حواشی نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با آیت‌الله رئیسی/ از حضور سلایق مختلف تا سخنان صریح دانشجویان

اولین جلسه رئیس جدید قوه قضاییه با نمایندگان طیف‌های محتلف از تشکل‌های دانشجویی در حالی برگزار شد که دانشجویان با صراحت سخنان خود را مطرح کرده و آیت‌الله رئیسی نیز به سوالات آنها پاسخ داد.

حواشی نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با آیت‌الله رئیسی/ از حضور سلایق مختلف تا سخنان صریح دانشجویان

اولین جلسه رئیس جدید قوه قضاییه با نمایندگان طیف‌های مختلف از تشکل‌های دانشجویی در حالی برگزار شد که دانشجویان با صراحت سخنان خود را مطرح کرده و آیت‌الله رئیسی نیز به سوالات آنها پاسخ داد.

* سه مشخصه دانشجوی سیاسی از نگاه رئیس دستگاه قضا

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در ابتدای این جلسه ضمن خوش آمدگویی به نمایندگان تشکل های دانشجویی نکاتی را در مورد ماه رمضان و فرصت های استفاده از این ماه بیان کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به تعریف دانشجوی سیاسی پرداخت و گفت که دانشجوی سیاسی کسی نیست که عضو حزب یا گروه سیاسی باشد بلکه دانشجوی سیاسی باید جامعه خود را بشناسد، نیازهای جامعه خود را بشناسد و متناسب با نیازهای جامعه فعالیت کند.

بعد از سخنان آیت‌الله رئیسی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاه ها، نظرات و انتقادات خود پرداخته و رئیس دستگاه قضا نیز به دقت به سخنان دانشجویان گوش داد.

هر تشکل دانشجویی 10 دقیقه فرصت داشت تا صدایش را به گوش رئیس دستگاه قضا برساند و محمد امین مهدی پور، دبیرکل و نماینده جامعه اسلامی دانشجویان اولین دانشجویی بود که سخنانش را بیان کرد.

* قانونی برای حمایت از تشکل های انقلابی وجود ندارد و باید برای آن فکری کرد

مهدی پور در این نشست از طولانی بودن زمان دادرسی و هزینه دار بودن روندهای دادرسی انتقاد کرد و این موضوع را باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی دانست و گفت که این روند موجب شده افراد از اعاده دادرسی صرف نظر کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی اوقات ما از القابی مانند سلطان سکه، سلطان گوشت و سلطان‌های متفاوتی صحبت می کنیم که باعث به وجود آمدن احساس اشتباه، ناامیدی و البته طنز شدن ماجرا می شود.

مهدی پور در ادامه در رابطه با عدم وجود قانون برای حمایت از تشکل‌های دانشجویی انقلابی هم گفت: قانونی برای حمایت از تشکل های انقلابی وجود ندارد و باید برای آن فکری کرد.

سید علی صالح پور دانشجوی دانشگاه شهید رجایی در این جلسه با اشاره به نقش سازمان بازرسی کل کشور و نقش مردم برای نظارت با مبارزه با فساد، گفت: وجود 15 میلیون پرونده در دادگاه نشان دهنده آن است که 15 درصد از مردم درگیردادگاه هستند که این شایسته جامعه اسلامی نیست و باید با فرهنگ سازی این مشکلات را حل کرد.

مریم زارع دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان هم در این نشست به موضوعاتی مانند حمایت زن در خانواده، نقش قضات در دادگاه ها و آسیب های فضای مجازی صحبت کرد.

* امروز سازمان بازرسی حال و روز خوبی ندارد

حمزه دستیار از اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل هم در این نشست گفت: قوه قضاییه باید از مصلحت گرایی به سمت قانون گرایی حرکت کند.

محمدرضا محمدی نماینده دیگر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل هم با اشاره به نیاز به تحول در چهار بخش گفت: بخش اول نظارت و بازرسی است که احقاق حقوق عامه و بازرسی ها را شامل می شود، در حوزه های مختلف مانند فضای مجازی، خصوصی سازی و... دادستان باید نماد عدالتخواهی مصداقی باشد.

محمدی در ادامه با اشاره به نقش سازمان بازرسی ادامه داد: امروز سازمان بازرسی حال و روز خوبی ندارد.

وی در ادامه گفت: از اعدام سلطان سکه گفته شد اما چطور است که برادر رئیس جمهور با داشتن تخلفاتی مشابه، به زیر 10 سال زندان محکوم شده است. البته باید جرائم به صورت شفاف و علنی گفته شود. اکنون اصل به جای آنکه در برگزاری دادگاه های علنی باشد، در برگزاری دادگاه های غیر علنی است.

علیرضا فیروزی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز گفت: به دلیل چسبندگی دستگاه قضا به نظام، عملکرد آیت الله رئیسی تنها معطوف به قوه قضاییه باقی نمی ماند و به تمام نظام مربوط می شود.

وی اشاره ای هم به تبعات اجتماعی تصمیم گیری های قضات کرد و در ادامه گفت: آقای رئیسی گاهی باید سیاست ورزی کنید، گاهی باید به عنوان مدعی العموم و نماد عدالت خواهی و فساد ستیزی قد علم کنید و علیه برخی از وزرا، نمایندگان و اشخاص مختلف که فساد کرده اند، عمل کنید.

* سخنرانی دانشجویان اصلاح‌طلب در مقابل رئیس دستگاه قضا

سید یوسف سلطانیان دبیر انجمن اصلاح طلب دانشگاه شریف هم در این نشست گفت: مبارزه با فساد نه تنها در جامعه بلکه در درون قوه قضاییه باید عملی شود، چرا که برخی از قضات امروز دچار فساد هستند و برخی دیگر هم بر اساس طیف سیاسی خود رای می دهند برای مثال برخی از دانشجویان به 7 سال زندان محکوم می شوند اما سعید مرتضوی تنها به 2 سال زندان محکوم شده است.

وی در انتقاد صریح دیگری گفت: اگر قوه قضاییه نیمی از توان خود را که برای مقابله با نشریات، حقوق زنان، فعالان محیط زیستی و اجتماعی می گذارد برای دکل نفتی می گذاشت، وضعیت به اینجا نمی کشید.

سلطانیان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که با عدم شفافیت و عدم پاسخگویی قوه قضاییه روبرو هستیم گفت در بسیاری از پرونده ها اعلام می شود که شما از پرونده اطلاع ندارید.

مهرداد پولادی دبیر انجمن اصلاح طلب دانشگاه تهران هم با تاکید بر بازداشت هایی که وی معتقد بود به اشتباه صورت می گیرد، پیشنهاد داد تا راه جبرانی از طریق دلجویی از این افراد انجام شود.

محمد حدادی دانشجوی پزشکی هم در ادامه با اشاره به ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستار فعال شدن آن شد و از طرفی پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی به دو مورد عدم شفافیت و دیر هنگام بودن آن مانند دیر برخورد کردن با مسئولین دولت های نهم و دهم اشاره کرد. او در بخش دیگری از صحبت هایش هم گریزی به طب اسلامی زد و عنوان کرد عده ای با این نام مردم را گمراه کرده اند.

* خصوصی سازی باعث تحمیل هزینه به تولید کنندگان، نظام و مردم شده است

رضا حسین خانی مسئول بسیج دانشگاه علوم قضایی از نیاز به تغییر در کادر نیروی انسانی قوه قضاییه گفت و بر نقش مثبت سازمان بازرسی در سیل اخیر اشاره کرد.

محمدرضا آقایی مسئول بسیج دانشگاه آزاد کرمانشاه هم با اشاره به روند اشتباه خصوصی سازی گفت: خصوصی سازی باعث تحمیل هزینه به تولید کنندگان، نظام و مردم شده است. ارکان قوه قضاییه چه زمانی می خواهند مبارزه با فساد در این سازمان را پیگیری کنند. اعتماد اجتماعی مردم در این زمینه کاهش پیدا کرده است. او در بخش دیگری از اسناد قولی در برابر اسناد رسمی انتقاد کرد و آن را موجب فساد دانست.

محمدصادق جعفری از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان هم در ادامه پیرامون سامانه شفافیت دارایی مسئولین و این مورد که چرا تا کنون قوه قضاییه در موضوع طرح تحول سلامت وارد نشده است، از آیت الله رئیسی سوال کرد.

* دعوت دفتر تحکیم وحدت از آیت‌الله رئیسی برای حضور در دانشگاه

علی دهقان دبیر دفتر تحکیم هم در این نشست گفت: آقای رئیسی شما با سرمایه اجتماعی خوبی وارد قوه قضاییه شدید و انتظاری که از شما داریم این است که این سرمایه اجتماعی ابتدا وارد قوه و سپس وارد نظام شود.

دهقان مثالی هم از رضایت مشتریان زد تا از آن به این نتیجه برسد که قاضی که جان و مال افراد را در اختیار دارد قابل نقد باشد و آرا به صورت شفاف مورد بررسی قرار بگیرند.

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت هم از رئیس قوه دعوت کرد تا به دانشگاه بیاید. او از نقش آزادی در کنار امنیت گفت و خواستار ایجاد لایحه مناسب برای بیان اعتراضات شد.

سیده نرگس حسینی مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت هم در ادامه به مسائل زنان پرداخت و از نبودن زنان در پست هایی مانند بازپرسی انتقاد کرد، وی همچنین از وجود مسئولین مرد در زندان زنان هم گفت که می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و در ادامه هم به موضوع ازدواج های اجباری پرداخت.

* قوه قضاییه باید امانت دار مردم باشد

محمدحسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست گفت که باید مشخص شود در دوره قبلی چه اتفاقاتی افتاده است و باید با قضات متخلف برخورد کرد.

وی افزود: کسی که به لباس قضاوت خیانت کرده است باید برای همیشه از ورود به چنین حوزه هایی منع شود.

صبوری در ادامه خواهان بررسی نقش رئیس سابق قوه قضاییه در پرونده کلاک شد.

صبوری در بخشی دیگر گفت: قوه قضاییه باید امانت دار مردم باشد. اینکه قوه قضاییه 66 حساب بنام رئیس سابق داشته باشد و سود آن را خرج ساخت و ساز کند به اعتماد عمومی آسیب می زند.

* درخواست برای پیگیری محکم تر قوه قضاییه در مورد پرونده بورسیه‌ها

در ادامه این نشست گنجبر به نمایندگی از دانشجویان بورسیه هم با توضیح این که بارها مقام معظم رهبری خواستار پیگیری حقوق دانشجویان بورسیه شده است گفت: تاکنون تنها چند نفر از دانشجویان به نتیجه رسیده اند، برای مثال 72 حکم از این دانشجویان تنها در اجرای احکام باقی مانده است.

وی که خواستار پیگیری محکم تر قوه قضاییه در مورد این پرونده ها به کمک بازوی اجرای احکام دادگاه ها بود، ضمن آن از شکایت از افراد و رسانه ای هایی گفت که این بحث ها را پیش کشیدند و باعث آسیب های این موضوع شدند.

* حضور خبرنگاران در نشست رئیس دستگاه قضا با دانشجویان

حضور خبرنگاران رسانه های مختلف و همچنین نمایندگان تشکل‌های اصلاح طلب در این نشست از تفاوتهای بارزی بود که در اولین نشست رئیس جدید قوه قضائیه رخ داد و مورد توجه دانشجویان هم قرار گرفت.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    از این سیاه بازی های جمهوری اسلامی حال آدم بهم می خوره این به اصطلاح دانشجویان همه مثل هم انگاری کپی کردن آدم ها رو ، دروغ گو ها ، من بعنوان یک مستمری بگیر همیشه لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند می فرستم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها