تذکر هیات رییسه شهر تهران؛ بیمارستان مفید تهران در خطر سیلاب

یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره ساخت‌ و سازهای غیر استاندارد در منطقه ۳ تهران هشدار داد.

تذکر هیات رییسه شهر تهران؛ بیمارستان مفید تهران در خطر سیلاب

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، زهرا نژادبهرام در صد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران که با حضور نمایندگانی از شهر سیل زده ی آق قلا برگزارشد، نسبت به وضعیت خطرناک بروز سیل در منطقه ۳ شهر تهران(رودبار) هشدار داد. ساخت مرکز خرید میرداماد بر مسیل سیلاب و حضور بیمارستان تخصصی مفید در مسیر بیرون زدگی آب از جمله خطرات مذکور بود. گفتنیست که این عضو هیات رئیسه شورا پیش از این هم از سایر مناطق سیل خیز تهران و کانالهای عبور آب بازدید کرده است.
متن تذکر به این شرح است؛

رئیس محترم شورای شهر تهران؛ احتراما با استناد به ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن متن تذکر ذیل جهت استحضار جنابعالی و انتقال آن به نحو مقتضی به شهردار محترم تهران، ایفاد می شود.

تذکر در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز روی مسیل رودبار (ضلع شمالی خیابان میرداماد) و بازدید از مسیل رودبار (متقاطع با خیابان میرداماد) پیرو در خواست و گزارش های مردمی صورت گرفته است.
به دنبال این بازدید و پرسش از کسبه شاغل در پیرامون آن، مشخص شد که مسیل مذکور از جهت لایروبی دارای وضعیت تقريبا مناسبی است و کارگران شهرداری در ماه های گذشته اقدام به جمع آوری زباله ها از داخل آن کرده اند. اما بر اساس بررسی های میدانی، ارتفاع مسیل در نقاطی که پل بر روی مسیل احداث شده بسیار کاهش می یابد. به طوری که در صورت شدت یافتن سیلاب عبوری از این مسیل، به احتمال زیاد سیلاب پلهای عبوری را قطع کرده و وارد معابر شهری خواهد شد.

این در حالی است که پیرامون این مسیل، کاربری مهمی همچون بیمارستان فوق تخصصی کودکان و نوزادان مفید قرار گرفته که در صورت بروز هرگونه حادثه نظير سیل، این کاربری مهم دچار مشکلات اساسی خواهد شد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که این کاربری در مقیاس شهری و ملی فعالیت داشته و بروز اختلال در روند فعالیت آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

اما از نکات بسیار تعجب برانگیز و درخور توجه، اینکه در این بازدید مشاهده شد روی مسیل موردنظر در بخش شمالی خیابان میرداماد ساخت و ساز صورت گرفته و مرکز تجاری میرداماد روی مسیل ساخته شده است.
این تخلف از این جهت می بایست مورد بررسی قرار گیرد که طبق بررسی های میدانی، ارتفاع مسیل در زیر سازه ساخته شده، حداکثر یک متر است.
در صورت وقوع سیل و یا در زمان بارندگی های شدید، وجود این سازه بر روی مسیل می تواند سبب ایجاد خسارت های شدید به کاربری های واقع در خیابان های میرداماد و شریعتی و بسیاری از مردم ساکن و شاغل در منطقه ۳ شهرداری تهران شود.
از سوی دیگر، طبق قوانین موضوعه هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه ها و مسیلها به عنوان تخلف در نظر گرفته می شود. لذا با توجه به موارد فوق الذکره تذکر امروز در دو محور مطرح می شود؛

۱. اقدامات شهرداری منطلقه ۳ در خصوص لایروبی مسیل رودبار (به ویژه در قسمت های منتهی به پایه های پلهای احدائی روی مبل) کافی نیست و در اسرع وقت می بایست در این خصوص عملیات مرتبط صورت گیرد.

۰۲ به این پرسش پاسخ داده شود که پروانه ایجاد بنا روی مسیل (مرکز خرید میرداماد) در چه تاریخی، با چه توجیه فنی و زیست محیطی و توسط کدام یک از معاونین شهرسازی و معماری شهرداری تهران صادر شده است؟ مغتضی است در این خصوص مکاتبه با سازمان بازرسی شهرداری، در رابطه با زمان ساخت و ساز این سازه صورت گرفته و نیز توضیح مدیران وقت شهرداری شهردار منطقه ۳، معاون شهرسازی و معماری وقت) در دستور کار مدیران کنونی شهرداری تهران گیرد.

همچنین در رابطه با ساخت و سازهایی از این دست در سایر مسیلها و رودخانه های شهری، پیگیری های مشابه از سوی شهرداری تهران و نیز شرکت آب منطقه ای استان تهران صورت گیرد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها