به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد؛

جلوخان ۳/۱۰ هکتاری آرامگاه فردوسی به بهره‌برداری رسید

همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان توسط محمدرضا كلائي، شهردار مشهد مقدس به بهره برداری رسید.

جلوخان ۳/۱۰ هکتاری آرامگاه فردوسی به بهره‌برداری رسید

جلوخان آرامگاه فردوسی که پیش از این زمینی خاکی بود و هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را آزار می‌داد، اما حالا به باغراهی تبدیل شده که قدم زدن و رسیدن به آرامگاه را دلنشین می‌کند. این یکی از اثربخش ترین گام هایی است که بعد از 23 سال از حضور رهبر معظم انقلاب در توس و توصیه‌های ایشان برای ساماندهی این منطقه، برداشته شده است.
6 ماه پیش بود که کلنگ این محوطه 7.5 هکتاری بر زمین زده شد و حالا همزمان با سال‌روز بزرگداشت فردوسی بزرگ، جلوخان آرامگاه او به بهره‌برداری رسید. مسیر رسیدن به معماری باشکوه هوشنگ سیحون بدون هیچ ساخت و سازی، متقارن با فضای جلویی آرامگاه ساخته شده به طوری که فضای سبز، درخت‌کاری، حوضچه‌ها و آبراهه‌ها گیت ورودی را به آرامگاه متصل کرده است.
پروژه ساماندهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده ای به وسعت 7 هکتار از 42 هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد 16 میلیارد و پانصد میلیون تومان در دو فاز با مدت زمان 18 ماه در حال اجراست که با اتمام آن سنگ بزرگی ‌از پیش پای مسئولان میراث فرهنگی استان که در اصل متولیان احیای مجموعه‌هایی همچون توس هستند،‌ برداشته خواهد شد.


فاز اول این پروژه، یعنی ۶٠ درصد آن به بهره‌برداری رسید. از این رو، محوطه‌ای که مربوط به مقبره‌‌الشعرا و فضای پارکینگ خودروهاست، در مدت کوتاه‌تری در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. علت عدم بازپیرایی این مناطق وجود مسیری برای حضور گردشگران در هنگام بازپیرایی مسیر اصلی عنوان شده است. همانطور که محمدرضا کلائی، شهردار مشهد هم گفته است، این محوطه‌ها تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
بر اساس طرح فعلی، در سمت چپ و راست کنار جلوخان، مسیرهای سواره با به‌کارگیری ماشین‌های برقی پیش‌بینی شده و مسیر میانی به عنوان محور اصلی جلوخان و راه پیاده برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بعد از جلوخان نیز پردیسی به مساحت بیش از ٣٠ هکتار قرار دارد که بخش‌های تاریخی و فرهنگی در آن واقع هستند. همچنین به گفته مسئولان، رویکرد در جلوخان غیرانتفاعی و در پردیس انتفاعی است. بخش‌های تاریخی و فرهنگی آن نیز احصا‌ و احیا‌ خواهد شد و فضاهایی مانند کافی‌شاپ، رستوران، کتابخانه، کافه‌کتاب و ‌خدمات دیگر برپا می‌شود تا مسیری متفاوت برای رسیدن به آرامگاه فردوسی باشد.
پیش بینی می شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها