رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌و‌گو با خبرفوری:

اعتقادی به اظهارت روحانی درباره از سرگیری فعالیت‎های هسته‎ای ندارم/ 19 هزار سانتریفوژ در سایت نطنز داشتیم که علی‎برکت‎الله آن را به 5 هزار تا رساندیم

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی معتقد است: برخلاف اظهارات رئیس‎جمهور امکان بازگشت و از سرگیری فعالیت‎های هسته‎ای ایران طبق روال گذشته و پیش از امضای قراردارد برجام در مدت زمان کوتاه امکانپذیر نیست.

اعتقادی به اظهارت روحانی درباره از سرگیری فعالیت‎های هسته‎ای ندارم/ 19 هزار سانتریفوژ در سایت نطنز داشتیم که علی‎برکت‎الله آن را به 5 هزار تا رساندیم

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری حسن روحانی رئیس‎‌جمهور کشورمان 17 اردیبهشت ماه و بعد از لغو معافیت تحریم‎‌های نفتی ایران از سوی آمریکا به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه نامه‎ای را ارسال کرد.

کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان از جمله مواردی بود که در این نامه از سوی حسن روحانی به آنها اشاره شده بود.

همچنین حسن روحانی در سخنانی تاکید کرد: ایران دیگر حاضر نیست همه تعهدات خود ذیل برجام را اجرا کند و در مقابل آنها بنشیند و زیرمیز زدن‌های آمریکا و اروپا را نظاره‌گر باشد؛ از این رو در جلسه هیات دولت در 18 اردیبهشت اعلام کرد که ایران مرحله‌به‌مرحله پیش خواهد رفت و از تعهدات خود در برجام خواهد کاست و این روند را در صورت عدم همراهی اروپا و همچنین بی‌اثر نشدن تحریم‌های نفتی و بانکی ادامه خواهد داد و برای این روند به 7 مرحله اشاره کرد.

توقف فروش کیک زرد و آب سنگین، اعلام 60 روز فرصت برای طرف اروپایی به منظور تحقق مطالبات ایران، راه‎اندازی دوباره 19 هزار سانتریفیوژ از نسل‌های مختلفی که در اختیار ایران است و خروج از NPT از جمله موارد مهمی بود که روحانی خطاب به اروپاییان در صورت عدم اجرای تعهداتشان در قبال برجام گوشزد کرد اما نکته مهم و اساسی این است که باتوجه به اینکه زمان زیادی از اجرای توافق برجام می‏‎گذرد آیا امکان اینکه ایران بتواند در صورت عدم تحقق تعهدات طرف اروپایی اقدام به ازسرگیری فعالیت‎های هسته‎ای خود کند وجود دارد و یا اینکه ایران باید زمان زیادی را در این راستا طی کند.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‎ای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری با بیان اینکه به اظهارات رئیس‎جمهور مبنی بر اینکه امکان ازسرگیری سریع فعالیت‎های هسته‎ای کشورمان به مانند قبل از امضای توافق برجام اعتقاد ندارم، اظهار کرد: امکان بازگشت برخی از فرآیندهای هسته‎ای کشورمان وجود دارد اما بدون شک این اتفاق به مانند زمان ابتدایی و اولیه فعالیت‎های هسته‎ای ما نخواهد بود.

وی افزود: اگر منظور آقای رئیس‎جمهوراز بازطراحی فعالیت‎‎های هسته‎ای کشورمان شروع فعالیت مجدد رآکتور اراک است این گفته حرف اشتباهی است چرا که اجرای این حرف عملا امکانپذیر نیست.

رئیس کمیته هسته‎ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر یکسری از سانتریفوژهای هسته‎ای ایران در سایت فردو بدون سوخت و گاز در حال چرخش هستند که امکان فعال کردن آنها در 4 روز وجود دارد اما نکته مهم این است که ما 19 هزار سانتریفوژ در سایت نطنز داشتیم که علی‎برکت‎الله آن را به 5 هزار و 100 سانتریفوژ رساندیم از این رو بدون شک چند سال طول می‎کشد که ما بتوانیم در این زمینه به تعداد قبل بازگردیم.

ذوالنوز خاطرنشان کرد: ممکن است دوستان از جمله شخص رئیس‎جمهور بگویند به جای IR-1 در سایت‌های هسته‎ای IR-8 نصب کنند که این مقوله جدایی است.

وی تاکید کرد: اینکه ما بگوییم درصدد غنی‏‌سازی خواهیم بود حرف درستی است؛ اما اینکه ما 4 روزه به روال گذشته و قبل از برجام بازمی‎گردیم قطعا حرف درستی نیست چرا که در عمل این موضوع غیرممکن است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • اذر عسکری
    0

    سلام به خدایی که بالای سرماست این ذوالنور یک نفوذی دشمن هست بر فرض اگر رییس جمهور چیزی هم گفته که با واقعیت فاصله دارد ایا شما باید به دشمن گرا بدهید که چنین وچنان چرا اینقدر این اقای ذوالنور ودار ودسته اش دشمن شاد کن هستند واقعا در فهم ودرک سیاسی این اقایون در عجبم

  • ستار
    0

    خدا لعنتشون کنه که باعث این همه بدبختی و ذلت برا مردم شدن این از اقتصادشون این از انرژی هسته ایشون این از تعامل با دنیاشون کشوری که تو سرازیری پیشرفت علم بود رو به طرف سربالایی و سکون کشوندن چقدر با افتخار از برجام سخن میگفتن که برجام را خدااااااا اورد ما چه کاره بودیم خدا ازتون نگذره جواب قطره قطره خون شهدای این مردم به خصوص شهدای هسته ایرو باید بدید امید وارم توی همین دنیا ما شاهد ذلتتون باشیم علی برکت اللله

  • امین
    0

    چند سال طول میکشد که به تعداد قبلی برسیم؟؟ مگه بقیه ۱۹هزار سانتریفوژ رو چکار کردید؟ فروختید یا نابود کردید؟ چرا برای مردم روراست توضیح نمی دید چه بلایی سر صنعت هسته ای کشور آوردید؟ دولت که از اول توافق همیشه می گفت اگر بخواهیم چند ماهه به شرایط و توان قبل از توافق برمیگردیم، یعنی همش رو دروغ می گفتند؟

  • علی
    0

    علی برکت الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها