خنک‌ترین و گرم‌ترین سال‌های پایتخت کدام است؟/ مناطق خوش آب و هوای شهر تهران را بشناسید

میانگین دمای تهران در سال ۴۶ در بیش از نیمی از شهر زیر ۱۵ درجه به ثبت رسیده است، اما در سال‌های اخیر با افزایش باور نکردنی دما تنها یک دهم پایتخت میانگین دمای زیر ۱۵ درجه داشته است.

خنک‌ترین و گرم‌ترین سال‌های پایتخت کدام است؟/ مناطق خوش آب و هوای شهر تهران را بشناسید

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای اولین بار با همکاری سازمان هواشناسی کشور نقشه‌های تغییرات میانگین دمای سالیانه شهر تهران طی نیم قرن اخیر را منتشر کرده است.

این آمار مربوط به تغییرات دمایی مناطق مختلف تهران از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۹۷ است که برای استفاده و تحلیل پژوهشگران در سامانه داده نمای تهران منتشر شده است.

نقشه دمایی سال‌های ۴۶ و ۴۷ تهران نشان می‌دهد نصف شهر تهران در این سال‌ها به طور میانگین از دمای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد بهره‌مند بوده، اما در سال‌های ۹۷ و ۹۶ تنها نزدیک به یک دهم شهر تهران از هوای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد بهره‌مند شده است.

دما

دما

در این سال‌ها بیش از ۹۰ درصد تهران دمای بالای ۱۶ درجه را تجربه کرده است، در حالی که در سال‌های ۴۶ و ۴۷ تنها نیمی از شهر تهران هوایی با دمای بالای ۱۶ درجه را متحمل می‌شد.

گرم‌ترین سال تهران در ۵۰ سال اخیر سال ۷۷ بود که حدود ۸۰ درصد تهران دمای بالای ۱۶ درجه را تجربه کردند و ۲۰ درصد دیگر هم میانگین ۱۵ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

دما سال ۵۸ خنک‌ترین سال تهران در ۵۰ سال گذشته بوده است، به طوری که بیش از ۳ چهارم تهران به طور متوسط دمای زیر ۱۵ درجه را تجربه کردند و مناطق شمالی شهر هم در تجربه‌ای نادر به طور میانگین دمای ۸ تا ۱۰ درجه را تجربه کردند.

دما

بر اساس آمار انتشار یافته دمای متوسط سالانه تهران در سال ۴۶ در بخش‌های جنوبی شهر، ۲۰ درجه سانتیگراد، در مناطق مرکزی ۱۷ درجه و در مناطق شمالی هم ۱۱ درجه ساتیگراد بوده است.

دما

در مقابل دمای همین مناطق در سال ۹۵ به ترتیب ۱۶، ۱۷ و ۱۲ بوده و در سال ۹۶ به ترتیب جنوب، مرکز و شمال شهر، ۲۰، ۱۸ و ۱۳ بوده و در سال ۹۷ به ۲۰، ۱۸ و ۱۲ درجه ساتیگراد رسیده است.

دما

توسعه کارخانه‌های صنعتی، افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دودزا و تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین عوامل این تغییر دما طی ۵۰ سال گذشته به شمار می‌روند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها