شکری که کام مردم زاهدان را تلخ کرد

در حالی شکر یکی از کالاهای اساسی برای ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود که افزایش ناگهانی قیمت آن در زاهدان سبب ایجاد صف‌‌هایی کنار فروشگاه‌های توزیع کالای اساسی شده است.

شکری که کام مردم زاهدان را تلخ کرد

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شاهد تشکیل صف‌های مردم برای خرید شکر در برخی از فروشگاه‌های زاهدان هستیم، گرمای هوا شرایط ماندن در صف‌های خرید این خوراکی را برای مردم سخت کرده و گلایه بسیاری از آن‌ها را به دنبال داشته و این در حالی است که در بسیاری از فروشگاه‌ها شکر کم‌یاب شده و پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات صنایع وابسته به شکر هم در همین راستا افزایش پیدا کند. دولت و وزارت جهاد کشاورزی اما در تلاش هستند تا با تزریق شکر وارداتی به شبکه تنظیم بازار کشور مشکل کمبود شکر و صف‌های خرید آن را برطرف و از نوسانات قیمتی در بازار پیشگیری کنند.

یکی از شهروندانی زاهدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برای خرید شکر به نمایشگاه ضیافت ماه رمضان که تا 17 اردیبهشت دایر بود رفته بودیم که متاسفانه موفق به خرید نشدیم با وجود این که ماه مبارک رمضان است و همه مردم روزه‌دار هستند روز گذشته حدود دو ساعت در صف خرید شکر منتظر ماندم اما در نهایت باز هم موفق به خرید نشدم به همین دلیل ناچارا برای خرید شکر به صورت آزاد اقدام کردم که قیمت‌هایی بالای آن من را از خرید منصرف کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: برای پخت حلوا و شله زرد روزه‌داران با مشکل مواجه شده‌اند و تقریباً می‌توان گفت این خوراکی‌ها هم مانند بسیاری از خوراکی‌های دیگر که به دلیل گرانی از سفره‌ها حذف شده بود، از سفره‌های افطار کم کم حذف می‌شود چون توان خرید مردم با توجه به قیمت‌های بالا، پائین آمده است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیماظهار داشت: قبل از سال جدید شکر تنظیم بازار بین مصرف کننده‌ها توزیع شده و در حال حاضر این موضوع همچنان ادامه دارد؛ با توجه به اینکه هزینه بسته‌بندی شکر بر اساس تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت در قیمت آن اعمال شده، قیمت هر بسته یک کیلویی 3 هزار و 600 تومان برای خریدار تمام می‌شود.

سیامک سرابندی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر خانوار حدود 2.5 کیلو شکر در نظر گرفته شده، تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان میزان درخواست برای خرید شکر بیشتر شده ممکن است در آینده با تشکیل‌ صف‌های طولانی درب فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مشکل مواجه شویم که اگر این صف‌ها به روال قبل بر نگردد قطعاً در کارگروه تنظیم بازار در بحث محدودیت فروش شکر و گرفتن شماره ملی از خریداران تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در سطح شهر زاهدان علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، 15 مباشر نیز کار توزیع شکر را بر عهده دارند اما با توجه به اینکه مردم خرید کالاهای اساسی خود را اکثراً از فروشگاه‌ها شناخته شده شهر انجام می‌دهند، شاهد شلوغی صفوف در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

وی در رابطه با چگونگی شناخت فروشگاه‌هایی که در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به فروش کالاهای اساسی مردم می‌کنند، اظهار داشت: همه فروشگاه‌هایی که توزیع کالای اساسی را بر عهده دارند مظف هستند برای معرفی کالا درب فروشگاه خود اقدام به نصب بنر کنند تا شناسایی آن‌ها برای مردم راحت تر شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در این مرحله از واردات شکر به سیستان و بلوچستان از کارخانه‌ها قند و شکر استان‌های فارس و خراسان رضوی انجام شده که می‌توان گفت هر ماه میزان شکر واردی به استان متفاوت است.

سرابندی گفت: در ماه مبارک رمضان و در راستای تنظیم بازار 1000 تن شکر برای توزیع در بخش خانوار تحویل سیستان و بلوچستان شده که سهمیه مخصوص اصناف و صنایع از این بخش جدا است و توزیع آن برای قنادی‌ها و کارخانه‌ها کیک و کلوچه استان در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

با افزایش قیمت و کمبود ناگهانی شکر در بازار مصرف احتمال می‌رفت بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی مانند قنادی‌ها که مستقیم با این کالای اساسی در ارتباط هستند قیمت تولیدات خود را افزایش دهند که در این رابطه مسئول اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه زاهدان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از 22 اسفندماه سال گذشته شکر به صورت مرحله‌ای وارد سیستان و بلوچستان شده که سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان قله و جهاد کشاورزی تا همین لحظه همکاری لازم را با این صنوف داشته‌اند و خوشبختانه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تاکنون هیچ مشکلی در بحث توزیع شکر بین قنادان به وجود نیامده است.

مسلم علیخانی ادامه داد: شکر مورد نیاز سیستان و بلوچستان برای توزیع بین صنف‌های مختلف از شهرستان‌های نیشابور، تربت حیدریه و شیراز وارد شده و قیمت‌گذاری کمیسیون نرخ گذاری صنعت، معدن و تجارت در این رابطه لحاظ شده که با توجه به اینکه شکر تنظیم بازار به قنادان تعلق گرفته قیمت زولبیا و بامیه و شیرینیجات در این ماه تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه زاهدان نیز در کنار فروشگاه‌های زنجیره ای اقدام به فروش شکر جهت رفاه حال شهروندان می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند به قنادی‌ها مراجعه کنند و در حد 2 تا 3 کیلو شکر مورد نیاز خود را خریداری کنند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها