چطور باید سریال‌سازی به دوران اوج برگردد؟/ سریال «آبان» کلید می‌خورد


25 اردیبهشت 1398 - 10:05
5cdb4e84b57d5_5cdb4e84b57d6
اسماعیل عفیفه اعتقاد دارد تلویزیون باید تصمیم بگیرد دایره ایده‌پردازی نویسندگان خود را گسترش بدهد؛ آزادی عمل به عوامل سریال‌ها و ارتقاء کیفیت، استقبال مردم را به همراه دارد.

چند سال پیش بود که «میوه ممنوعه» برای رمضان تلویزیون ساخته شد و هنوز هم در کنداکتور قرار می‌گیرد مردم از تکرار این سریال هم استقبال می‌کنند. این سریال در سال 86 برای شبکه دو ساخته شد و با اینکه اثری عاشقانه و مضمونی اجتماعی داشت خیلی زود جایگاه خودش را در آنتن رمضانی تلویزیون تثبیت کرد. اسماعیل عفیفه در این سال‌ها، کارهای درخشانی چون «پس از باران»، «زمانه»، «در مسیر زاینده‌رود»، «همسایه‌ها» و... را در کارنامه خود دارد.

اسماعیل عفیفه- تهیه‌کننده با سابقه تلویزیون

او رمز موفقیت سریال‌های خاطرانگیز و نوستالژی تلویزیون را در بهره‌مندی از مسائل فنی، تکنیکی و ایده‌پردازی مناسب دانست و به خبرنگار ، گفت: همیشه سریالی موفق است که اصول فنی، تکنیکی را رعایت کند و قبل از هرچیز ایده‌پردازی و سوژه‌یابی را درست انجام دهد. طبیعتاً مردم تماشاگر چنین سریال‌هایی می‌شوند و نه اینکه فیلمنامه، طرح و ایده سریالی ناقص باشد و در مرحله اجرا هم به درستی عمل نشود، چنین سریالی نه جایگاه هنری و فنی دارد و نه اینکه مخاطب هم پذیرای این نوع نمایش‌های تلویزیونی خواهد بود.

عفیفه با اشاره به اینکه سوژه و فیلمنامه باید مخاطب را درگیر خود کند، تأکید کرد: حسّ درگیری گاهی اوقات از دغدغه‌مندی نویسنده که از طریق دیالوگ بازیگر به مخاطب القاء می‌شود، بوجود می‌آید یا از طریق روایتی که با قصه همراه شود. این اتفاق درست و مخاطب‌پسند در برخی از سریال‌‎های ما نمی‌افتد و یکی از اشکالات هم نداشتن فضای قصه‌گویی در سریال‌هایی است که هیچ توفیقی ندارند.

نمایی از سریال «میوه ممنوعه»

وی افزود: توانایی فنی سریال‌ها برای مخاطب اهمیت دارد؛ کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران با رفتار تخصصی و هنرمندانه خودشان، جایگاه فنی و مردمی یک سریال را تثبیت می‌کنند. حتماً امروز هم می‌توانیم سریال‌های موفق بسازیم، اگر به تکنیک‌های خلق یک اثر تلویزیونی توجه کنیم. نوستالژی و ماندگاری یک اثری به ایده، طرح، فیلمنامه و اجرای درست یک گروه برمی‌گردد و یک بازیگر، یا کارگردان و حتی نویسنده به تنهایی نمی‌تواند یک مجموعه تلویزیونی را به موفقیت برساند.

این تهیه‌کننده با اشاره به ساخت سریال‌هایی مثل «میوه ممنوعه» و «پس از باران» خاطرنشان کرد: مدیران تصمیم‌گیر نقش مهمی در ساخت سریال‌ها دارند. چرا که در زمان ایده‌پردازی می‌توانند با تصمیم‌سازی درست، جریان یک ایده را به سمت درست هدایت کنند و حتی جلوی تصویب فیلمنامه‌ها و ایده‌های نادرست و حتی تکراری را بگیرند. نقش عوامل سریال هم حائز اهمیت است ولی مدیران تصمیم‌گیر حوزه سریال می‌توانند کار سریال‌سازی خصوصاً در ایام رمضان را به بهترین‌ ایده‌ها و افراد کاربلد واگذار کنند.

نمایی از سریال «پس از باران»

وی تصریح کرد: همیشه سوژه و موضوع برای کار سریال‌سازی وجود دارد فقط بایستی تلویزیون تصمیم بگیرد یک مقدار دایره ایده‌پردازی نویسندگان را گسترش بدهد. ضوابطی که برای ایده‌پردازی، خلق شخصیت و روایتگری به ویژه در حوزه کارهای تاریخی وجود دارد بایستی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. آزادی‌عمل به نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان داده شود تا مجدد شاهد ساخت سریال‌های موردپسند مخاطب باشیم.

عفیفه درباره شروع تولید سریال «آبان» تأکید کرد: سریال «آبان» به دلیل مشکلات فنی متوقف شد و قرار است به کارگردانی ابراهیم شیبانی کلید بخورد. این سریال اجتماعی برای شبکه یک آماده می‌شود و هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگر نشده و بعد از پایان پیش‌تولید، انتخاب بازیگر هم آغاز خواهد شد. قرار است پشتیبانی‌های مالی انجام شود تا هرچه‌زودتر «آبان» 30 قسمتی را شروع کنیم.

 

اسماعیل عفیفه اعتقاد دارد تلویزیون باید تصمیم بگیرد دایره ایده‌پردازی نویسندگان خود را گسترش بدهد؛ آزادی عمل به عوامل سریال‌ها و ارتقاء کیفیت، استقبال مردم را به همراه دارد.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5cdb4e84b57d5_5cdb4e84b57d6
25 اردیبهشت 1398 - 10:05

چند سال پیش بود که «میوه ممنوعه» برای رمضان تلویزیون ساخته شد و هنوز هم در کنداکتور قرار می‌گیرد مردم از تکرار این سریال هم استقبال می‌کنند. این سریال در سال 86 برای شبکه دو ساخته شد و با اینکه اثری عاشقانه و مضمونی اجتماعی داشت خیلی زود جایگاه خودش را در آنتن رمضانی تلویزیون تثبیت کرد. اسماعیل عفیفه در این سال‌ها، کارهای درخشانی چون «پس از باران»، «زمانه»، «در مسیر زاینده‌رود»، «همسایه‌ها» و... را در کارنامه خود دارد.

اسماعیل عفیفه- تهیه‌کننده با سابقه تلویزیون

او رمز موفقیت سریال‌های خاطرانگیز و نوستالژی تلویزیون را در بهره‌مندی از مسائل فنی، تکنیکی و ایده‌پردازی مناسب دانست و به خبرنگار ، گفت: همیشه سریالی موفق است که اصول فنی، تکنیکی را رعایت کند و قبل از هرچیز ایده‌پردازی و سوژه‌یابی را درست انجام دهد. طبیعتاً مردم تماشاگر چنین سریال‌هایی می‌شوند و نه اینکه فیلمنامه، طرح و ایده سریالی ناقص باشد و در مرحله اجرا هم به درستی عمل نشود، چنین سریالی نه جایگاه هنری و فنی دارد و نه اینکه مخاطب هم پذیرای این نوع نمایش‌های تلویزیونی خواهد بود.

عفیفه با اشاره به اینکه سوژه و فیلمنامه باید مخاطب را درگیر خود کند، تأکید کرد: حسّ درگیری گاهی اوقات از دغدغه‌مندی نویسنده که از طریق دیالوگ بازیگر به مخاطب القاء می‌شود، بوجود می‌آید یا از طریق روایتی که با قصه همراه شود. این اتفاق درست و مخاطب‌پسند در برخی از سریال‌‎های ما نمی‌افتد و یکی از اشکالات هم نداشتن فضای قصه‌گویی در سریال‌هایی است که هیچ توفیقی ندارند.

نمایی از سریال «میوه ممنوعه»

وی افزود: توانایی فنی سریال‌ها برای مخاطب اهمیت دارد؛ کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران با رفتار تخصصی و هنرمندانه خودشان، جایگاه فنی و مردمی یک سریال را تثبیت می‌کنند. حتماً امروز هم می‌توانیم سریال‌های موفق بسازیم، اگر به تکنیک‌های خلق یک اثر تلویزیونی توجه کنیم. نوستالژی و ماندگاری یک اثری به ایده، طرح، فیلمنامه و اجرای درست یک گروه برمی‌گردد و یک بازیگر، یا کارگردان و حتی نویسنده به تنهایی نمی‌تواند یک مجموعه تلویزیونی را به موفقیت برساند.

این تهیه‌کننده با اشاره به ساخت سریال‌هایی مثل «میوه ممنوعه» و «پس از باران» خاطرنشان کرد: مدیران تصمیم‌گیر نقش مهمی در ساخت سریال‌ها دارند. چرا که در زمان ایده‌پردازی می‌توانند با تصمیم‌سازی درست، جریان یک ایده را به سمت درست هدایت کنند و حتی جلوی تصویب فیلمنامه‌ها و ایده‌های نادرست و حتی تکراری را بگیرند. نقش عوامل سریال هم حائز اهمیت است ولی مدیران تصمیم‌گیر حوزه سریال می‌توانند کار سریال‌سازی خصوصاً در ایام رمضان را به بهترین‌ ایده‌ها و افراد کاربلد واگذار کنند.

نمایی از سریال «پس از باران»

وی تصریح کرد: همیشه سوژه و موضوع برای کار سریال‌سازی وجود دارد فقط بایستی تلویزیون تصمیم بگیرد یک مقدار دایره ایده‌پردازی نویسندگان را گسترش بدهد. ضوابطی که برای ایده‌پردازی، خلق شخصیت و روایتگری به ویژه در حوزه کارهای تاریخی وجود دارد بایستی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. آزادی‌عمل به نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان داده شود تا مجدد شاهد ساخت سریال‌های موردپسند مخاطب باشیم.

عفیفه درباره شروع تولید سریال «آبان» تأکید کرد: سریال «آبان» به دلیل مشکلات فنی متوقف شد و قرار است به کارگردانی ابراهیم شیبانی کلید بخورد. این سریال اجتماعی برای شبکه یک آماده می‌شود و هنوز وارد مرحله انتخاب بازیگر نشده و بعد از پایان پیش‌تولید، انتخاب بازیگر هم آغاز خواهد شد. قرار است پشتیبانی‌های مالی انجام شود تا هرچه‌زودتر «آبان» 30 قسمتی را شروع کنیم.

 

منبع: تسنیم

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori


1981

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks
;
پیشنهاد ما
پرفسور کردوانی: سیل از مدیریت سد می‌آید نه از خود سد/ تصور نکنیم که این بارندگی‌ها، تابستان بدون خشکسالی در پی دارد
باید از مردم عذرخواهی کنیم / از روزی که دنبال ژن برتر رفتیم، اصلاح‌طلبی هویت خود را از دست داد/  در خبرگان به کسانی رای دادم که دیناری قبولشان نداشتم/ شما که می‌گویید "رضاشاه روحت شاد"، از او چه سراغ دارید؟ چهار تا سد؟
احتمال کودتای آمریکا دانشجویان را به تسخیر سفارت وادار کرد/ دانشجویان براساس درک واقعیت‌ها اقدام کردند/ سازمان‌های بین المللی اذعان دارند که ایران به مذاکره پایبند بوده است
تمام حواشی تماس‌های تلفنی ترامپ؛ از قطع کردن بدون خداحافظی تا شایعه شنود روسها / روش ترامپ در گفتگوی تلفنی چیست و چرا اصرار دارد ایرانی‌ها با او تماس بگیرند؟
رفع حصر شروع شده اما تدریجی است/ تُن صدای رئیس‌جمهور و بردارش شباهتی ندارد/ رئیسی با روحانی، مثل ناطق با خاتمی رفتار کند
آماده ام با ترامپ در مقابل دوربین های تلویزیونی مذاکره کنم
تمام هم و غم آمریکا این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد/عربستان در زمان اوباما هم خواهان جنگ با ایران بود/ امکان بستن تنگه هرمز در شرایط صلح وجود ندارد