فروش ۲۷ میلیون پوندی هنر اسلامی در حراج‌های بین‌المللی اخیر

اردیبهشت امسال ۳ حراج هنرهای اسلامی در کریستیز، ساتبیز و بونامز لندن برگزار و با فروش ۲۷ میلیون پوندی مواجه شد.

فروش ۲۷ میلیون پوندی هنر اسلامی در حراج‌های بین‌المللی اخیر

در فصل بهار سه حراج هنرهای اسلامی در کریستیز، ساتبیز و بونامز لندن برگزار شد و با فروش بیش از ۲۷ میلیون پوند توانست رکوردی قابل توجهی برای هنر اسلامی شامل خط، خوشنویسی، نسخ خطی، کتاب و… از خود به جای بگذارد.

در چند روز گذشته سه حراج‌گذاری کریستیز، ساتبیز و بونامز در لندن، طی سه شب حراج هنرهای اسلامی برگزار کردند که در این رویدادها، آثار خطی متعلق به هنر اسلامی و همچنین هنر خوشنویسی ایران، با استقبال خریداران مواجه شدند.

اولین حراج فصل بهار که ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، حراج هنر اسلامی و هنر بونامز در لندن بود. در این حراج ۲۱۶ اثر شامل خط، نگارگری، تذهیب و اشیای عتیقه از هنر اسلامی و هند ارائه شده که در مجموع این حراج توانست به فروش یک میلیون و ۵۷۰ هزار پوندی دست پیدا کند.

نکته قابل توجه در این حراج فروش خوب آثار خوشنویسی متعلق به ایران بود که می‌توان به قرآن کوچک تذهیب شده به سال ۱۲۰۴ هجری شامل ۲۵۷ برگ اشاره کرد که ۲۲ هزار و ۵۶۲ پوند چکش خورد.

دومین حراج اما در روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) حراج هنرهای اسلامی و هند ساتبیز با ارائه ۳۰۲ اثر خط، خوشنویسی، نگارگری، عتیقه و فرش در لندن بود که این حراج توانست به رکورد ۹ میلیون و ۹۱۴ هزار پوندی دست پیدا کند.

در این حراج، قرآن بزرگ تذهیب شده عصر صفویه و قرن ۱۶ میلادی در این حراج ۹۳ هزار و ۷۵۰ پوند رقمی شد. کتاب یوسف و زلیخا جامی با امضا میرعلی، شامل ۱۵۱ برگ، متعلق به ۹۳۸ هجری به قیمت ۸۱ هزار و ۲۵۰ پوند چکش خورد. همچنین یک قرآن تذهیب شده با جعبه لاکی متعلق به ۱۲۵۸ هجری، ۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفت.

اما در حراج هنر جهان اسلام و هند حراج‌گذاری کریستیز که دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ما) در لندن برگزار شد، ۱۷۹ اثر عرضه شد که به فروش کلی ۱۶ میلیون و ۳۱ هزار پوند دست یافت. یکی از آثار ارزشمندی که در این حراج به فروش رسید، قرآنی تذهیب شده و مطلا متعلق به قرن ۱۵ میلادی بود که در حراج کریستیز این اثر ۳ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۵۰ پوند به فروش رفت تا جایگاه هنر خوشنویسی اسلامی را به رخ جهانیان بکشد.

در این حراج، شاهنامه ابوالقاسم فردوسی شامل ۵۰۴ برگ متعلق ۱۰۲۰ میلادی در این دوره حراج کریستیز به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ پوند فروش رفت.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها