ویکی پدیا در چین به تمامی زبان ها فیلتر شد

ویکی پدیا به تمامی زبان هایش در چین مسدود شده است. این دایره المعارف آنلاین پیشتر به زبان چینی در این کشور قابل دسترس نبود و برخی صفحات آن که مربوط به موضوعات حساسی نظیر دالایی لاما می شدند سالهاست که در چین فیلتر هستند.

ویکی پدیا در چین به تمامی زبان ها فیلتر شد

حالا گروه تحقیقات سانسور OONI هم خبر داده که سایر زبان های ویکی پدیا در چین هم از ماه گذشته مسدود شده است. در واکنش به این اتفاق هم ویکی پدیا طی بیانیه ای اعلام کرد هیچ اخطاری مبنی بر فیلتر شدن از سوی مقامات چینی دریافت نکرده است.

با این اتفاق نام ویکی پدیا به فهرست بلند بالا از وبسایت هایی اضافه شد که در چین امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. شاید بد نباشد اشاره کنیم که در این کشور پرجمعیت وبسایت های محبوبی نظیر گوگل، فیسبوک و لینکدین هم مسدود هستند و کاربران برای استفاده از آنها یا دور زدن فایروال عظیم چین به شبکه های خصوصی مجازی متوسل می شوند.


موتور جستجوی بینگ در چین مسدود شد
هنوز مشخص نیست که دولت چین چرا اقدام به چنین کاری کرده است اما برخی باور دارند که این اتفاق احتمالا موقتی است چراکه چندی پیش چین موتور سرچ مایکروسافت بینگ را مسدود و مجددا در دسترس کاربران قرار داد.

البته مسدودسازی وبسایت ها در سرزمین اژدهای سرخ سابقه ای بس طولانی دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی و بعد از آنکه ویکی پدیا برای حفاظت از کاربرانش به استفاده از رمزگذاری HTTPS روی آورد چین نیز دسترسی مردم خود به کلیه صفحات ویکی پدیای چینی را مختل کرد.

ویکی پدیا در نامه ای که ماه گذشته منتشر کرد فاش ساخت که این وبسایت دیگر در چین قابل دسترس نیست:

ما بعد از تحلیل دقیق گزارشات ترافیک داخلی خود حالا میتوانیم تایید کنیم که ویکی پدیا در چین هم اکنون به کلیه زبان ها مسدود است.

با این مسدود سازی حالا میلیون ها خواننده، ویرایشگر داوطلب و محقق چینی دیگر امکان دسترسی به منبع یا اشتراک گذاری دانش و دستاوردهای خود با سایر دنیا را ندارند. وقتی یک کشور، منطقه یا فرهنگ امکان دسترسی به تعاملات جهانی ویکی پدیا را نداشته باشد دنیا فقیرتر می شود.

منبع: دیجیاتو

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها