خوابگاه چه تاثیری بر روحیات دانشجویان دارد؟/ جزئیات

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که تاثیرپذیری دانشجویان ترم اول دانشگاه تهران از شرایط خوابگاهی، بیشتر از دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۸ این دانشگاه است.

خوابگاه چه تاثیری بر روحیات دانشجویان دارد؟/ جزئیات

«عادت» کلمه عجیب و در عین حال خطرناکی‌ست که در لغت‌نامه دهخدا «آن چه که انسان به آن خو گیرد» معنا شده است. اگر عادت را در روابط انسانی در نظر نگیریم، ممکن است افراد به اشیا یا محل‌های مختلف نیز وابسته شوند و در صورت فقدان آن شی یا دور شدن از محل خاص، احساس خوشایندی نداشته باشد.

حال دانشجویی را تصور کنید که به خانه و خانواده خود عادت دارد و در دانشگاهی قبول می‌شود که در شهر دیگر را دارد. این دانشجو ناچار است در خوابگاه‌ها ساکن شود. شاید در اوایل این سکونت تعامل با سایر دانشجویان برایش دشوار باشد؛ اما به مرور زمان به آن عادت می‌کند، در این میان ممکن است با برخی شرایط کنار بیاید و از برخی شرایط نیز تاثیرپذیری داشته باشند. برای اینکه دریابیم میزان تاثیرپذیری دانشجویان از شرایط و زندگی در خوابگاه تا چه اندازه‌ای است، به سراغ دانشجویان دانشگاه تهران رفتیم تا طی یک نظرسنجی، میزان تاثیرپذیری عوامل مختلف را بررسی کنیم.

تاثیر شرایط خوابگاه بر کنش‌های فردی دانشجویان ورودی قبل از ۹۷ دانشگاه تهران

نمودار زیر بیانگر تاثیر شرایط زندگی در خوابگاه بر کنش‌های فردی دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۷ دانشگاه تهران است:

داده های فوق بر حسب نظر سنجی از ۱۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی ورودی قبل از سال ۹۷ (ترم ۳ به بالا) دانشگاه تهران به دست آمده است.

تاثیر شرایط خوابگاه برکنش‌های فردی ترم بالایی‌ها

۵۰ درصد دانشجویان خوابگاهی قبل از ورودی سال ۹۷ معتقد بودند که شرایط خوابگاهی بر کنش‌های فردی آن‌ها (مانند خشم، عصبانیت، پرخاشگری) کم‌تر از ۲۵ درصد تاثیر می گذارد. ۴۰ درصد دیگر اعتقاد داشتند که شرایط خوابگاهی ۵۰-۷۵ درصد بر کنش‌های اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. ۱۰ درصد باقی مانده نیز این تاثیر را بیش از ۷۵ درصد ارزیابی کرده‌ بودند. جالب آنجاست که هیچ دانشجویی منکر تاثیر شرایط خوابگاه‌ها بر کنش‌های فردی خود نشده بود و همه دانشجویان گزینه بیش از ۲۵ درصد را انتخاب کرده بودند.

شرایط خوابگاه تا چه اندازه‌ای بر روابط اجتماعی ترم بالایی‌ها اثر می‌گذارد؟

دانشجویانی که در خوابگاه‌ زندگی می‌کنند، با بسیاری از دانشجویان از فرهنگ‌های مختلف برخورد دارند،‌ طبیعتا زندگی در خوابگاه ارتباط مستقیمی بر معاشرت‌های فرد و ارتقای روابط اجتماعی وی خواهد داشت. ۴۰ درصد دانشجویان جامعه هدف مورد نظر نیز، منکر این تاثیر نشدند و میزان آن را ۷۵-۵۰ درصد ارزیابی کردند. ۲۰ درصد آن‌ها میزان این ارتباط را بیش از ۷۵ درصد می‌دانستند. ۲۰ درصد باقی مانده نیز گزینه ۵۰-۲۵ را انتخاب کرده بودند.

گویا ترم بالایی‌ها پوست کلفت‌تر از دانشجویان جدید الورود هستند، حتما می‌پرسید چرا؟ ۵۰ درصد دانشجویان معتقد بودند شرایط خوابگاه ۲۵ تا ۵۰ درصد بر نشاط یا افسردگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. ۲۰ درصد دانشجویان دیگر نیز تاثیر زندگی خوابگاه بر تغییر حالات فرد را بین ۷۵-۵۰ درصد ارزیابی کرده و ۳۰ درصد باقی مانده نیز گزینه زیر ۲۵ درصد را انتخاب کرده بودند.

نمودار زیر بیانگر تاثیر شرایط اجتماعی خوابگاه بر کنش‌های فردی دانشجویان ورودی بعد از سال ۹۷ دانشگاه تهران است:

داده های فوق بر حسب نظر سنجی از ۱۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی ورودی بعد از سال ۹۷ (ترم اول و دوم) دانشگاه تهران به دست آمده است.

شرایط خوابگاهی ترم‌اولی‌ها را عصبانی می‌کند

۵۰ درصد دانشجویان خوابگاهی تاثیر شرایط خوابگاهی بر کنش‌های فردی آن‌ها (مانند خشم، عصبانیت، پرخاشگری) کم‌تر از ۲۵ درصد است. این درحالی است که ۶۰ درصد دانشجویان جدید الورود میزان این تاثیر را بیش از ۷۵ درصد ارزیابی کرده‌اند. ۳۰ درصد دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تهران میزان تاثیر شرایط خوابگاه بر عصبانیت خود را از ۵۰ تا ۷۵ درصد ارزیابی کرده بودند. ۱۰ درصد باقی این شرایط بین ۵ تا ۵۰ درصد بر کنش‌های فردی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

تاثیرپذیری زندگی در خوابگاه بر ارتقای روابط اجتماعی دانشجویان

۲۰ درصد دانشجویان ترم بالایی تاثیر شرایط خوابگاه بر روابط اجتماعی را بیش از ۷۵ درصد ارزیابی کردند. این درحالی است که ۶۰ درصد دانشجویان ورودی جدید، میزان این تاثیر را بیش از ۷۵ درصد ارزیابی کرده بودند. ۲۰ درصد دانشجویان وروی جدید معتقد بودند زندگی در خوابگاه ۵۰ تا ۷۵ درصد بر روابط اجتماعی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. ۲۰ باقی دانشجویان نیز گزینه ۲۵ تا ۵۰ درصد را انتخاب کرده بودند.

تاثیرپذیری روحی ترم‌اولی‌ها از شرایط خوابگاهی بیشتر است

ترم بالایی‌های پوست کلفت‌تر که در چند سطر بالاتر به آن اشاره شد را به خاطر می‌آورید؟ همان هایی که ۵۰ درصدشان معتقد بودند شرایط خوابگاه ۲۵ تا ۵۰ درصد بر نشاط یا افسردگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در مقابل گویا شرایط خوابگاه بر نشاط و افسردگی ترم جدیدی‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد؛ زیرا ۵۰ درصد آن‌ها معتقد بودند که میزان تاثیرگذاری شرایط خوابگاه بیش از ۷۵ درصد بر تغییر حالات روحی فرد تاثیرگذار است.

تاثیرپذیری ترم‌اولی‌ها از دانشجویان ترم بالایی بیشتر است

با یک نگاه ساده به نمودار مربوط به دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۷ و ترم جدیدی‌ها می‌توان دریافت تاثیر پذیری ترم‌اولی‌ها یا همان دانشجوهای جدیدالورود بیشتر از دانشجویان ترم بالایی است. این موارد در بخش تغییر حالات روحی افراد، ارتقای روابط اجتماعی و کنش‌های فردی این دانشجویان کاملا مشهود است.

منبع: ایسکانیوز

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها