تحلیلی از واکنش ایران نسبت به اقدامات آمریکا؛

مقابله با مذاکره

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در یک سال آینده ایران مقاومت خواهد کرد که نه با آمریکا مذاکره کند و نه لبه جنگ با آمریکا را تیزتز کند.

مقابله با مذاکره

به گزارش مشهد فوری ، مهدی نجف‌زاده در خصوص روابط ایران و آمریکا و تنش‌های موجود بین این دو کشور، اظهارداشت: تاکنون در هیچ یک از اعلامیه‌هایی که دولت ترامپ انجام داده، گزینه جنگ مطرح نبوده، از طرف دیگر ایران نیز هیچ متمایل نیست که چنین گزینه‌ای را تجربه و آزمون کند، بنابراین ما باید بین سیاست‌ورزی و سیاست لفاظی تفاوت قائل شویم.

وی افزود: آنچه در جریان بوده، بیشتر سیاست لفاظی است، یعنی دولت‌هایی که متخاصم هستند، برای اینکه بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند، به لفاظی روی آوردند. با توجه به تند شدن لحن هر دو طرف، احتمال برخورد نظامی وجود دارد، کشورها خواهان این نیستند که وارد گزینه جنگ شوند، اما در منطقه خاورمیانه دولت‌هایی هستند که می‌توانند مداخله کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ممکن است بسیاری از کشورها در مواردی مانند حمله برق‌آسا و کوتاه‌مدت به نیروهای آمریکایی یا از این دست موارد دخیل باشند، اما بخواهند به نام ایران تمام شود، بنابراین احتمال گزینه جنگ وجود ندارد، اما احتمال جرقه جنگ وجود دارد، به معنای اینکه بر اثر یک اتفاقات پیش‌‎بینی نشده‌ای وضعیت تخاصم را به نحوی متصور شد که دو کشور ناخواسته وارد گزینه جنگ شوند.

نجف‌زاده با اشاره به اقدام متقابل ایران و کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: ایران اقدام تندی انجام نداده و خود اتحادیه اروپا نیز این موضوع را متوجه شده، این حرکت نشانه‌ای از عزم ایران برای این بوده که ممکن است از برجام خارج شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این امر در حقیقت سیاستی بوده که ترامپ به دنبال آن است، یعنی ترامپ بیشتر تلاش می‌کند که ایران را به وضعیتی برساند تا از برجام خارج شود، زیرا اگر این اتفاق رخ دهد، ائتلاف جهانی با محوریت آمریکا و با شرکت اروپایی‌ها بهتر رقم خواهد خورد، بنابراین خروج ایران از برجام در درازمدت به نفع ایران نخواهد بود، خصوصا با توجه به اینکه اکنون اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که نقش وسط را ایفا کند و چندان متمایل نیست وارد گزینه برخورد سخت آمریکا با ایران شود.

وی با اشاره به اینکه اشتیاق ترامپ برای تماس ایرانی‌ها با او کاملا واقعی، اما مبتنی بر منطق ترامپ است، تصریح کرد: منطق ترامپ در حقیقت گفت‌وگو از موضع بالا است، به این دلیل که همواره اعلام کرده اگر 12 شرط اعلامی پمپئو را بپذیرید، ما همین الان حاضر هستیم با شما مذاکره کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مواردی تحت این عنوان که چرا ایرانی‌ها زنگ نمی‌زنند یا جان کری نمی‌خواهد که از سوی ترامپ مطرح می‌شود، نشان‌دهنده این است که آن‌ها خواهان این هستند که ایران اول سیاست‌‎های خود را تغییر دهد و بعد در هر نقطه‌ای که باشد، وارد مذاکره با ایران خواهند شد، اما پیش‌شرط اساسی این است که ایران باید به طور کامل رفتار سیاست خارجی خود را تغییر دهد.

نجف‌زاده خاطرنشان کرد: این مطابق میل ایران نیست و در یک سال آینده ایران مقاومت خواهد کرد که نه با آمریکا مذاکره کند و نه لبه تند جنگ با آمریکا را تیزتر کند، همین وضعیت تداوم پیدا خواهد کرد. ممکن است کمی فشارهای اقتصاد ی بر ایران افزایش یابد، اما در درازمدت چشم‌انداز ایران این است که از این مخمصه جان سالم به در ببرد و در موقعیت بهتر به دنبال مذاکره با آمریکا باشد که احتمالا در ماه‌های آتی خواهد بود، بعد از اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کلید بخورد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ترامپ در حال استفاده از ابزار بسیار تند لفاظی است تا ایران را ترغیب کند که به میز مذاکره بیاید. تصمیم‌گیرنده اصلی در ایالات متحده آمریکا، رئیس‌جمهور است، اما از آن جناح تندرو استفاده می‌کند تا لفاظی‌های خود را علیه ایران ادامه دهد.

وی با بیان اینکه مساله دیگر گفت‌وگو نیست، بلکه مساله این است که آمریکا استراتژی خود را بر این قرار داده که ایران باید سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد، عنوان کرد: اکنون مساله این نیست که کدام کشورها بتوانند معبر بهتری برای انجام گفت‌وگوها با ایران باشند، مساله اصلی شرطی است که برای ایران گذاشته شده که آیا می‌تواند سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد یا خیر.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها