شروط بهزیستی برای فرزندخواندگی مادران مجرد

علاوه‌بر زوج‌ها، زنان و دختران مجرد نیز می‌توانند کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را به فرزندخواندگی بپذیرند.

شروط بهزیستی برای فرزندخواندگی مادران مجرد

از سال 92 که نسخه اصلاح‌شده قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، علاوه‌بر زوج‌ها، زنان و دختران مجرد نیز می‌توانند کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را به فرزندخواندگی بپذیرند.

البته بر اساس قانون، این افراد فقط قادر خواهند بود سرپرستی فرزندان دختر زیر نظر سازمان بهزیستی را به عهده بگیرند که خود این موضوع نیز شرط و شروطی دارد از جمله، نداشتن سوء پیشینه، مبتلا نبودن به اعتیاد، دریافت تاییدیه جسمی و روانی از مراجع مربوط، ادای فرایض دینی و داشتن تمکن مالی در حدی که این افراد بتوانند از پس هزینه‌های خود و کودک برآیند و ترجیحا شغل ثابت و بیمه داشته باشند.

البته همه این شرایط از سوی سازمان بهزیستی بررسی می‌شود و اگر زنان یا دختران مجرد می‌خواهند دختری را به فرزندخواندگی قبول کنند، ابتدا باید به اداره بهزیستی شهرستان خود مراجعه و درخواستشان را ثبت کنند. بعد از ثبت درخواست، این افراد به پزشکی قانونی و مشاوران معتمد سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند تا صلاحیت‌هایشان بررسی شود و همزمان کارشناسی نیز از سوی این سازمان به محل زندگی فرد متقاضی فرستاده می‌شود تا از خانه و شرایط زندگی او بازدید کند.


اما آن‌طور که معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفته است، بعد از این‌که سنجش‌های اولیه صورت بگیرد، زنان و دختران مجرد متقاضی باید در دوره‌های مهارت زندگی و مهارت فرزندخواندگی و دیگر جلسات مشاوره سازمان بهزیستی شرکت کنند. مرحله بعد از گذراندن کلاس‌ها و جلسات مشاوره نیز ارتباط گرفتن متقاضیان مادر شدن با کودکی که از طرف بهزیستی به آنها معرفی می‌شود. حال اگر کودک زیر نظر بهزیستی توانست طی چند جلسه با زن یا دختر متقاضی ارتباط برقرار کنند، آن کودک به فرزندخواندگی داده می‌شود.


البته معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران بر این نکته هم تاکید کرده که بعد از تحویل کودکان به مادران جدیدشان، مددکاران بهزیستی، هوای آنها را دارند و به‌طور دائم و با بازدید از منزل از شرایط کودک آگاهی پیدا می‌کنند و پیگیر مسائل مربوط به او خواهند بود و تا سال‌ها بعد، تلفنی یا بازدیدهای اتفاقی و سرزده ارتباط خود را با آن مادر و کودک حفظ خواهند کرد.

همچنین به گفته او، اگر زن یا دختری بعد از به‌عهده گرفتن سرپرستی یک کودک ازدواج کند، باید صلاحیت همسرش نیز از سوی سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره بررسی شود و در صورتی که در این فرآیند، صلاحیت آن شخص احراز نشود، سرپرستی کودک از آن زوج سلب خواهد شد.

منبع: جام جم

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها