کشف دلیل غیرقابل زندگی بودن سیاره مریخ

خشکی بسیار شدید سیاره مریخ یکی از چالش‌های دانشمندان برای ارسال فضانورد به این سیاره است که به دلیل بروز نوعی وضعیت آب و هوایی ویژه روی می‌دهد.

کشف دلیل غیرقابل زندگی بودن سیاره مریخ

کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند امکان دارد وجود وضعیت آب و هوایی خشک امروزی درسیاره مریخ به دلیل وجود یک حفره بر سطح سیاره مریخ بوده باشد که سبب تبخیر و خروج آب از سطح سیاره به تدریج شده است.

کارشناسان حفره‌ای در جو سیاره مریخ شناسایی کرده اند که هر دوسال یک بار باز می‌شود و سبب خروج آب ازسطح سیاره به فضا می‌شود و باقیمانده آب درقطب‌های سیاره باقی می‌مانند.

این یافته‌ها حاصل تحقیق‌های دانشمندان آلمانی و روسی درباره پدیده آب و هوایی باورنکردنی و شگفت انگیز درسیاره مریخ است. دانشمندان اعلام کرده اند بخار آب درفضای بالای جو کره مریخ وجود دارد و از آن خارج می‌شود.

این پژوهش پاسخی بر بررسی‌های پیشین دانشمندان درباره چرخه آب درسیاره مریخ است و اینکه چرا امروزه سیاره مریخی به جهانی خشک و خالی و بدون آب تبدیل شده است.

وجود بخار آب در فضای بالای جو سیاره مریخ بسیار شگفت انگیز است، زیرا سیاره دارای یک لایه میانی است که به نظر می‌رسد چرخه آب را به سمت سیاره باز می‌گرداند.

نتیجه‌های این مطالعه اولین بار در تاریخ ۱۶ آپریل سال جاری درمجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

کارشناسان در توجیه چرایی این پدیده شگفت انگیز توضیح می‌دهند، برروی کره زمین تابستان درنیمکره شمالی و جنوبی مشابه یکدیگر است، اما درباره سیاره مریخ این وضعیت مشابه نیست.

مدار چرخش سیاره مریخ به دور خورشید متفاوت از زمین است که سبب می‌شود برخی اوقات به میزان زیاد به خورشید نزدیک شود.
این اتفاق هردوسال یک بار می‌آفتد و سبب می‌شود تابستان درنیمکره جنوبی بسیار گرم‌تر از تابستان درنیمکره شمالی شود.

زمانی که این اتفاق می‌افتد طبق شبیه سازی محققان نوعی فضای باز درمیان محدوده ابر‌های مریخ درفاصله ۶۰ و ۹۰ کیلومتری از سطح سیاره ایجاد می‌شود و به این ترتیب بخار آب می‌تواند از لایه میانی عبور کرده به فضای بالای جو سیاره برسد.

سیاره مریخ تفاوت‌های منحصربه فردی با سیاره زمین دارد. این سیاره با لایه‌ای از غبار حاصل از توفان‌های مداوم پوشانده شده است. این توفان‌ها با جلوگیری از ورود نور خورشید سبب خنک شدن سطح سیاره می‌شوند.

نور خورشید که قابلیت نفوذ به سطوح پایین سیاره مریخ را پیدا نمی‌کند در یک فضای بسته گرفتار می‌شود. گرم شدن آن فضا در لایه اتمسفر سیاره مریخ وضعیت مناسبی برای حرکت و جابه جایی ذره‌های بخار آب فراهم می‌کند.

پژوهش‌ها نشان داده است بروز توفان‌های مریخی می‌تواند سبب ورود میزان بیشتر بخار آب به لایه‌های فوقانی اتمسفر سیاره شود.
این یافته‌ها نشان می‌دهند چرا سیاره مریخ به وضعیت کنونی تبدیل شده و فاقد آب یا آب و هوای معتدل مشابه کره زمین است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها