جشن نشان عالی فردوسی در مشهد برگزار شد

ششمین دوره جشن نشان عالی فرهنگی – هنری فردوسی شامگاه سه شنبه به اعطای نشان به چهار هنرمند و فردوسی شناس ایرانی و روسی برگزار شده است.

جشن نشان عالی فردوسی در مشهد برگزار شد

این نشان با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان به فتح الله مجتبایی (فردوسی شناس)، سجاد آیدانلو (فردوسی شناس)، مصطفی سعیدی (نقال) و سرگئی سوفانوف (مجسمه ساز و نقاش) از کشور روسیه اعطا شد.

استاد زبان و ادبیات فارسی و فردوسی شناس برتر خراسانی در این مراسم گفت:شاهنامه متعلق به همه ملت هاست و تنها در مقیاس قوم آریایی نمی گنجد بلکه همه بشریت را شامل می شود.

محمد جعفر یاحقی افزود : فردوسی حکیمی جهان شمول است و برگزاری همایش های ملی و فراملی برای بازشناسی جهان بینی آن شاعر بزرگ ضروری است.

یک فردوسی شناس افغانستانی نیز در این مراسم گفت: شاهنامه متعلق به ایران بزرگی است که در اواخر قرن 19 میلادی به 14 کشور تقسیم شد اما هویت فرهنگی این 14 کشور یکی بود و فردوسی صدای چنین هویتی است.

عبدالغفور آرزو افزود: تمدن بزرگ ایرانی، تاریخ 14 کشور را در خود جای می دهد و اگر این هویت تمدنی را ساماندهی نکنیم دیگر سخنی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: فارسی، زبان تمدنی ماست اما صدها واژه دیگر به آن وارد شده است و از آنجا که دیگر فردی مانند فردوسی برای حفظ و احیای زبان فارسی نخواهیم داشت، لازم است که از زبان های هم خانواده فارسی در اطراف کشور ایران وام گرفته و به ظرفیت این زبان بیفزاییم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: اگر نسبت به میراث کهن فردوسی بزرگ یعنی شاهنامه در تندباد حوادث امروز بی اهمیت باشیم این بی توجهی امنیت و هویت ما را به مخاطره می اندازد.

حسین انتظامی افزود: روز بزرگداشت فردوسی به نام روز پاسداشت زبان و ادب فارسی نیز نامگذاری شده است و زبان و خط فارسی برای ایرانیان جنبه هویت بخش و امنیت آفرین دارد و این مهم، وظیفه نهادهای علمی و تربیتی را برای حفظ میراث کهن ایرانی یعنی شاهنامه دوچندان می کند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: متاسفانه اصالت خط و زبان فارسی گاه نادیده گرفته می شود و این موضوع خطرناک است.

انتظامی با تاکید بر نگاه اسطوره ای فردوسی افزود: اگر فردوسی نبود، ایرانیان اسطوره ای نداشتند و امروز که ملت ایران در معرض تهدیدهای نامربوط قرار گرفته است بازگشت به روحیه حماسی این ملت که در شاهنامه فردوسی متبلور است ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: هر چه در تولید آثار فرهنگی به شاهنامه نظر داشته باشیم آن آثار فاخرتر خواهند شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با تاکید بر پاسداشت زبان فارسی در روز بزرگداشت فردوسی گفت: در زمانه کنونی نیازمند شاعران حکیمی چون فردوسی و توسعه زبان فارسی هستیم.

جعفر مروارید افزود: شاهنامه ، هارمونی متناسبی بین عزت در کنار حکمت و غیرت در کنار اخلاق را به وجود آورده است و از شادمانی و سوگواری ایرانیان با هم سخن به میان می آورد.

وی اظهار کرد: از آنجا که در شرایط کنونی نیازمند اخلاق حکیمانه در عرصه فردی، خانواده و سیاست و جامعه هستیم، بازخوانی شاهنامه و تبیین آن ضروری به نظر می رسد زیرا این کتاب ارزشمند هویت ایرانی - اسلامی ماست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شاهنامه گفتمان سازی بین فرهنگی و بین ادیانی را به ما می آموزد و امروز نیازمند همین گفتمان سازی در عرصه های مزبور هستیم.
مروارید افزود: شاهنامه زبان فارسی را حفظ و احیا کرده است و تاکید رهبری بر حفظ زبان فارسی هم نشات گرفته از حفظ فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

وی ادامه داد: شاهنامه در عرصه عمومی و نخبگانی، فرهنگی و گفتمانی الهام بخش است و دانشگاه و حوزه علمیه مامن اصلی فرهنگ در کشور ما هستند که امید است کرسی های بین المللی و فاخر شاهنامه پژوهی در این دو مرکز علمی استقرار یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شاهنامه بزرگترین هدیه ای است که در اختیار ایران و ایرانی قرار دارد و در واقع این کتاب، میراث بزرگ بشری است.

حسن جعفری افزود: تاکنون در حوزه ترویج ویژگی های دفاع از وطن، پاسداشت ارزش های دینی و هویت ملی - مذهبی فردوسی تلاش زیادی در کشور انجام شده و از آنجا که شاهنامه متعلق به ادبیات جهان است بارها به زبانهای زنده دنیا ترجمه شده است.

در پایان این مراسم از کتاب 'شاهنامه ابراهیم سلطان' ترجمه 'اکرم احمدی توانا' و تابلوی خوشنویسی 'گنج خرد' متعلق به آقای صالحی رونمایی شد.

منبع: ایرنا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها