانند و در پی همین است که جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب به امید تکرار تجربه مجلس دهم فعالیت‌های خود را هرچند بطئی و پراکنده پی گرفته‌اند.

شاید بتوان گفت "شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان" که از سال ۹۴ با هدف جذب حداکثری آرا و حضور منسجم در انتخابات دور دهم مجلس تشکیل شد این بار هم به عنوان محور جریان اصلاح طلبی به دنبال ایفای نقش جدی در انتخابات ۹۸ است چراکه بیش از سایر گروه‌های اصلاح‌طلبی به موضوع انتخابات ورود و در آخرین تصمیم خود بنا را بر عدم ائتلاف در انتخابات ۹۸ گذاشته است، موضوعی که محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم آن را تایید کرده و گفته است که با توجه به تجربه، تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است لذا لیست ارائه می‌کنیم.

پارلمان اصلاحات به انتخابات ۹۸ می رسد؟

اگرچه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان امروز به عنوان مجموعه‌ای فراگیر چتر خود را بر سر گروه‌های مختلف سیاسی گسترده اما عده‌ای در تلاشند پارلمان اصلاحات را محور هماهنگی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸ قرار دهند، موضوعی که البته به اعتقاد محمود میرلوحی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان چندان نمی توان به آن امید بست.

میرلوحی با بیان اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کارگروهی را در این خصوص شکل داده و در حال بررسی طرح پارلمان اصلاحات است گفته که با این حال برآوردها نشان می‎دهد که پارلمان اصلاحات برای انتخابات آینده شکل نمی‎گیرد زیرا ساختار پارلمان اصلاحات در عین حال که پارلمان است شبیه یک حزب فراگیر است لذا باید مشخصات یک حزب فراگیر را فراهم کند اما شرایط آن فراهم نیست.

اگرچه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان شورای اصلی گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات ۹۸ تمرکز خود را بر تشکیل پارلمان اصلاحات گذاشته است اما از آنجا که امکان اجرایی شدن پارلمان اصلاحات تا زمان باقی مانده به انتخابات وجود ندارد به نظر می رسد اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۸ همچنان در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان وارد کارزار انتخابات شوند.

تشکیل کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی

در گیر ودار فعالیت‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و پیگیری طرح تشکیل پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی، اما احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب نیز بیکار ننشسته و جلسات درونی خود را با برگزار می‌کنند، در همین زمینه اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در تشریح فعالیت‌های انتخاباتی از تشکیل کمیته انتخابات حزب اعتماد خبر داده به طوریکه در استان‌های مختلف کشور در حال شناسایی نامزدهای احتمالی انتخابات است.

او همچنین تاکید کرده است: "تا زمانی‌که شورای عالی سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به صورت منسجم وارد انتخابات شوند، اعتماد ملی از همه توانمندی‌های خود برای انتخابات استفاده می‌کند. حزب نمی‌تواند فعالیت کمیته‌های خود را به دلیل ائتلافی که در آینده شکل می‌گیرد، متوقف کند بنابراین اعتماد ملی تا زمان ایجاد ائتلاف، از همه ظرفیت‌های خود بهره می‌گیرد."

حرکت کارگزاران در چارچوب جبهه اصلاحات

حزب کارگزاران سازندگی نیز به گفته حسین مرعشی سخنگوی این حزب اگرچه هنوز به صورت مصداقی وارد بحث انتخابات نشده است اما قرار است در چارچوب جبهه اصلاحات حرکت کند. او در گفت وگویی درباره آخرین فعالیت‌های حزب کارگزاران سازندگی گفته است: "با توجه به مدت زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات در روز دوم اسفندماه سال‌جاری، هنوز حزب به‌صورت مصداقی وارد بحث انتخابات نشده است. مشخص نیست چه زمانی وارد بحث انتخابات شویم، اما رویکرد کلی حزب در انتخابات مجلس یازدهم، فعالیت در چارچوب جبهه اصلاحات است."

تشکیل کمیته دائمی انتخابات در اتحاد ملت

حسین نورانی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت هم خبر از تشکیل کمیته دائمی انتخابات در این حزب داده و گفته است: سخن از چگونگی ورود به انتخابات خیلی زود است. او تصمیات در حزب اتحاد ملت را تابعی از سیاست گذاری های کلان در جبهه اصلاحات دانسته و تاکید کرده که ما در حزب نمی‌توانیم دور خودمان پیله‌ای بکشیم و برای خودمان به تنهایی تصمیم بگیریم، ما عضوی از جبهه اصلاحات هستیم و در مجموعه تصمیم‌گیری‌های آن قرار داریم اما با این حال کمیته انتخابات حزب اتحاد ملت همیشه به صورت مستمر جلسات خود را برگزار می‌کند تا همیشه برای انتخابات آمادگی خود را داشته باشند.

با وجود همه تلاش‌ها و تحرکات در جبهه اصلاح‌طلبان اما چهره‌های سرشناس این جناح متفق القول بر این باورند که در شرایط کنونی رسیدن به مصادیق و کاندیداها زود است، گفته می شود احزاب اصلاح طلب هم اکنون در پی کار روی راهبردها هستند تا بتوانند از ظرفیت استان‌ها و احزاب اصلاح طلب برای ورود موثر در انتخابات بهره ببرند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی دورخیز نکنند خدای نکرده راه رو گم کنند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها