دغدغه جدید دوستداران محیط زیست؛ توقف بیمه پلنگ و یوزپلنگ

بیمه «ما» به عنوان حامی پلنگ و یوزپلنگ ایرانی امسال قرارداد جبران خسارت های ناشی از این گونه ارزشمند را تمدید نکرده و این امر سبب نگرانی دوستداران حیات وحش و علاقه مندان به محیط زیست شده است.

دغدغه جدید دوستداران محیط زیست؛ توقف بیمه پلنگ و یوزپلنگ

خراسان شمالی تنها زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور است و بیشترین شمار یوزپلنگ کشور در واحد سطح مربوط به این استان است که باید به زیست این گونه توجه ویژه ای بشود.
منطقه میاندشت در خراسان شمالی، از زیستگاه های مهم یوز در کشور است که بر اساس اعلام محیط زیست ۷ تا ۸ قلاده از این گونه کمیاب در این زیستگاه مشاهده شده است.

حمایت بیمه از پلنگ و یوزپلنگ سبب شد تا دامداران و روستاییان، خیال آسوده ای از جبران خسارت ها داشته باشند اما تعلیق این حمایت ها در سال جاری، دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: نبود بیمه برای جبران خسارات پلنگ و یوز، امسال دغدغه ما هم نیز شده که این امر در سطح ملی باید پیگیری شود.
سیداصغر مطهری اظهار داشت: حمایت های بیمه سبب می شود تا دامداران نگران خسارت های ناشی از تلف شدن دام خود توسط پلنگ نباشند و نسبت به حفاظت از این گونه ارزشمند حساس بوده و به آن آسیبی نرسانند.

عضو شورای سیاست گذاری پارک ملی گلستان هم در این باره گفت: بر اساس شنیده ها، دولت تعهدات خود نسبت به بیمه «ما» را به خوبی انجام نداده و شاید تمدید نشدن حمایت های بیمه ای ناشی از همین امر بوده است.

سیدحمید کشمیری اظهار داشت: برای صیانت از گونه های ارزشمند وحوش همچون یوزپلنگ باید فرهنگ سازی شود و همه نسبت به آن حساس باشند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: خوشبختانه امسال گزارش زیادی از تلفات ناشی از حمله پلنگ به دام در این استان دریافت نشده و تنها یک قلاده سگ و یک سر اسب توسط این حیوان تلف شده است.

بهروز جعفری اظهار داشت: فروردین امسال، یک سر اسب در شهرستان بجنورد، بر اثر حمله پلنگ، تلف شد که به علت نامشخص بودن وضعیت بیمه ما، برای جبران این خسارت از طریق بیمه هنوز اقدامی نشده است.

وی افزود: البته اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این باره پرونده ای تشکیل داد و برای جبران خسارت ها از طریق صندوق ملی محیط زیست، پیگیری لازم انجام می شود.

وی اظهار داشت: اسب تلف شده توسط پلنگ، در طبیعت رها بوده و جبران خسارت آن در دست پیگیری است.

اسفندماه سال گذشته، یک چوپان بجنوردی در حمله پلنگ زخمی و در آی.سی.یوی بیمارستان بستری شد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

منبع: خبرآنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها